کد خبر: 936784
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: از ابتدا مشخص بود افزایش بی رویه قیمت ارز ناشی از واقعیت های اقتصادی نبود بلکه اثرات روانی بود.

جوان آنلاین: محمدرضا پورابراهیمی افزود: دخالت نکردن بانک مرکزی یکی از اصلی ترین عوامل التهابات ارزی بود. 1390 قلم کالای وارداتی از مجموع 7 هزار قلم کالای وارداتی از واردات ممنوع شد که در کاهش تقاضای ارزی موثر بود.

پورابراهیمی ادامه داد:باز گذاشتن دست بانک مرکزی بر مدیریت بازار ارز از دیگر عوامل موثر بر کنترل بازار بود و اکنون آرامش نسبی حاکم است.

وی افزود: حذف مالیات واردات طلا به کشور و اینکه پس از سه ماه و نیم اشتباهات فاحش دولت در حوزه ارزی اختیاراتی هم به صرافی ها داده شد. مجموع این عوامل و مدیریت تقاضا موجب آرامش در بازار ارز شد. 

پورابراهیمی گفت: در شرایطی که در جنگ نابرابر اقتصادی قرار داریم، مطالبه بانک مرکزی مبنی بر لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات، به حق است اما مکانیزم اجرایی آن اشکالات جدی دارد که باید برطرف شود.

وی با گلایه از دولت برای صدور متعدد بخشنامه های صادراتی گفت: این موضوع سردرگمی ایجاد کرد. البته بخشنامه اخیر مقداری اوضاع را بهبود بخشید اما اشکالاتی هم دارد. 

پورابراهیمی ادامه داد: باید نرخ تسویه صادرات را بر اساس نرخ واقعی اقتصاد انجام دهیم و در این صورت صادرات، حدود 2 برابر خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سیاست تک نرخی شدن ارز باید عملیاتی شود تا از رانت ها جلوگیری شود. 

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار