کد خبر: 936943
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
روابط با ریاض روی میز مجلس نمایندگان
دو عضو جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا بعد از شنیدن گزارش رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی اظهار کردند، بیش از گذشته به این یقین رسیده‌اند که محمد بن سلمان در قتل جمال خاشقجی دست داشته است. این در حالی است که به گفته منابع مطلع، دولت ترامپ قصد دارد درباره ماهیت روابطش با عربستان به مجلس نمایندگان آمریکا توضیحاتی بدهد.
جوان آنلاین: نشست روز سه‌شنبه بازتاب گسترده‌ای بین سناتورهای شرکت کننده در نشست مجلس سنا داشت و بسیاری از آنها به این باور رسیدند که محمد بن سلمان،‌ ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقجی دست داشته و باید تدابیری فوری و جدی علیه این وضعیت لحاظ شود.

در عین حال برخی نیز از جینا هاسپل، رئیس سیا انتقاد کردند که چرا این نشست را تنها با برخی اعضای سنا داشته و با همه اعضا نشست را برگزار نکرده است.

سناتور لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه از ایالت کارولینای جنوبی بعد از جلسه سنا و شنیدن گزارش جینا هاسپل درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در جمع خبرنگاران متعهد شد پیش‌نویس طرحی را که در آن بر دست داشتن محمد بن سلمان به قتل خاشقجی تاکید می‌شود، مطرح کند.

گراهام تصریح کرد، به این نشست رفته و بسیار یقین داشته که عملا غیرممکن است که این عملیات بدون اطلاع ولیعهد سعودی انجام گرفته باشد و نشست را ترک کرده درحالیکه بسیار اطمینانش نسبت به اینکه برآورد اولیه‌اش درباره این پرونده درست بوده، بیشتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: محمد بن سلمان قدرتی نابودگر است و در عالی‌ترین سطح ممکن در قتل خاشقجی دست داشته و رویکردش درباره قتل بسیار دردناک است. نمی‌توانم او را شریکی قابل اعتماد برای آمریکا بدانم.

گراهام در عین حال گفت: عربستان و محمد بن سلمان دو موجودیت مختلف هستند اگر عربستان برای مدتی طولانی دست چنین فردی بماند کار کردن با او بسیار دشوار خواهد شد زیرا به تصور من او دیوانه و خطرناک است و روابط ما با آنها را به خطر می‌اندازد.

این سناتور جمهوریخواه تاکید کرد، با هم‌قطارانش  از دو جناح در کنگره تلاش خواهد کرد تا بیانیه‌ای را صادر کند که در آن بر دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقجی تاکید می‌شود و اشاره دارد به اینکه از زمان ولیعهدی بن سلمان آشوب در منطقه پر شده و روابط دو کشور نابود شده است.

این سناتور ادامه داد، نمی‌تواند از فروش تسلیحات به عربستان تا زمانی که این کشور به دست این فرد اداره می‌شود حمایت کند به ویژه که جنگ در یمن از کنترل  خارج شده است.

گراهام افزود: من قصد دارم طرحی درباره دست داشتن بن‌سلمان در این قتل با توجه به ادله و شواهد بسیار موجود صادر کنم، بعد از آن تحریم‌هایی را در چارچوب قانون مگنیتسکی بر مسؤولان قتل اعمال کنم و دوست دارم به جهان بگویم اگر کسی تمایل به ائتلاف با آمریکا دارد و می‌خواهد اقتصادش را با آن گره بزند و در تلاش برای عملیات نظامی مشترک است این پیش‌بینی‌ها را هم داشته باشد که باید در قبال اقداماتش پاسخگو باشد از جمله عدم دست داشتن در قتل وحشیانه خبرنگاران اگر این پیام را به جهان ندهیم جهان را تبدیل به جایی بسیار خطرناک خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد، به نظر می‌رسد دولت دونالد  ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نمی‌خواهد ادله دست داشتن بن سلمان در قتل را قبول کند اما من با دیگر سناتورها طرحی با مضمون اینکه ولیعهد سعودی شریک در قتل است، صادر خواهم کرد. وقتی نمی‌خواهی بگویی این قتل به دست افرادی زیر نظر بن سلمان انجام گرفته تو عمدا می‌خواهی چشمانت را روی واقعیت ببندی.  

باب کورکر دیگر سناتور جمهوریخواه نیز اظهار کرد، هیچ شکی ندارد که بن سلمان آمر قتل خاشقجی و ناظر بر آن بوده است.

وی به خبرنگاران گفت، اگر بن سلمان در برابر هیئت منصفه قرار بگیرد در عرض ۳۰ دقیقه محکوم می‌شود. ترامپ باید ظرف روزهای آینده بایستد و بگوید آمریکا قتل را تایید نمی‌کند و الا کنگره وارد عمل خواهد شد.

این در حالی است که منابع مطلع گفتند، دولت آمریکا قصد دارد به مجلس نمایندگان کنگره در سایه قتل خاشقجی و بحران یمن موضوع روابطش با عربستان را شرح دهد.

این منابع در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفتند، دولت ترامپ ۱۳ دسامبر نشستی با تمامی اعضای مجلس نمایندگان خواهد داشت تا آنها را در جریان موضوع روابطش با دولت عربستان قرار دهد.

به گفته این منابع، جینا هاسپل نیز قرار است مجلس نمایندگان آمریکا را در جریان اطلاعات سیا درباره قتل خاشقجی خواهد گذاشت.

روز سه‌شنبه جینا هاسپل با گروهای از اعضای برجسته مجلس سنا نشست داشت و گزارش سیا درباره قتل خاشقجی و نقش بن سلمان در روند این حادثه را به سمع و نظر آنها رساند. این بعد از انتقادات گسترده‌ای بود که به دلیل حضور نیافتن در جلسه مشابه قبلی با حضور وزیران خارجه و دفاع آمریکا با آن روبه‌رو شد.

منبع: ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
0
0
سلام. اینهم بازیِ جدید سنا و ترامپ است تا بن سلمان سرِ کیسه را شول تر و امتیازهای بیشتر دهد.سیاستمدارانِ غربی ریاکار و پلید هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار