کد خبر: 936661
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
تکثیر جلیقه‌زردها در اروپا
انقلاب فرانسه با جنگ آرد آغاز شد و حالا «جلیقه‌زرد»ها می‌گویند آماده‌اند تا در جنگ مالیات سوخت، جمهوری ششم را در فرانسه شکل دهند
جوان آ‌نلاین: انقلاب فرانسه با جنگ آرد آغاز شد و حالا «جلیقه‌زرد»ها می‌گویند آماده‌اند تا در جنگ مالیات سوخت، جمهوری ششم را در فرانسه شکل دهند. جلیقه زردها که عمدتا از طبقات متوسط شهری هستند، به هیچ حزبی وابسته نیستند، رهبر نداشته و ندارند و می‌خواهند سیاست‌های اقتصادی دولت را تغییر دهند. آنان بیشتر شهروندانی هستند که با وجود کار و درآمد، در گذران زندگی و معاش به مشکل برمی‌خورند. کارمندان، کارگران و خانواده‌هایی که در حومه شهرهای بزرگ یا مناطق روستایی زندگی می‌کنند و برای رفت و آمد و زندگی روزمره به خودروی شخصی وابسته هستند. حالا و با قطعی شدن افزایش مالیات بر سوخت (6.5 سنت بر هر لیتر گازوئیل و 2.9 سنت بر هر لیتر بنزین) از ابتدای سال آینده میلادی، ابتدا در بزرگراه‌های بیرون شهرها و حالا در میادین و خیابان‌های اصلی شهر حضور دارند و اعتراض می‌کنند. اعتراضات مردم فرانسه که از 27 نوامبر از پاریس آغاز شد و خیلی زود سراسر کشور را دربرگرفت، حالا به خارج از مرزهای فرانسه رسیده و به بروکسل، مونیخ و آمستردام پایتخت بلژیک، آلمان و هلند هم رسیده است. هر چند در سایر کشورهای اروپایی شدت عمل جلیقه زردها مثل همتایان فرانسوی‌شان نیست اما همین مساله نگرانی‌هایی در بین رهبران اروپایی به راه انداخته که نکند اعتراضات در فرانسه تبدیل به دومینوی «جلیقه زرد»ها در سراسر اروپا شود. اروپا سال2010 در جریان اعتراض به ریاضت اقتصادی شاهد تظاهرات مردمی در ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، آلمان، انگلیس، ایتالیا و برخی کشورهای دیگر بود. آنان نمی‌خواهند یک بار دیگر و درست در روزهایی که اتحادیه اروپا با خروج انگلیس از آن، شکننده‌تر از سابق است، چنین پدیده‌ای را تجربه کنند.

روز شنبه، جلیقه زردها سومین هفته اعتراضات خیابانی خود را برگزار کردند. رسانه‌های اروپایی اعتراضات روز گذشته جلیقه زردها را از کنترل خارج شده خواندند و به نقل از تحلیلگران و رسانه‌های فرانسوی، از به مشام رسیدن «بوی انقلاب» در فرانسه نوشتند. به گزارش یورونیوز، روز شنبه و در سومین هفته اعتراضات خیابانی در پاریس از «اوپرا» تا خیابان «فوش» و از آنجا تا کوچه «ریویولی» و بلوار «اوسمان» روز شنبه صحنه نبردهای خیابانی میان معترضان و نیروهای امنیتی بود. میدان «اتووال» که بنای معروف «ارک دو تریومف» یا طاق نصرت پیروزی در آن واقع شده و یکی از مبادی ورودی خیابان شانزه‌لیزه به حساب می‌آید از نخستین ساعات صبح شاهد حضور معترضانی بود که دقیقه به دقیقه بر تعدادشان افزوده می‌شد.

درگیری‌ها پس از آنکه نیروهای امنیتی از ورود تظاهرکنندگان به شانزه‌لیزه ممانعت کردند آغاز و به تدریج به خیابان‌ها اطراف و دیگر محله‌های شهر پاریس کشیده شد. معترضان که از رفتن به خیابان‌های محاصره شده توسط پلیس سر باز زده بودند، فشار و تمرکز خود را در میدان معروف پیروزی قرار دادند و درگیری‌های شدید در همین میدان ادامه داشت. پلیس و نیروهای امنیتی از ساعت‌ها قبل در خیابان‌ها مستقر بودند اما در نهایت رویارویی معترضان با پلیس به خشونت کشیده شد. پلیس اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از ماشین آبپاش برای متفرق کردن معترضان کرد و اما جوانان اقدام به سرقت تفنگ‌های پلیس، آتش زدن لاستیک و خودروها و حتی‌های درخت‌های کریسمس، نوشتن شعار بر دیوارها و تخریب کردند و با اسکادران ضدشورش درگیر شدند. آنها حتی روی طاق نصرت با اسپری رنگی نوشتند: «جلیقه زردها به پیروزی می‌رسند. مکرون با ما مثل احمق‌ها رفتار نکن.» در این اعتراضات خسارات زیادی به میدان پیروزی یا شارل‌دوگل مظهر تاریخی فرانسه وارد شد.

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی منابع امنیتی ۲۸۷ نفر در جریان ناآرامی‌های روز شنبه در  پاریس دستگیر شده‌اند. کریستف کاستانر، وزیر کشور فرانسه با تایید این آمار اعلام کرد اغلب افراد دستگیر شده دارای هیچ‌گونه سابقه کنشگری نبوده و به جریانی خاص تعلق ندارند. آنها به دام افراد خرابکار افتاده و اقدامات آنها را دنبال کرده‌اند. وزارت کشور فرانسه آمار معترضان و تظاهرات‌کنندگان علیه دولت مکرون در روز شنبه را در سراسر کشور ۶۵ هزار نفر اعلام کرد که ۵۵۰۰ نفر آنها در پاریس بوده‌اند. نکته جالب و البته قابل تامل اینکه ۶۶ هزار پلیس ضدشورش نیروی ژاندارمری و ارتش مسئولیت برپایی نظم در میان ۶۵ هزار معترض را برعهده داشتند، اما با این حال یکی از خشن‌ترین سرکوب‌ها در طول جمهوری پنجم فرانسه را رقم زده‌اند! بیش از ۲۰۰ مورد آتش‌سوزی خودرو و اماکن نیز در جریان اعتراضات روز یکشنبه رخ داده است. برخی منابع در برآورد اولیه میزان خسارات وارده فقط در شهر پاریس را بیش از ۱۰ میلیارد یورو برآورد می‌کنند، هر چند این رقم هنوز تایید نشده است. از زمان آغاز درگیری‌ها در ۱۷ نوامبر، دو تن کشته و صدها تن دیگر نیز در جریان این درگیری‌ها زخمی شده‌اند.

شدت درگیری‌ها که در برخی از نقاط با ضرب و شتم نیروهای امنیتی همراه بود سبب شد تا امانوئل مکرون بلافاصله از بوئنوس آیرس، محل برپایی اجلاس گروه 20 مجبور به واکنش شود. مکرون که پیشتر تاکید کرده بود دولت از مواضع خود در قبال سیاست‌های اقتصادی کوتاه نمی‌آید با انتقاد از آنچه در خیابان‌های پاریس و دیگر شهرهای کشورش در حال وقوع بود، گفت: «آنچه امروز در پاریس روی داد هیچ ارتباطی با بیان مسالمت‌آمیز یک خشم مشروع ندارد.» مکرون در ادامه تاکید کرد: «عاملان این خشونت‌ها نه خواهان تغییر هستند و نه خواهان بهبود اوضاع. آنها تنها به دنبال آشوب و برهم زدن نظم هستند.» این موضع‌گیری مکرون بار دیگر خشم معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت را برانگیخت. معترضان خطاب به مکرون در شبکه‌های اجتماعی نوشتند: «ما از تو متنفریم. به کشور برنگرد! و الا باید فورا استعفا دهی.» نشست شورای امنیتی فرانسه قرار است با حضور مکرون رئیس‌جمهور، فیلیپ نخست‌وزیر و کاستا وزیر کشور برای بررسی آشوب‌های صورت گرفته با حضور «پارلی» وزیر دفاع فرانسه تشکیل شود.

  وضعیت فوق‌العاده در فرانسه

در آخرین خبرها از فرانسه گزارش شده است دولت فرانسه برای ممانعت از بروز مجدد آنچه «بدترین ناآرامی مدنی در بیش از دو دهه گذشته» در این کشور خوانده شده و برای برگزاری اعتراضات آرامی که در نهایت به مذاکره با مخالفان منجر شود، اعلام وضعیت اضطراری را بررسی می‌کند. این در حالی است که معترضان قول داده‌اند به تظاهرات‌های خود تا کریسمس ادامه دهند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنژامین گریوو، سخنگوی دولت فرانسه گفت: «ما به اقداماتی که بتواند مانع از رخدادهای این‌چنینی شود فکر می‌کنیم.» وی درباره احتمال اعلام حالت فوق‌العاده نیز گفت رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر کشور تمامی گزینه‌ها را در نشست روز یکشنبه بررسی می‌کنند.

  «جلیقه زردها» در هلند، بلژیک و آلمان

اعتراضات موسوم به «جلیقه زردها» علاوه‌بر فرانسه، به بلژیک، هلند و آلمان نیز رسید. در هلند معترضان در شهرهای مختلف این کشور علیه دولت دست به راهپیمایی‌های اعتراضی زدند. به گزارش «آناتولی»، معترضان از طریق رسانه‌های اجتماعی به این راهپیمایی اعتراضی پاسخ داده و در خیابان‌های شهرهایی چون لاهه، نی‌میخن، ماستریخت، آلکمار، لیوواردن و خرونینگن دست به راهپیمایی اعتراضی علیه دولت زدند. حدود ۲۰۰ معترض در مقابل ساختمان پارلمان در لاهه تجمع کردند. همچنین در پی حضور پلیس، برخی از معترضان مسیرهای مقابل پارلمان را تخلیه کردند و به برخی دیگر نیز گفته شد باید از ساختمان دور شوند. در جریان این اعتراضات، پلیس هلند چهار معترض جلیقه زرد را بازداشت کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار