کد خبر: 936923
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
وزیر نیرو:
وزیر نیرو گفت: علاج مشکل کم‌آبی تأمین آب جدید نیست؛ بلکه چگونگی مصرف آب‌های موجود اهمیت دارد.

رضا اردکانیان در جلسه شورای اداری شهرستان شاهرود در سالن ولایت فرمانداری ویژه این شهرستان با تشکر از همه شرکت‌کنندگان در این مراسم اظهار کرد: توفیقی است که طی مدت اخیر برای دومین بار سفری به این منطقه دارم و این بار به همراه رئیس‌جمهوری در خدمت شما هستم.

وی افزود: امروز در دنیا یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها در مناطق خشک و نیمه‌خشک نوع حکم‌رانی در زمینه آب است و نگاه می‌کنند که کشورها چه مدلی را برای مدیریت منابع آب خود انتخاب کرده‌اند و بر این اساس از حیث توسعه‌یافتگی به آن نمره می‌دهند.

وزیر نیرو ادامه داد: به لحاظ طولانی‌مدت بودن پروژه‌ها و تأثیری که بر بخش‌های مختلف می‌گذارد، آینده‌نگری دولت‌ها شاخص قرار می‌گیرد و اینکه طوری سرمایه‌گذاری شود که در سالیان دورتر ثمره آن را نسل‌های بعد ببینند، موضوع مهمی است.

اردکانیان با بیان اینکه مدیریت نباید در یک دستگاه خلاصه شود، تصریح کرد: کشورهایی که پیشرفت داشتند، چندوجهی انضباط مدیریت را موردتوجه قرار دادند.

وی با بیان اینکه مدیریت آب به همه عرصه‌ها وابسته است و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ذی‌نفع هستند، گفت: نسل بعد خیلی بهتر از ما عمل خواهد کرد؛ زیرا آنها به دانش و فناوری بیشتر دسترسی دارند و روش‌های مدیریتی آنها کارآمدتر خواهد بود.

وزیر نیرو اظهار کرد: در آینده درک و فهم عامه نسبت به موضوع آب و مدیریت مصرف آن بهتر از امروز خواهد بود؛ اما از یک امتیاز محروم هستند که نحوه برخورد ما با این امتیاز در زندگی خودمان و آیندگان تأثیر به‌سزایی دارد.

اردکانیان زمان و فرصت را امتیازی دانست که در اختیار قرار دارد و در اختیار آیندگان نیست، گفت: این سرمایه تجدیدناپذیر از دست رفتنی است و فارغ از سطح عام و سواد این فرصت فقط در اختیار ما قرار دارد.

وی اضافه کرد: علاج مشکل کم‌آبی تأمین آب جدید نیست؛ بلکه چگونگی مصرف آب‌های موجود هم اهمیت دارد و باید روش صحیحی انتخاب کنیم.

وزیر نیرو بیان کرد: استفاده از آب‌های جدید بر فرض تأمین و با صرف منابع مالی بسیار وسیع در مقام مثال مانند آب در مشک سوراخ ریختن است و اگر روش مصرف بهینه نباشد، فرصت را از دست داده‌ایم.

اردکانیان افزود: در استان سمنان تلاش ما بر این است تا یک نهضت و حرکت ملی برای حفظ حیات و پایداری ارزش‌ها و تمدن‌ها راه بیندازیم تا هم برای نجات منطقه الگوی مناسبی باشد و هم منابع زیست‌محیطی را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: فرودگاه شاهرود بین‌المللی خواند شده و پس از این امکان سفرهای بدون مرزی فراهم می‌شود و این شهرستان می‌تواند پذیرای گردشگران و سرمایه‌گذاران باشد.

وزیر نیرو گفت: در شرایطی که با کم‌آبی مواجه هستیم، صادرات محصولات کشاورزی فراخوانی است که آب را صادر نکنیم و اگر هم صادر می‌کنیم، به چند برابر قیمت تمام‌شده خودمان انجام شود.

اردکانیان خاطرنشان کرد: منابع حیاتی کشور را باید حساب‌شده مصرف کنیم و این مهم باید وارد فرهنگ ما شود و حیات پایدار از این منابع صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در موضوع آب همه ادارات ذی‌نفع هستند و شکل و شیوه‌ای که مسؤولان ادارات به آن عمل می‌کنند، در این موضوع تأثیرگذار است که استان سمنان به کدام سمت حرکت کند.

وزیر نیرو اضافه کرد: دو پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی شاهرود و سمنان با اعتبار دو هزار و 800 میلیارد تومان اجرا شده است.

اردکانیان گفت: امیدواریم نتایج سفر موجب رشد و توسعه استان سمنان و منجر به باز شدن دریچه‌های نو به روی اشتغال و استفاده از منابع سرشار معدنی و انسانی استان شود.

وی با اشاره به موضوع فاضلاب شهری شاهرود ادامه داد: 40 درصد بخشی از شبکه و تصفیه‌خانه هفت هزار و 500 مترمکعبی فاضلاب در مدار بهره‌برداری رسیده است و در اجرای فاز دوم سرمایه‌گذاری باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود؛ اما هنوز علاقه‌مندی نیست و سعی خواهیم کرد از سرجمع اعتبارات ملی به این پروژه کمک کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به وضع آب اشامیدنی شاهرود گفت: آب موردنیاز شاهرود 780 لیتر در ثانیه است که در پیک تابستان حدود 170 لیتر کمبود تولید آب اشامیدنی داشتیم؛ اما برنامه تأمین بلندمدت آب در دستور کار وزارت نیرو است و منابع مالی لازم هم فراهم شده که از منبع آب سطحی اجرا می‌شود.

اردکانیان اظهار کرد: در بخش آب روستایی هم مجتمع آبرسانی روستایی ابر در شاهرود و داودالموسوی در دامغان افتتاح می‌شود.

وی افزود: وضع برق در شهرستان شاهرود مناسب است و نیروگاه سیکل ترکیبی شاهرود نیز به توسعه‌ صنعتی شهرستان و استان سمنان کمک خواهد کرد و حتی محدودیتی برای تأمین برق برای متقاضیان جدید وجود ندارد و کلیه روستاهای این شهرستان برق‌دار شدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر