کد خبر: 936902
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۷
فرمانده پلیس تهران:
«پلیس پایتخت با اقدام‌های اثر گذار خود موفق شده به فعالیت ۳۰‌ساله دلالان ارزی در میدان فردوسی، چهارراه استانبول و خیابان منوچهری خاتمه دهد.»
محبوبه قربانی
«پلیس پایتخت با اقدام‌های اثر گذار خود موفق شده به فعالیت ۳۰‌ساله دلالان ارزی در میدان فردوسی، چهارراه استانبول و خیابان منوچهری خاتمه دهد.» سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان این موضوع اعلام کرد که از ابتدای برخورد پلیس با دلالان ارز و سکه، ۴۰۰‌نفر دستگیر شدند که ۹۳‌نفر از این دلالان با حساب‌های نجومی راهی زندان شدند.
به گزارش خبرنگار ما، سردار رحیمی در حاشیه اجرای طرح رعد‌۱۹ که مأموران تحت امرش موفق به بازداشت ۶۳۱‌سارق و مالخر شده بودند به دو موضوع ترافیکی هم اشاره کرد. او با انتقاد از اینکه نباید مردم را بابت یک تخلف دوبار جریمه کرد، گفت: کسانی که وارد محدوده ترافیک می‌شوند، یکبار توسط پلیس اعمال جریمه می‌شوند، البته قانونی در شورای شهر مصوب شده مبنی بر اینکه خودرویی که وارد طرح ترافیک می‌شود دوباره باید جریمه شود که بنای این قانون را نمی‌دانیم و نباید مردم برای یک تخلف دوبار جریمه شوند. رئیس پلیس تهران همچنین درباره حذف طرح زوج و فرد و افزایش محدوده طرح ترافیک هم گفت: «این موضوع را از رسانه‌ها متوجه شدیم و اگر طرحی عنوان شد باید در مراجع قانونی به تصویب برسد و سپس اعلام شود. این با قانون مغایرت دارد و اگر قرار باشد، کاری انجام شود پلیس باید نظر نهایی را بدهد؛ چراکه کار ترافیک با پلیس است.»

همه چیز درباره طرح رعد ۱۹
سردار رحیمی دربار جزئیات طرح رعد ۱۹ به خبرنگاران گفت: «در این طرح ۲۵۴ حکم قضایی به مرحله اجرا درآمد و ۳۹‌نفر از محکومان فراری دستگیر شدند. در این طرح با متلاشی شدن ۳۵‌باند سرقت، ۶۳۱‌سارق و مالخر دستگیر شدند که از کل سارقان دستگیر شده در این طرح ۳۲۴‌نفر سابقه‌دار و ۳۰۷‌نفر برای بار اول دستگیر شدند. همچنین ۷ هزار و ۲۲۰ فقره اموال سرقتی کشف و ۱۴۱‌دستگاه خودرو، ۹۰ دستگاه موتور سیکلت نیز به ارزش ۷ میلیارد و ۶۰۲‌میلیون تومان کشف شد.» رئیس پلیس پایتخت با اشاره به مبارزه با قاچاق کالا اظهار داشت: «در این مرحله از طرح رعد‌۴۹ پرونده تشکیل شده است که در همین راستا ۳۲‌نفر دستگیر شدند. تعداد کل اموال مکشوفه ۷۰۹‌هزار و ۳۴۵ مورد بوده است. همچنین در این طرح شش‌باند قاچاق کالای دیگر نیز به ارزش ۱۶‌میلیارد و ۸۱۰‌میلیون تومان متلاشی شد.» سردار رحیمی در ادامه گفت: «در این طرح ۱۰ قبضه سلاح شکاری و ۴۳‌سلاح سرد نیز کشف شده است و این طرح نسبت به دیگر طرح‌ها موفقیت بیشتر داشته است.»
 
گفت‌وگو با متهمان

سارا با شاکیان شام می‌خورد من سرقت می‌کردم
در حاشیه طرح رعد ۱۹ با زن جوانی که روسری‌اش را روی سرش کشیده و کنار مرد جوانی ایستاده بود باب گفت و گو را باز کردم. معمولاً در این طرح‌ها کمتر متهمان زن بازداشت می‌شوند. مأمور بدرقه‌متهم گفت: این زن و مرد متخصص سرقت رادار فاصله جلو (اکتیو کروز کنترل) ماشین‌های مدل بالا از جمله جنسیس هستند که بعد از سرقت هر قطعه را حدود ۲۰‌میلیون تومان به فروش می‌رساندند. زن جوان که سارا نام دارد از جواب دادن به سؤال‌ها طفره می‌رود، اما هر طور شده زبانش به حرف می‌آید:
از چه زمانی میلاد را می‌شناختی؟
سه‌سال با هم آشنا بودیم، اما من از کارهایش خبری نداشتم.
چطور! همسایه‌ها به مأموران پلیس گفته‌اند که فکر می‌کردند شما زن و شوهر هستید چطور نمی‌دانستی؟ فیلم‌هایت نیز موجود است.
(سکوت متهم)
قبول داری که فقط طعمه بودی برای سرقت؟
(سکوت متهم)
میلاد ۲۵‌ساله، همدست سارا، اما به سؤال‌هایم این طور جواب می‌دهد:

سابقه داری؟
بله، به همین اتهام قبلاً دستگیر شدم و چند ماهی حبس کشیدم.
با سارا چطور آشنا شدی؟
(سکوت متهم)
چطور با این قطعه از خودرو‌های گرانقیمت و سرقت آن‌ها آشنا شدی؟
یکی از دوستانم به من یاد داد چطور آن قطعه را باز کنم و خودش هم آن‌ها را می‌خرید.
از شیوه سرقت بگو.
ابتدا خودرو‌ها را شناسایی می‌کردیم و سارا با راننده طرح دوستی می‌ریخت. بعد راننده را به رستورانی می‌کشاند و وقتی سر او را گرم می‌کرد من آن قطعه را از خودروی پارک شده او در جلوی رستوران باز می‌کردم.
چقدر می‌فروختی؟
حدود ۲۰‌میلیون تومان.
شنیده‌ام خودرو‌ات خیلی لوکس است؟
دوست داشتم ماشینی که سوار می‌شوم لوکس باشد. قیمت خودروی‌ام بالا نیست، اما لوازمی که روی آن بسته‌ام ارزش خودروی‌ام را بالا برده بود.
چقدر؟
۱۲۰ میلیون یا بیشتر.

تا من را در گور بگذارند کلاهبرداری می‌کنم!
دو مجرم دیگر دو مرد میانسال بودند که با جعل شناسنامه و کارت ملی مبلغی بالغ بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان کلاهبرداری کرده بودند. یکی از آن‌ها می‌گفت: «تا موقعی که به قبر بروم ادامه می‌دهم!»

چند سال داری؟
۴۲ سال.
متأهلی؟
خیر با پدر و مادرم زندگی می‌کنم.
سابقه داری؟
بله، همه آن‌ها به خاطر کلاهبرداری بود.
از شیوه کلاهبرداریت بگو.
با سرقت مدارک شناسنامه از خودروها، عکس آن‌ها را برمی‌داشتیم و عکس خودمان را روی آن می‌چسباندیم یا نوشته‌های شناسنامه را با مواد خاص پاک می‌کردیم. سپس به بانک می‌رفتیم و به نام صاحب آن کارت عابربانک می‌گرفتیم. اگر متصدی بانک کارت ملی می‌خواست یک برگه موقت برای تعویض کارت ملی به آن‌ها نشان می‌دادیم که پای آن نیز مهر جعلی خورده بود. به این ترتیب کارمند بانک اعتماد می‌کرد و کارت عابر با رمز را در اختیار ما می‌گذاشت. سپس با افراد تماس می‌گرفتیم و آن‌ها به بهانه برنده شدن در مسابقه وجهی را به آن کارت واریز می‌کردند یا با کلک آن‌ها را پای دستگاه‌های عابر می‌کشاندیم.
چرا هر بار آزاد شدی دوباره مرتکب خلاف شدی؟
عادت کردم.
تا چه زمانی ادامه می‌دهی؟
«تا موقعی که بروم در قبر!»


سارق سابقه داری که با پا بند الکترونیکی به سرقت می‌رفت
اشکان ۳۵‌ساله سارق سابقه‌داری است که آخرین بار پس از دستگیری به پنج‌سال حبس محکوم شده بود، اما پس از سپری کردن دو سال از حبسش با عفو مشروط از زندان آزاد شده بود. متهم سابقه دار در حالی که به خاطر آزادی مشروطش با پا بند الکترونیکی از زندان آزاد شده‌بود با تشکیل باند چهار‌نفری اقدام به سرقت لوازم خودرو می‌کرد. این متهم همچنین چک‌های سرقتی را هم در بازار تهران خرج می‌کرد تا اینکه در عملیاتی از سوی مأموران پلیس پایتخت شناسایی و دستگیر شد.
پس از آزادی چند مورد سرقت انجام دادی؟
من اصلاً سرقت نکرده‌ام.
پس چرا دستگیر شدی؟
یک فقره چک سرقتی دستم بود که مأموران مرا دستگیر کردند.
پس دسته چک سرقت کرده بودی؟
نه، چک سرقتی هم دوستم امانت به من داد.
دوربین‌های مداربسته محل سرقت و پا بند الکترونیکی همراه نشان داده که شما در سرقت حضور داشتی؟
(سکوت می‌کند)
اعضای باند را از کجا می‌شناختی؟
من عضو باند نیستم.
همدستت اعتراف کرده با هم از داخل خودرو چک سرقت کردید؟
(سکوت می‌کند)
الان چه حسی داری؟
پشیمان هستم.
معتادی؟
بله، اعتیاد گرفتارم کرد.
سابقه داری؟
بله، به پنج‌سال حبس محکوم شدم که پس از دوسال حبس با عفو مشروط آزاد شدم و به همین دلیل پا بند الکترونیکی در پایم است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار