کد خبر: 937195
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
مدیران سازمان مدارس غیردولتی با ارائه آمار از ظرفیت‌های خالی مانده مدارس غیردولتی، از الان دست به کار جلب بودجه دولتی برای مدارس غیردولتی شده‌اند تا با چنگ و دندان پروژه توسعه مدارس غیردولتی را زنده نگه دارند.
نفيسه ابراهيم‌زاده‌انتظام
مدیران سازمان مدارس غیردولتی با ارائه آمار از ظرفیت‌های خالی مانده مدارس غیردولتی، از الان دست به کار جلب بودجه دولتی برای مدارس غیردولتی شده‌اند تا با چنگ و دندان پروژه توسعه مدارس غیردولتی را زنده نگه دارند. این در حالی است که تنها توجیه توسعه مدارس غیردولتی کاهش بار مالی دولت و هزینه‌های مدارس دولتی بود.

خصوصی‌سازی آموزش در کشور ما به یک نقطه می‌رسد و آن هم شکست است. اگر قبول ندارید گفت‌و‌گو‌های رسانه‌ای چند روز اخیر مدیران سازمان مدارس غیردولتی را با گفت‌و‌گو‌های مسئولان دانشگاه‌های غیردولتی در سال‌های گذشته مقایسه کنید. در هر دوی این‌ها سهم بزرگ خصوصی‌سازی در نهایت به تعداد زیادی صندلی خالی و ورشکستگی منجر شده است. مجتبی زینی‌وند، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی درخصوص وجود صندلی خالی در مدارس غیردولتی به فارس گفت: بین ۵۰۰تا ۸۰۰هزار صندلی خالی در مدارس غیردولتی داریم؛ ما در بحث خرید خدمات امسال، کمتر توانستیم ظرفیت مدارس را تکمیل کنیم و اصلاً کاری نکردیم، زیرا بودجه لازم را برای این موضوع در اختیار نداشتیم. وی اضافه کرد: اعتباری که در اختیار داشتیم را در بحث خرید خدمات برای تحت پوشش قراردادن مدارس دولتی در مناطق محروم هزینه کردیم، اما در زمینه صندلی خالی نیاز به حمایت بیشتری داریم.

نان سفره دولتی‌ها را به غیردولتی‌ها قرض می‌دهیم!
با وجودی که آموزش‌و‌پرورش چیره‌شدن بر کسری بودجه مزمن را دلیل اقبال بی‌سابقه خود به خصوصی‌سازی و خرید خدمات آموزشی عنوان می‌کند، با این حال می‌بینید که این مقام مسئول برای پرکردن صندلی‌های خالی مدارس غیردولتی به بودجه دولتی چشم دوخته است.
به بیان دیگر دولتی که برای تخصیص بودجه به آموزش‌و‌پرورش دولتی فغانش به آسمان بلند است، برای احیای مدارس غیردولتی با بودجه دولتی تنفس مصنوعی می‌دهد. حالا سؤال اینجاست، چرا اعتبارات خرید خدمات آموزشی یا تسهیلات ارزانی که در اختیار مدارس غیردولتی قرار می‌گیرد، برای توسعه مدارس دولتی هزینه نمی‌شود؟ در عین حال آموزش‌و‌پرورش تاکنون گزارشی از عملکرد آموزشی و تربیتی مدارس غیردولتی و گردش مالی آن‌ها و کمک مالی که به دولت می‌کنند، منتشر نکرده است.
از طرف دیگر مجید طهرانیان، مدیرکل مدارس غیردولتی هم از نهاد‌های دولتی در استان‌ها می‌خواهد توسعه هنرستان‌های غیردولتی را در دستورکار قرار دهند. این مقام مسئول در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: براساس اطلاعات سامانه شهریه مدارس غیردولتی، هنرستان‌های غیردولتی کشور در سال تحصیلی آینده با ۵۱ درصد ظرفیت صندلی خالی در هنرستان‌های فنی غیردولتی و ۵۷ درصد صندلی خالی در هنرستان‌های کاردانش مواجه است.
وی با بیان اینکه آموزش‌و‌پرورش در سال تحصیلی ۹۸- ۹۷ حدود ۷۹۰ هنرستان فنی و کاردانش دارد که از این آمار حدود ۴۸۸ کاردانش غیردولتی و ۳۰۲ هنرستان فنی غیردولتی است، افزود: با توجه به رودیکرد‌های دولت و اهمیت توجه به آموزش‌های منجر به شغل در جامعه، توجه به هنرستان‌های فنی باید در اولویت قرار گیرد. طهرانیان گفت: از آنجا که در سال تحصیلی آینده به دلیل افزایش یک پایه تحصیلی به هنرستان‌ها و لاجرم کمبود نیروی انسانی متخصص و فضای آموزشی در مجموعه‌های دولتی مواجه هستیم، یقیناً هنرستان‌های غیردولتی آماده پذیرش دانش‌آموزان علاقه‌مند هستند؛ البته با توجه به هزینه بالای آموزش‌های فنی به دلیل نیازمندی به فضا‌های کارگاهی، موادمصرفی و نیروی انسانی متخصص یقیناً دولت باید این گروه از داوطلبان را مورد حمایت مالی قرار دهد. وی با بیان اینکه هنرستان‌های غیردولتی کشور دارای ظرفیت پذیرش ۲۷ هزار دانش‌آموز و هنرستان‌های کاردانش دارای ظرفیت پذیرش ۴۵ هزار دانش‌آموز را در سال تحصیلی آینده هستند، اضافه کرد: بالاترین ظرفیت‌های خالی هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای در استان‌های خراسان شمالی با ۸۰ درصد، آذربایجان شرقی با ۷۰ درصد، فارس، تهران و اردبیل با ۶۴ درصد، سمنان، بوشهر، کرمان، گیلان، قزوین و مازندران حدود ۵۲ درصد هستند. مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی از عدم تأسیس هنرستان‌های فنی در استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، چهارمحال‌بختیاری، خراسان جنوبی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، همدان و عدم تأسیس کاردانش در استان‌های یزد و زنجان خبر داد و توصیه کرد: مسئولان محلی با مساعدت و حمایت‌های لازم بستر ورود بخش خصوصی به این حوزه‌ها را هموار کنند.
وی تصریح کرد: هنرستان‌های غیردولتی در صورت تأمین اعتبار خرید خدمات می‌توانند کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی را تأمین کنند.

دست‌مدارس غیردولتی در جیب دولت!
ترجمه این گفته‌ها این می‌شود که مسئولان سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با شعار کاهش هزینه‌های دولت چشم به بودجه دولتی دوخته‌اند تا مانع شکست پروژه توسعه غیردولتی‌ها شوند. برای این سؤال هم پاسخی ندارند که «این‌ها چه جور مدارس غیردولتی هستند که برای ادامه فعالیت خود به بودجه دولتی نیاز دارند؟»
لابد اگر فردا روزی اهداف توسعه مدارس غیردولتی تأمین نشود، پرچمداران حمایت از توسعه این مدارس عدم حمایت بودجه‌ای دولت را بهانه و با این سپر خود را تبرئه می‌کنند!
توسعه دولتی مدارس غیردولتی در حالی ادامه دارد که در سال‌های اخیر منتقدین همواره نسبت به گسترش مدارس غیردولتی و تبعات طبقاتی و آموزش و تربیتی آن هشدار داده بودند. مضاف بر اینکه ظرفیت و بستر اجتماعی و قانونی خصوصی‌سازی آموزش‌و‌پرورش در جامعه ما وجود ندارد.

عبرت از شکست لیبرالیسم آموزشی
بنا بر این گزارش، چندی پیش نتایج یک بررسی جدید منتشر شد که نشان می‌دهد، دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل از مدارس دولتی بیش از دانش‌آموزانی که در مدارس خصوصی تحصیل کرده‌اند، در دانشگاه‌ها موفق‌تر عمل می‌کنند.
به گفته محققان، دانش‌آموزان فارغ التحصیل از مدارس دولتی بیش از سایر دانش‌آموزان در دانشگاه‌های دولتی قبول می‌شوند و در رشته‌های خوب درس خود را به پایان می‌رسانند.
این پژوهش که به سرپرستی استیون جونز، مدرس ارشد در دانشگاه منچستر صورت‌گرفته، تأکید می‌کند: دانش‌آموزان مدارس دولتی انگیزه بیشتری برای درس خواندن در رشته‌های برتر دانشگاه‌های سطح بالا دارند.
این بررسی اولین مطالعه است که نشان می‌دهد، دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل از مدارس دولتی نسبت به همتایان خود در مدارس خصوصی در دانشگاه‌ها موفق‌تر عمل می‌کنند.
هر چند این نوع تحقیقات چندان مورد توجه مدیران آموزشی ما قرار نمی‌گیرد، اما شکست لیبرالیسم آموزشی در غرب می‌تواند هشداری برای تقلید خصوصی‌سازی به شمار رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار