کد خبر: 936892
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۳
اگرچه آموزش‌و‌پرورش سعی دارد از برد رسانه‌ای واژه مافیا برای مؤسسات کنکوری بهره‌برداری کند، با این حال ابهامات دنباله‌داری در توضیح مافیای کنکور از سوی مدیران ارشد آموزش‌و‌پرورش بی‌پاسخ می‌ماند که نشان می‌دهد به رغم اصرار اهالی خیابان شهید قرنی تهران، فعالیت مؤسسات کنکوری آنطور‌ها هم که می‌گویند نسبتی با سازمان‌های هزارتوی جنایتکار جزیره سیسیل ایتالیا در قرن ۱۹ ندارند.
نفيسه ابراهيم‌زاده‌انتظام
اگرچه آموزش‌و‌پرورش سعی دارد از برد رسانه‌ای واژه مافیا برای مؤسسات کنکوری بهره‌برداری کند، با این حال ابهامات دنباله‌داری در توضیح مافیای کنکور از سوی مدیران ارشد آموزش‌و‌پرورش بی‌پاسخ می‌ماند که نشان می‌دهد به رغم اصرار اهالی خیابان شهید قرنی تهران، فعالیت مؤسسات کنکوری آنطور‌ها هم که می‌گویند نسبتی با سازمان‌های هزارتوی جنایتکار جزیره سیسیل ایتالیا در قرن ۱۹ ندارند. گو اینکه سررشته تخلفاتی هم که در فعالیت آن‌ها مشاهده می‌شود در مجوز‌هایی است که مدیران آموزش‌و‌پرورش امکان تمدید یا لغوشان را دارند. در همین راستا یکی از ابهامات عدم صراحت آموزش‌و‌پرورش در معرفی مؤسسات متخلف با ذکر نام و نحوه فعالیت است. دیگر میزان درآمد آموزش‌و‌پرورش از سود حاصل از فعالیت مؤسسات کنکوری است و سومین ابهام هم مربوط به این است که چرا آموزش‌و‌پرورش مجوز این مؤسسات را ابطال نمی‌کند یا از طریق مراجع قضایی و انتظامی آن‌ها را مورد پیگرد قرار نمی‌دهد؟!

آموزش‌و‌پرورش چند سالی است در زمینه‌های مختلف نقش سپربلای دولت را بازی می‌کند و به جای انجام وظایف ذاتی خود سعی دارد، هزینه‌های مادی و معنوی دولت را کاهش دهد. این وزارتخانه بعد از مسئله جذب معلم از طریق آزمون و کاهش ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان و توسعه مدارس غیردولتی که تمام و کمال در زمین دولت بازی می‌کرد، بازی در زمینه حذف کنکور را هم به گونه‌ای انتخاب کرد که دولت نیز از آن نفع ببرد. انحراف افکار عمومی از زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی که تحصیل در دانشگاه‌ها را به تنها گزینه پیش روی جوانان تبدیل کرده از آن جمله است. علاوه بر اینکه بالا بردن سهم خود از گردش مالی مؤسسات کنکوری هم به نوبه خود کمکی است در راستای کاهش هزینه‌های دولت. ابهامات مزمن و بدون پاسخ در مورد مافیای کنکور نشان از تیر مافیا در تاریکی نظارت و مدیریت است.

کنکور دسته خود را می‌برد!
کنکور که روزگاری برای تحقق عدالت در دسترسی عمومی به امکانات آموزش عالی در کشور راه‌اندازی شده تا با ایجاد یک رقابت عادلانه منابع محدود را به دست مستحقان آن برساند، امروز به نماد ناعدالتی آموزشی بدل شده و حتی بستری برای نابرابری‌های بزرگ‌تر، عمیق‌تر و وخیم‌تر شده است. آموزش و پرورشی‌ها این نابرابری کنکوری را مافیا می‌نامند و ادعا می‌کنند با محدودکردن ضریب نفوذ کنکور در فرآیند جذب دانشجو دست مافیا هم از سر نظام تعلیم و تربیت کوتاه می‌شود. عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه آموزش‌و‌پرورش در توضیح این مطلب گفت: مافیای کنکور وجود دارد و معتقدیم اگر قانون سنجش و پذیرش کنکور اجرا شود، می‌تواند تب کنکور را کنترل کند. وی که در مناظره گونه‌ای در خبرگزاری فارس و در حضور ابراهیم خدایی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش سخن می‌گفت، افزود: وقتی جریان بزرگی مانند کنکور را داریم تب کنکور کاهش پیدا نمی‌کند و مافیا فعال‌تر می‌شوند، به همین دلیل است که وقتی بحث سوابق تحصیلی مطرح می‌شود، عده‌ای فشار وارد می‌کنند و البته زورشان هم زیاد است.

کنکور، تک‌گزینه چهار گزینه‌ای آینده!
در ادامه خدایی با اشاره به اینکه دلایلی وجود دارد که کنکور همچنان حساس است، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های منزلت اجتماعی ورود به دانشگاه، رشته‌های خاص است؛ یعنی می‌خواهم بگویم همه چیز مربوط به سنجش نیست. دلیل دیگر این است که سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی کشور به دلیل ناتوانی، فرصت‌های دیگری را در اختیار جوانان قرار نداده و دانش‌آموزان تنها راه ورود به جامعه را دانشگاه می‌دانند. دلیل بعدی این است که براساس سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش نتوانستیم مهارت را به بچه‌ها یاد دهیم و راه‌های متنوعی را جلوی پای بچه‌ها نگذاشتیم. وی تأکید کرد: من با حذف کنکور کاملاً موافقم، اما مصاحبه‌های دوپهلویی می‌بینیم که نوک حملات به سمت سازمان سنجش است و من واقعاً نمی‌فهمم سازمان سنجش کجای کار این مؤسسات است و مؤسسات چه ربطی به سازمان سنجش دارند؟ ۹۰درصد کار‌ها در حوزه آموزش‌و‌پرورش است. رئیس سازمان سنجش خطاب به عمادی گفت: قانون به شما اجازه داده مجوز دهید، اجازه داده این‌ها را تعطیل کنید، اجازه داده جلوی تبلیغات را بگیرید، خب انجام دهید!

تلخ و شیرین کنکور برای آموزش و پرورش!
خدایی ادامه داد: طبق ماده۳ صدور مجوز مؤسسات آموزشی و نظارت بر آن‌ها برعهده آموزش‌و‌پرورش است، درآمد این مؤسسات را ما هم نمی‌دانیم، دوستان آموزش‌و‌پرورش می‌دانند که ۴ - ۵ درصد از درآمد این مؤسسات را آن‌ها دریافت می‌کنند.
خدایی گفت: ما برای ۶میلیون نفر آزمون برگزار می‌کنیم که ۱۲۵میلیارد تومان درآمد دارد و به لحاظ قانون مقداری از آن کسر می‌شود و ۱۰۵تا ۱۱۰میلیارد تومان باقی می‌ماند.
رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور خطاب به عمادی گفت: من کل درآمد سازمان سنجش از آزمون‌ها را گفتم، شما چرا نگفتید که چقدر از مؤسسات آموزشی درآمد دارید؟
بنابراین گزارش این گفت‌و‌گو نشان می‌دهد آموزش‌و‌پرورش چنانچه می‌نماید عزمی برای کنار گذاشتن کنکور از فرآیند پذیرش کنکور ندارد و با وجود تکرار دو ابهام در میزان درآمد آموزش‌و‌پرورش از فعالیت مؤسسات کنکوری و چرایی عدم برخورد قضایی با آن‌ها از هر زبانی که بیان می‌شود، هیچ یک از مسئولان آموزش‌و‌پرورش در هر سطحی عزم پاسخگویی به آن را ندارند. همچنین کنکور اگرچه تلخی‌هایی به کام نظام تعلیم‌و‌تربیت می‌ریزد، اما با درآمد‌های خود کام برخی را شیرین نگه می‌دارد.
البته مناظره روزگذشته خدایی و عمادی تنها توپخانه فعال علیه کنکور نبود. کیلومتر‌ها آنطرف‌تر در شمال شهر تهران و در مراسم افتتاح اندیشکده دانش‌پژوهان جوان نیز محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از لزوم حذف کنکور و شکست غول هفت سر آن گفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار