کد خبر: 937187
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۹
‌اعضای اوپک و غیر اوپک در مجموع برای کاهش روزانه 1/2 میلیون بشکه نفت موافقت کردند. در این توافق کشور‌های ایران، لیبی و ونزوئلا از کاهش تولید در قالب این توافق معاف شدند.
‌اعضای اوپک و غیر اوپک در مجموع برای کاهش روزانه 1/2 میلیون بشکه نفت موافقت کردند. در این توافق کشور‌های ایران، لیبی و ونزوئلا از کاهش تولید در قالب این توافق معاف شدند. به این ترتیب تصمیم اخیر اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌ها به نفع و کام همه تولیدکنندگان به خصوص ایران خواهد بود. همچنین علاوه بر واکنش مثبت بازار و افزایش بیش از ۵ درصدی قیمت هر بشکه نفت، این نشست به نوعی دهن‌کجی به درخواست توئیتی ترامپ بود که اوپکی‌ها را به افزایش تولید تشویق می‌کرد و از امریکایی‌ها می‌خواست از قیمت پایین نفت لذت ببرند!
رئیس‌جمهور امریکا در آستانه دیدار رسمی اوپک و متحدانش، از این گروه خواسته بود تولید نفتشان را در سال میلادی آینده کاهش ندهند، زیرا این اقدام قیمت جهانی نفت را بالا خواهد برد.
دونالد ترامپ در توئیتی نوشت: امیدوارم اوپک به عرضه نفت به همین منوال ادامه دهد و تولید خود را محدود نکند.
با این حال با توافق صورت گرفته تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت جهانی نفت با افزایش 5/46 درصدی به رقم ۶۳ دلار و ۳۴ سنت رسید.
بر اساس این توافق کشور‌های اوپک ۸۰۰ هزار بشکه و کشور‌های غیر اوپک تولید خود را ۴۰۰ هزار بشکه کاهش خواهند داد. مدت زمان این توافق شش ماهه است و کاهش تولید 2/5 درصدی اعضای اوپک از ابتدای سال آتی میلادی (حدود ۲۰ روز دیگر) عملیاتی خواهد شد.
کاظم غریب‌آبادی، سفیر ایران نزد دفتر سازمان ملل متحد در وین در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: اعضای این سازمان با کاهش سهمیه تولید برای اعضا و معاف نمودن کشورمان از این کاهش تولید موافقت کردند. زنگنه نیز در واکنش به تصمیم اوپک گفت: با مذاکرات سخت و پیچیده آنچه که ما می‌خواستیم اتفاق افتاد و تصمیم اخیر هم به نفع اوپک و هم به نفع ملت ایران بود.
زنگنه روز پنج‌شنبه هفته گذشته در گفت‌وگو با CNBC گفته بود: کاهش تولید نفت در شرایط تحریم خط قرمز ایران است و ایران تولید نفت خود را کاهش نخواهد داد.
وی گفته بود به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده، ایران هیچ‌گونه کاهش تولید انجام نخواهد داد، اما از اوپک حمایت می‌کند تا بتوانند اعضا را مدیریت کنند. وزیر نفت گفته بود: ایران در ماه قبل هیچ‌گونه افزایش تولید نداشته است بنابراین کشور‌هایی که در ماه گذشته تولید خود را افزایش داده‌اند، باید تولید خود را کاهش دهند.
به گفته منابع آگاه، اعضای اوپک روز پنج‌شنبه بر سر کاهش تولید به توافق رسیده بودند، اما پیش از تصمیم‌گیری برای رقم دقیق کاهش تولید، منتظر تعهد روسیه نسبت به کاهش تولید شدند.
به همین منظور، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه برای صحبت با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به سن پترزبورگ رفت و روز گذشته نواک برای مذاکره مجدد با اعضای اوپک به وین باز گشت که بخشی از کاهش تولید نفت را برعهده گرفت. گفتنی است، هم زمان با توافق صورت گرفته ارزش روبل روسیه نیز با جهش مواجه شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار