کد خبر: 937220
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۶
ناظران بین‌المللی:
چابهار، کریدور دسترسی آسیای مرکزی به آب‌های آزاد و تنها بندری که امریکایی‌ها مجبور شدند آن را از تحریم‌های ضد ایرانی مستثنی کنند، روز پنج شنبه مورد حمله تروریستی قرار گرفت؛ حمله‌ای که بیشتر منابع، همزمانی آن را با تشدید فشار‌های امریکا علیه ایران برجسته کردند.
چابهار، کریدور دسترسی آسیای مرکزی به آب‌های آزاد و تنها بندری که امریکایی‌ها مجبور شدند آن را از تحریم‌های ضد ایرانی مستثنی کنند، روز پنج شنبه مورد حمله تروریستی قرار گرفت؛ حمله‌ای که بیشتر منابع، همزمانی آن را با تشدید فشار‌های امریکا علیه ایران برجسته کردند.
ماه قبل، زمانی که دولت امریکا تحریم ایران را اجرا کرد، یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا به رویترز گفته بود که بندر چابهار با هدف تداوم حمایت از توسعه افغانستان و جریان ورود کالا از هند به سمت این کشور، از تحریم‌های امریکا معاف می‌شود. با همه اینها، این بندر روز پنج شنبه هدف یک حمله انتحاری گروه تروریستی «انصار الفرقان» قرار گرفت، گروهی که برخی منابع آن را وابسته به جیش محمد، فعال در پاکستان و برخی منابع آن را به جبهه النصره منتسب می‌کنند. وزارت خارجه هند به سرعت این حمله تروریستی را محکوم و آن را بسیار زشت و نابخشودنی توصیف کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان هم در توئیتر نوشت: «پاکستان به شدت انفجار تروریستی در چابهار، در کشور برادرمان ایران را که جان سه نفر را گرفته و تعدادی را زخمی کرد، محکوم می‌کند.» وزارت امور خارجه افغانستان که بندر چابهار را قطعه اتصال دریایی خود محسوب می‌کند، در اطلاعیه‌ای گفته که بار دیگر بر ضرورت همبستگی و همکاری نزدیک‌تر کشور‌ها در مبارزه مشترک با تروریسم تأکید می‌کند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در پیامی توئیتری نوشت:همانگونه که در گذشته به روشنی گفته‌ایم این جنایات بی‌مکافات نخواهد ماند. در سال ۲۰۱۰، نیرو‌های امنیتی ما افراط‌گرایانی را از مسیر امارات متحده عربی ردیابی کرده و به دام انداختند، سخنانم را به یاد داشته باشید؛ ایران تروریست‌ها و اربابان‌شان را به دست عدالت خواهد سپرد. ناظران حمله تروریستی چابهار، بندری که تنها منطقه محفوظ مانده از تحریم‌های امریکا است را تأمل‌برانگیز می‌خوانند. جیسون اونروهه، مفسر سیاسی در گفت‌وگو با پرس‌تی وی می‌گوید که کلیت زمانبندی این حمله بسیار شک‌برانگیز است و این واقعیت وجود دارد که همزمان با تحریم‌های امریکا علیه ایران اتفاق می‌افتد. اونروهه می‌گوید: «این حمله همراستا با خطوط استراتژی امریکا علیه ایران است. این گروه خاص (انصارالفرقان) با سازمان‌های مورد حمایت امریکا در ارتباط است.» اکونومیک‌تایمز نیز به اهمیت اقتصادی چابهار برای هند اشاره کرده و نوشته است: «بندر چابهار مسیر کلیدی هند به افغانستان و آسیای مرکزی است و هند از طریق این کالا‌های خود را به افغانستان می‌فرستد. نقش‌آفرینی هند در این بندر باعث شد امریکا آن را از تحریم‌ها معاف کند.»‌گاردین نیز در گزارش خود به همین نکته اشاره کرده و نوشته است: «چابهار یکی از بنادر جنوب شرقی ایران نزدیک مرز پاکستان است.» بیزینس لاین نوشت که چابهار برای هند نقطه اتصال تجارت با افغانستان و آسیای مرکزی است. مشارکت هند در چابهار برای هند یک جایگزین و یک نقطه در دسترس قابل اتکا به افغانستان است و یک مسیر مستقیم جاده‌ای -دریایی برای دسترسی هند به آسیای مرکزی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار