کد خبر: 937313
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲
علت اتخاذ مواضع زیگزالی در قبال فرصت‌سوزی اروپا چیست
سایت خبری اتحادیه اروپا خبر داد که شورای سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز دهم دسامبر (فردا) در ساختمان اتحادیه اروپا در بروکسل، جلسه‌ای به ریاست فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی و سیاست امنیت اتحادیه اروپا برگزار خواهد کرد که ایران یکی از موارد مورد بحث در آن خواهد بود
امیرعباس رسولی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: سایت خبری اتحادیه اروپا خبر داد که شورای سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز دهم دسامبر (فردا) در ساختمان اتحادیه اروپا در بروکسل، جلسه‌ای به ریاست فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی و سیاست امنیت اتحادیه اروپا برگزار خواهد کرد که ایران یکی از موارد مورد بحث در آن خواهد بود، اگر چه برخی از رسانه‌های داخلی و کانال‌های تلگرامی وابسته به جریان غرب‌زده داخلی تلاش می‌کنند جلسه مذکور را تلاش دیگری از سوی اروپایی‌ها برای اجرایی کردن سازوکار مالی spv و تأمین منافع جمهوری اسلامی ایران عنوان کنند، اما برخی از رسانه‌های غربی نوشته‌اند اتحادیه اروپا درباره اعمال «تحریم‌های محدود» علیه ایران بحث می‌کند.

دیپلمات‌های غربی به روزنامه فایننشال‌تایمز گفته‌اند وزرای خارجه کشور‌های اتحادیه اروپا در نشست بعدی خود در بروکسل درباره تحریم ایران و اقدامات ایران در دانمارک رایزنی خواهند کرد. پلیس دانمارک ماه گذشته بدون ارائه هیچ مستنداتی عوامل منتسب به ایران را به حمله به یک فرد در خاک این کشور متهم کرد. وزارت خارجه دانمارک در همین ارتباط ماه گذشته سفیر کشورش را از تهران فراخواند. آندره ساموئلسون، وزیر خارجه دانمارک در یک کنفرانس خبری گفت: معتقد است حکومت ایران عامل این حمله بوده و به همین دلیل سفیر دانمارک را از تهران برای مشورت فرا می‌خواند.

از اواسط اردیبهشت ماه که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا از توافق هسته‌ای خود با ایران خارج شده است اروپایی‌ها حتی ده‌ها جلسه با همین محور برگزار و قبل و بعد از نشست‌ها و تنها در قالب تریبون، تأکید کرده‌اند حق طبیعی طرف ایرانی است که از منافع برجام بهره‌مند شود، اما در عمل هیچ گاه بدیهی و دم‌دستی‌ترین تعهدات خود را نیز انجام نداده‌اند. در واقع مهم‌ترین عنصر رفتاری اروپایی‌ها در طول ماه‌های اخیر «امید واهی دادن به طرف ایرانی» برای زنده نگه داشتن برجام و متعهد کردن ایران به تعهداتی است که صنعت هسته‌ای ایران را کماکان در مرحله تعطیلی قرار داده و مهم‌تر اینکه همچنان جمهوری اسلامی ایران را خطری برای امنیت و پایداری منطقه غرب آسیا معرفی می‌کند!

با آنکه خوش‌بین‌ترین افراد به غرب و به ویژه اروپا امروز از فرصت‌سوزی اروپایی‌ها گلایه‌مند هستند و تقریباً از تغییر رفتار اروپا قطع امید کرده‌اند، اما تیم مذاکره کننده هسته‌ای کماکان (و به رغم گلایه‌های رسانه‌ای) به گشایش اقتصادی به واسطه اروپایی‌ها خوش‌بین هستند!

جالب‌تر اینکه مقامات دولتی امروز و در شرایطی که مردم بعد از اجرایی شدن برجام با گرانی تورم و رکود و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند همچنان به شعار‌های پرطمطراق و با کاربرد صرفاً تبلیغاتی- انتخاباتی بسنده می‌کنند بدون آنکه این توافق پرهزینه بتواند دستاوردی مشخص و ملموس برای جامعه ایرانی به همراه داشته باشد. ظریف درهمین باره عنوان می‌کند‌: «برجام توانست سیاست‌های امریکا را در دنیا منزوی کند و حقانیت مردم ایران را به دنیا نشان دهد، برجام توانست رژیم جنایتکار صهیونیستی و نتانیاهو را در دنیا رسوا کند. در حدی که اتهامات نتانیاهو در جلسات مختلف به استهزا کشیده شد. این همه از توفیقات مردم بزرگ ایران و شما نمایندگان مجلس برای رسیدگی به خواسته‌های مردم است... ما با برجام توانستیم یک رشته از بهانه‌های امریکا و رژیم صهیونیستی را از آن‌ها بگیریم.»

تطهیر نوین!

تطهیر غرب که به عنوان یک پروژه گسترده از انتخابات سال ۹۲ آغاز شده بود و حین مذاکرات سه ساله با ایران و گروه ۱+۵ به صورت سفیدنمایی چهره امریکایی‌ها دنبال می‌شد و بعد از خروج ترامپ از برجام با «بزک کردن چهره اروپایی‌ها» استمرار داشته در طول روز‌های اخیر به شکل بحث برانگیزتری دنبال می‌شود به گونه‌ای که مقامات عالی دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه همچنان به گشایش‌گری رفتار اروپایی‌ها امیدوار هستند، به صورت صریح اعلام می‌کنند اروپایی‌ها اجرای spv را به شکل محرمانه و به دور از چشم امریکایی‌ها دنبال می‌کنند! عبارتی که نوعی احساسی‌گری و ساده‌انگاری در نگاه حاکم بر روابط بین‌المللی را نشان می‌دهد، گویی امریکا و اروپا سابقه چند صدساله روابط چندلایه اقتصادی، تجاری، اقتصادی، سیاسی و امنیتی میان خود را به خاطر منافع ایران به کناری زده و به ناگاه بعد از ۵/ ۳ سال بدعهدی تصمیم به اجرای تعهدات خود گرفته‌اند! به راستی اگر اروپایی‌ها اراده‌ای برای اجرای تعهدات برجامی داشتند چراکه قبل از خروج دونالد ترامپ به تعهدات خود جامه عمل نپوشاندند و در هفت ماه اخیر هیچ گونه تلاشی جهت تأمین منافع حداقلی طرف ایرانی صورت نداده‌اند؟

اینکه محمدجواد ظریف در هفته اخیر از لزوم فرصت‌دهی مجدد به اروپایی‌ها سخن به میان می‌آورد، حداقل با سخنان وی و عباس عراقچی در طول روز‌های گذشته تناقض دارد و نمایانگر فقدان رویه ثابت و قدرت مدیریتی منسجم در قبال اروپایی هاست؛ ظریف طی هفته اخیر گفت: «هفته گذشته که من در ژنو بودم و دوستان در بروکسل بودند از اروپایی‌ها شنیدیم که توافق‌های نهایی انجام شده و در آینده نزدیک شاهد ثبت SPV خواهیم بود، البته امریکایی‌ها به محض اطلاع پیدا کردن از هر تحولی تلاش می‌کنند با فشار مانع آن بشوند. اروپایی‌ها می‌خواهند این مرحله را در حالت محرمانه دنبال کنند تا به نتیجه برسد، لذا این حرکت را ادامه می‌دهند و خودشان زمانی که ثبت کردند اعلام می‌کنند.»

عباس عراقچی که تیرماه طی اظهاراتی گفته بود برجام در آی‌سی‌یو قرار دارد و در اواسط پاییز و پس از بازگشت تحریم‌های امریکا در چهارم نوامبر و پس از آنکه اروپا خلف وعده کرد و SPV را ارائه نکرد، از «ناامیدی» نسبت به وفای به عهد اروپا گفت. به نظر می‌رسد اینگونه اظهارات با هدف کاهش فشار‌های داخلی و پاسخ دهی به مطالبات عمومی است که بار‌ها نسبت به صبر بی‌پایان دولت در قبال اروپایی‌ها انتقاد کرده‌اند چراکه محمدجواد ظریف روز گذشته بار دیگر با تقصیر عدم اجرایی شدن سازوکار مالی Spv را نه کارشکنی اروپایی‌ها بلکه کارشکنی امریکایی‌ها عنوان می‌کند. وی روز گذشته بیان کرد: «امریکایی‌ها تلاش کردند در روابط ایران و اروپا مزاحمت ایجاد کنند و حتی بیش از آنکه روابط ایران و اروپا را به خطر بیندازند تلاش آن‌ها این است که مسائل منطقه را وارونه جلوه دهند»!

معاون وزارت امور خارجه اینگونه از ناتوانی و بدعهدی اروپایی‌ها گلایه و در اظهاراتی متناقض با گفته‌های قبلی خود و اظهارات وزیر امور خارجه بیان می‌کند: «چه اروپا نمی‌خواهد با ما کار کند و بازی می‌کند و چه اینکه می‌خواهد کار کند و قادر نیست با فشار‌های امریکا، در نتیجه فرقی ندارد. ما با شرایطی روبه‌رو هستیم که اروپا نتوانسته یا نخواسته سازوکاری ایجاد کند که خواست ایران را تأمین کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار