کد خبر: 936756
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۸
«جوان» از اولین گردهمایی تازه‌مسلمانان در دانشگاه تهران گزارش می‌دهد
همزمان با سالروز نامه رهبری به جوانان غربی، دانشگاه تهران میزبان هجدهمین مراسم سالگرد شهید ادواردو آنیلی در جمع بسیاری از تازه‌مسلمانان کشور‌های مختلف و دانشجویان این دانشگاه بود.
معصومه طاهری
همزمان با سالروز نامه رهبری به جوانان غربی، دانشگاه تهران میزبان هجدهمین مراسم سالگرد شهید ادواردو آنیلی در جمع بسیاری از تازه‌مسلمانان کشور‌های مختلف و دانشجویان این دانشگاه بود.
سالروز شهادت ادواردو آنیلی در ۲۴ آبان (۱۵ می) است که بنا به گفته مدیر انجمن مراسم یادبود را تعمداً به سالروز انتشار نامه امام خامنه‌ای انداختند تا اهمیت نامه رهبری برای دانشجویان و مخاطبان جوان را بیش از پیش یادآور شوند چراکه ادواردو از برجسته‌ترین نماد‌هایی است که وقتی محتوای نامه رهبری را مرور می‌کنیم نام و یادش به ذهن متبادر می‌شود. ادواردو مصداق بارزی از همان جوانانی است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره داشتند و برای همین هم مراسم یادبود آن شهید مقارن با سالروز انتشار نامه ایشان بود.
اولین مراسم گردهمایی تازه مسلمانان حاشیه‌های جالبی داشت که آن را خاطره‌انگیز کرده بود. حضور تازه مسلمانانی از کشور‌های مختلف که هرکدام داستانی برای خود داشتند جذابیت مراسم را بیشتر کرد. قاری نیز که تنها کسی است که قرآن را به عربی و انگلیسی حفظ است به زبان عربی و انگلیسی قرآن را تلاوت کرد. مهمان ویژه دکتر جان پیرو پالادینی رئیس و بنیانگذار دانشگاه‌های اسلامی ایتالیا بود که خودش و همسرش تازه مسلمان هستند، او از چنین تجمعی ابراز خرسندی کرد و گفت: برایم جالب است فکر نمی‌کردم چنین برنامه‌ای در ایران برگزار شود به خصوص اینکه خانم‌ها اینقدر نقش پررنگی در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشند، اما در بین صحبت‌هایش نکته جالبی بود و آن اینکه ببخشید انگلیسی بلد نیستم، من زبان کشور استعمارگر را هرگز نخواهم آموخت، همین سخن او باعث تشویق ممتد حاضران در مراسم شد.
دکتر شجاعی مبلغ بین‌المللی هم در سخنانش به نمونه‌های قرآنی مانند ادواردو آنیلی اشاره کرد و افرادی همچون بانو آسیه همسرفرعون و اصحاب کهف را مثال زد. خانم کریستین جیمز رهیافته استرالیایی و استاد دانشگاه هم از تاثیرپذیری خود از ادواردو آنیلی و ماجرای صعود شخصیتی و اعتقادی که داشت صحبت کرد.

از طرف عزیزانم طرد شدم
در میان مهمانان زهرا که از اقلیت‌های مذهبی بوده و حالا مسلمان شده است هم حضور داشت؛ دختر جوانی که به خاطر مسلمان شدن شرایط سخت و محدودیت‌های زیادی دارد. او گفت: وقتی خانواده متوجه اسلام آوردنم شدند شرایط را بر من سخت کردند و از طرف عزیزانم طرد شدم. فامیل و دوستان هم برخوردشان با من عوض شد، اما در این انجمن وقتی تعداد زیادی تازه مسلمان با شرایط بدتر از خودم را می‌بینم آرام می‌شوم و شرایط برایم آسان‌تر می‌گردد.
استفان شفر رهیافته آلمانی از دیگر مهمانان برنامه هم به واسطه نهج البلاغه اسلام را برگزیده بود. اما شخصیت جالب دیگر مراسم اسکار السالوادوری رهبر شیعیان السالوادور به همراه خانواده بود. یک دختر آلمانی هم که کودکش را در آغوش گرفته بود، می‌گفت: مادرم مسلمان شد، اما متأسفانه ترجمه‌های غلط از اسلام باعث رویگردانی‌اش از اسلام گردید، ولی خودم بحمدالله اسلامم را حفظ کرده‌ام که ماجرای مفصلی دارد. در کنار مهمانان تازه مسلمان بانوی مکزیکی غیرمسلمانی هم به همراه همسر ایرانی خود آمده بود و با اشتیاق و هیجان در برنامه همراهی می‌کرد. او می‌گفت: درحال تحقیق درباره اسلام هستم.

محفلی که باید چراغش روشن بماند
سوزان رهیافته کالیفرنیایی است، او مادر شهید هم هست، با آنکه به‌سختی راه می‌رفت خود را به برنامه رسانده بود. وی می‌گفت: در این جمع آرامش می‌گیرم. او مدام برای اعضای انجمن دعا می‌کرد، وقتی متوجه شد ما روزنامه‌نگار هستیم خواست تا صدای اعضای انجمن را به گوش مسئولان برسانیم و این محفل چراغش روشن بماند. سارا هم رهیافته روس- ارمنی است، او قاری است و انگلیسی حرف می‌زند. دست و پا شکسته به کمک دوستی می‌گفت: انجمن به او کمک کرد تا در کشوری که جز خدا کسی را در آن ندارد و غریب است، مشکلاتش حل شود. حالا از خانواده انجمن شهید ادواردو آنیلی شده است.‌ای کاش در تهران بودند تا ارتباطمان راحت‌تر می‌شد. سوفی استاد دانشگاه هم از دیگر مدعوین بود که در مکزیک زبان ژاپنی تدریس می‌کرده و بعد از مسلمان شدن و هجرت در ایران، اسپانیایی آموزش می‌دهد. خانم اوربین هم آنجا بود که ماجرای جالبی دارد؛ او یکی از سه قلوی دختر امریکایی است که آشنایی‌اش با دانشجویان انقلابی ایران وی را شیعه کرده و حالا توسط او یکی از خواهرانش مسلمان شده، اما قل سوم در امریکا همچنان مسیحی است و آرزو می‌کند تا فرصت است طعم شیرین اسلام و تشیع را به او بچشاند.
یک خانم پزشک هم توجه ما را به خود جلب کرد؛ درحالی‌که کارت پزشکی خود را نشان می‌داد با هیجان در جمع تازه مسلمانان می‌گفت: به اینجا آمده‌ام و به دنبال دوست رهیافته ایرلندی خود هستم. امیدوارم بعد از سال‌ها دوری در این محفل گرم و صمیمانه تازه‌مسلمانان او را پیدا کنم. در این مراسم از دکتر عبدالکریم تاراس نابغه روس هم به افتخار اتمام شرح نهج البلاغه به زبان روسی تقدیر شد.

کنار هم فارغ از هر رنگ و نژادی
در این میان به دلیل شرایط کاری، تحصیلی یا سفر به زادگاه عده‌ای از رهیافتگان موفق نشده بودند در گردهمایی تازه مسلمانان دانشگاه تهران حاضر شوند. مانند مارگریت رهیافته آلمانی هم که همراه همسر خود در یکی از شهر‌های ایران کشاورزی می‌کند؛ برای رسیدن به همایش ساعت‌ها رانندگی کرده بود، اما مانند برخی دیگر نتوانسته بود به موقع خود را برساند و از این بابت ناراحت بود. رهیافتگان جامانده از محفل معنوی و دوستان مراسم سالروز شهید ادواردو آنیلی از اینکه نتوانسته بودند در جمع دوستان هم‌کیش و رهیافته خود باشند ناراحت بودند، البته در حال حاضر بیشتر فعالیت انجمن شهید ادواردو آنیلی و اغلب ارتباطات با دوستان تازه مسلمان به صورت مجازی است و هنوز موفق نشده‌اند در تهران مقری برای فعالیت‌های تبلیغی خود پیدا کنند؛ جایی که پاتوق تازه‌مسلمانان فارغ از هر نوع رنگ و نژادی که دارند برای یک موضوع مشترک و واحد، یعنی اسلام شیعی گردهم جمع شوند و فعالیت داشته باشند که بنا به گفته مدیریت این انجمن همکاری و همراهی مسئولان را می‌طلبد ولی متأسفانه تاکنون کم فروغ بوده است.
جمال طاهری مدیر انجمن آرزو کرد بتواند توفیق آن را داشته باشد تا آرزوی تازه مسلمانان را در تهران عملی کند و با کمک اعضای گمنام و مسئولان دلسوز مقر همیشگی و ثابتی برای این تشنگان حقیقت (به قول دکتر ژولیان پلیسیه رهیافتگان فرانسوی تازه مسلمانان مانند مهاجران صدر اسلام در میان انصار ایرانی هستند) افتتاح کنند تا یک دلگرمی و پشتوانه محکمی در ایران اسلامی‌ام‌القرای جهان اسلام داشته باشند و راهی که با نام و یاد شهید ادواردو (مهدی) آنیلی باز شده با همراهی این رهیافتگان از سرتاسر جهان پربارتر و باشکوه‌تر باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
0
عالی بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار