کد خبر: 936658
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشستی به تشریح کنوانسیون حقوق بین‌المللی کودک پرداخت و گفت: آمریکا و فرانسه ۲۰۳۰ را امضا نکرده‌اند.
جوان آنلاین: حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشست "حقوق الهی کودک در سایه تعریف سکولار" با بیان اینکه به همان اندازه که مهم است، بدانیم در ۴۰ سال گذشته بر ما چه گذشت و از چه موانع سخت عبور نکردنی رد شدیم، گفت: باید بدانیم پشت چه موانعی ماندیم و هردو مهم است.

وی افزود: هیچ ملتی مثل ملت ایران نمی‌توانست از این موانع عبور کند و فقط با تفکر بسیجی و انقلابی می‌شد از این موانع عبور کرد، اما یک سری موانعی که پشت آن ماندیم، باید شناسایی کنید که در دو سه دهه آینده از آن‌ها هم عبور کنیم. موضوع بحث ما این است که بعد از این چهل سال با تفکر بسیجی در دانشگاه با رویکرد علمی چگونه و از چه موانعی باید عبور کرد، به طور خاص منظور ما در حوزه دولت‌سازی و نظام‌سازی است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در این چهل سال اسناد بالادستی و تعیین مبانی، اهداف و سیاست‌ها شبیه قانون اساسی و در ذیل قانون اساسی زیاد نوشته شد و کار بسیار مهمی است، گفت: اغلب رژیم‌ها، کشور‌ها و دولت‌ها، اساسا اساسنامه مستقلی که تولید فکر خودشان باشد، ندارند و همه رژیم‌ها غالبا وابسته به یکی از دو بلوک بودند و کپی می‌کردند. اینجا شورایی تشکیل شد که قابل کپی برداری از نظام‌های موجود شرق و غرب نبود، چون آن‌ها مبنائا مشکل داشتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: "نه شرقی نه غربی" معنی‌اش این بود که تحت سلطه شرق و غرب که در آن زمان به خصوص شوروی و کمونیست‌ها بودند، غرب اروپا که چند کشور استعمارگر بودند مثل انگلیس فرانسه و در عصر جدید در رأس آن آمریکا، تحت سلطه آن‌ها نرویم، اما تجربه‌های مثبت را می‌آموزیم تا آنجایی که با ارزش‌های ما منافاتی نداشته باشد. در این جهت هم شرقی و هم غربی هستیم، اما نه در آن جهت سلطه و نفوذ، غارت شدن، تحقیر شدن، وابستگی.

وی گفت: برخی می‌گویند نه شرقی نه غربی یعنی انزوا، یعنی ترک رابطه با همه جهان، اما استقلال غیر از انزوا است. این ملت با همه جهان مرتبط است، اما شرافتمندانه، آزاد برای خودش تصمیم می‌گیرد، آزادانه و آگاهانه با همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در جهت حفظ حقوق و حرمت و کرامت خودش رابطه دارد. در حکومت جمهوری اسلامی در این چهل سال افرادی را کم و بیش داشتیم و الان هم داریم که با سوء نیت یا با حسن نیست، آگاهانه یا ناآگاهانه با این ارزش‌ها مبارزه کرده و می‌کنند.

** برخی فکر می‌کنند با شرافت‌فروشی و وطن‌فروشی می‌توان پیشرفت کرد

رحیم‌پور ازغدی افزود: از نظر آن‌ها راه پیشرفت را وابستگی، تقلید، کپی زدن و اطاعت‌پذیری است؛ یک مقدار از شرف مردم را بفروشیم تا پیشرفت کنیم. این‌ها فکر می‌کنند با شرافت فروشی و وطن فروشی می‌توان پیشرفت کرد، در حالی که ملت و حکومتی که هویت ندارد، نمی‌تواند پیشرفت کند و تا آخر وابسته است، پیشرفت قلابی و از نوع درجه سه و وابسته وارداتی است. قطعا چنین ملت و دولتی امکان و قدرت تمدن‌سازی نخواهد داشت چه رسد به موارد دیگری. امام و انقلاب راه یک خط جدید را باز کردند تا با مشارکت مردم در جهت مبانی خودمان نظامات اجتماعی، نظام اقتصادی، نظام حقوقی، نظام خانواده، نظام رسانه، نظام تعلیم و تربیت، دانشگاه، حوزه، مدارس دوباره طراحی و مدیریت کنیم.

وی افزود: متأسفانه اتفاقی که افتاده و می‌افتد این است که یک عده‌ای منفعلانه تن به رابطه با غرب و شرق می‌دهند. شرق که سکوت کرد و غرب که هست یعنی توجه اصلی به آن طرف رابطه نگاه "برده و ارباب"، نگاه "شاگرد با استاد" است که هیچ وقت نمی‌خواهید استاد شوید. تا آخر می‌خواهید رابطه پایین به بالا را حفظ کنید و بدون تولید علم، قدرت، ثروت، خلاقیت، هویت‌سازی و نظام سازی مسیر را ادامه بدهید. ما با این مشکل داریم. این وجه شدید در همان رژیم پهلوی و امثال قاجار بود؛ وجه شدیدش در رژیم پهلوی و اواخر قاجار بود و وجه یک مقداری لطیف‌تر و پیچیده و پوشیده‌ترش در بعضی مسئولین جمهوری اسلامی در این ۴۰ سال داشتیم. در دهه ۶۰ هم داشتیم.

** اوایل دهه هفتاد به سمت لیبرالیسم اقتصادی و فرهنگی رفتیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جریان دولت موقت همین رویکرد را داشت، گفت: مرحوم مهندس بازرگان و جریان بنی صدر همین‌طور بود. دهه ۷۰ از درون خود نیرو‌های انقلاب، یک افرادی باز همان گرایش را پیدا کردند و اوایل دهه هفتاد به سمت لیبرالیسم اقتصادی و فرهنگی رفتند. اواخر دهه ۷۰ به سمت لیبراسیم سیاسی رفتند و همینطور؛ کما بیش گرفتار بودیم و در اتفاقاتی که در سال‌های اخیر می‌افتد باز همچنین نگاهی در آن حاکم است. امتیاز می‌دهند و عقب می‌روند، باز هم مأیوس هم نمی‌شوند و امیدوارند. در قضایای برجام و اقتصاد برجامی امتیاز دادند و امتیاز نگرفتند، باز هم امید داشتند که جمهوری خواهان بد هستند و دموکرات‌ها خوبند. جمهوری خواهان خوبند، ترامپ بد و دیوانه است. آمریکا بد است و اروپایی‌ها خوبند.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: ما دو مشکل اساسی در حوزه دولت سازی و نظام سازی داریم. اسناد بالادستی خوب داریم. انواع شورا‌های عالی و سیاست‌های کلی بعد از قانون اساسی تصویب شده است، شاید بهترین اسناد بالادستی را ما داشته باشیم. مشکل اولمان این است کسانی که لایحه یا قانون می‌نویسند در مجلس و دولت عمل می‌شود و مبنای تخصیص بودجه است. معیار عزل و نصب و پاسخ‌گویی و پاسخ نگویی همه چیز هست. بسیاری اوقات ارتباط این قوانین جزئی و لوایح با آن اسناد بالادستی معلوم نیست که چه ارتباطی دارد. همه اول یک بخشی اسناد بالادستی می‌آورند، بهترین حرف‌های عالم هست و در رشته‌های مختلف هم هست، آنقدر مصوبات خوب داریم که برای جهان کافی است. معقول، اخلاقی، توحیدی، انسانی، آزادی، آگاهی، دموکراسی همه چیز درون آن هست.

وی افزود: مشکل اول اینکه حلقه اولی که اسناد بالادستی را به پایین دستی وصل می‌کند. گاهی باز است و گاهی هم نیست. ما مشکلمان در اسناد پایین‌دستی است. در آخرین نمونه سند ۵۰ ساله پیشرفت که آمد حرف‌های خوبی دارد، همین‌ها در قانون اساسی بوده است. در اسناد مهندسی فرهنگی، سبک زندگی، سند جامع علمی و... هم این حرف‌ها آمده است، ولی ما همچنان آن مشکلی که در یکی دو دهه قبل داشتیم باز هم داریم. این مشکلاتی است که شما باید در ۴۰ سال آینده حل کنید.

** بین قوانین و لوایح و اسناد بالادستی ارتباطی وجود ندارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در قوانین و لوایح اجرایی مشکلاتی داریم و دولت و مجلس و شورا‌های شهر و روستا، مدیریت‌های شهری و وزارتخانه‌ها و نهاد‌های حکومتی این قوانین جزء و لوایح اجرایی را می‌نویسند، گفت: بین خود این قوانین و لوایح تناقض هست و همه با هم سازگار نیست. بین این‌ها و اسناد بالادستی خیلی جا‌ها ارتباطی نیست. یعنی شما دو صفحه اول اسناد بالادستی می‌نویسید و مثل انشا است. جمله‌های مقدس و خیلی خوبی است، اما در همان طرحی که تهیه شده توضیح نمی‌دهند که این‌ها چه ربطی به هم دارد، آنجا یک اولویت‌ها و ارزش‌هایی تهیه شده است و در این قوانین و لوایح ریز رعایت نمی‌شود.

رحیم‌پور تاکید کرد: من یک نمونه مثال بزنم که کشور گرفتار آن هست و بنا را بر این بگذاریم که سوءنیت نیست و حسن نیت است. ما در قانون اساسی و مبانی اسناد بالادستی چقدر راجع به مسائل مختلف راجع به عدالت اقتصادی، بانک اسلامی، سالم‌سازی روابط مالی، انتقال پول، مسئله خانواده، حقوق کودک، تعلیم و تربیت حرف زدیم. بهترین حرف‌های دنیا بوده است از قبل انقلاب گفتیم بعد انقلاب هم در قانون اساسی و اسناد بالادستی آوردیم؛ آنقدر مطلب خوب هست که به لحاظ نظری در تمام جهان می‌شود از این‌ها دفاع کنید و کسی دربرابر این‌ها حرفی ندارد. این را با تجربه می‌گویم، اما این قوانین اجرایی، عملکردهایشان چقدر با این اسناد بالادستی انطباق دارد و چه کسی نظارت می‌کند و چه کسی جواب می‌دهد؟

** اسناد بالادستی زیادی در مبارزه با پولشویی و اختلاس داریم

وی افزود: مردم عادی کف خیابان، کشاورز، کارمند و... مشکلاتی پیدا می‌کنند و طبق اسناد بالادستی باید جواب می‌گرفتند. اسناد پایین دستی هم ادعا می‌کردند ما برای جواب این‌ها کار می‌کنیم، ولی خروجی این جا‌ها خوب نیست و اصلا نظارت درست بر نظام مالی، نظام بانکی، نظام مالیاتی، نظام گمرکی نیست. اینکه چه کسی باید چقدر حقوق بگیرد و چقدر حقوق نگیرد. چگونه به روش علمی جلوی اختلاس را بگیرید. همین مسئله پولشویی جزو اولین، نخستین و مهمترین مسائل در اقتصاد اسلامی است که پول نامشروع را به شکل مشروع نشان ندهند و کلاهبرداری کنند. اسناد بالادستی زیادی داشتیم و داریم بعد در مقام اجرا اکثر این‌ها فلج است. دولت‌ها می‌آیند و می‌گذرند و گاهی به طور فردی ابتکاری یک کاری انجام می‌دهند، ابتکاری می‌زنند و عملا ما این مشکل را داریم. این مشکل را در دهه پنجم و ششم انقلاب نسل شما در حوزه دانشگاه و در مدیریت‌ها حل کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: دانشگاهی که نتواند این مسائل را حل کند به چه دردی می‌خورد؟ این همه فارغ‌التحصیل رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی، بازرگانی، بانکداری و... داریم چرا از حل این مشکلات عاجزند؟ این همه دکترا در رشته‌های مختلف علوم انسانی و علوم اجتماعی داریم، مسئله ترافیک، اعتیاد، مدیریت شهری، طلاق، معماری، شهرسازی، اشتغال، تولید داخلی، مدیریت صادرات و واردات در جهت اقتصاد سالم، چرا اینطور هست؟ مشکل داریم. نه اسلامی هست و مدیریت می‌شود و نه حتی مدل غربی است که مدیریت بشود.

** برخی ۴۰ سال پس از انقلاب دیدگاه دوران قاجار را دارند

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه این تیپ‌ها می‌گویند ما قصد خدمت داریم نه خیانت، گفت: ۱۰۰ سال پیش بود گفتند که از موی سر تا ناخن پا غربی شوید و الا مشکلاتمان حل نمی‌شود. مگر از همین فکر رژیم پهلوی بیرون نیامد؟ آن همه عقب‌ماندگی، فلاکت و بدبختی بود. ۳۰ یا ۴۰ سال بعد از انقلاب در حکومت دیدگاهشان همین است. وزارتخانه‌ها و قانون‌گذاری‌ها باید اصلاح شود، و چرا خودتان را اصلاح نمی‌کنید. چرا آنقدر فارغ التحصیل دانشگاه بی‌فایده و کم فایده هستند یا در حوزه بنشینید انتقاد کنیم که فلان جا خلاف شرع است و فلان جا خلاف شرع است، خوب شما چه کاره هستید؟ ده‌ها هزار طلبه، فاضل، با اخلاص، با استعداد و علاقه‌مند داریم، اما نظام آموزشی و پژوهشی حوزه چرا این امکانات را درست نمی‌تواند، مدیریت کند.

** امتناع رئیس‌جمهور از امضای کنوانسیون اسلامی حقوق کودک و ابلاغ حقوق کودک سازمان ملل

وی افزود: ۱۰۰ درس خارج فقه ندارید که این مشکلات را به لحاظ فقهی و حقوقی اسلامی حل کند، بعد نتیجه آن این شده است که پشت سرهم قرارداد‌های بین المللی امضا می‌کنند. همین روز‌ها سمینار بین‌المللی کودک تحت نظر سازمان ملل در ایران قرار است تشکیل شود. همین را بررسی کنید. قوانین راجع به کنوانسیون اسلامی حقوق کودک در داخل نوشته شده است. خیلی زمان پیش هم نوشته شده است و حتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم پارسال تصویب شد، اما آقای رئیس جمهور امضا و ابلاغ نمی‌کند. وقتی شورا یک قانونی تصویب می‌کند. رئیس شورای انقلاب فرهنگی که رئیس جمهور وقت هست، باید سریع امضا و ابلاغ کند، آن ابلاغ نشده است، اما کنوانسیون حقوق کودکی که سازمان ملل گفته هم ابلاغ کردند و هم اجرا می‌کنند.

** ۲۰۳۰ به شکل دیگری در حوزه کودک در حال اجرا است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همان قضیه ۲۰۳۰ به یک شکل دیگری در حوزه کودک عملی می‌شود. گفتند معاون حقوقی دولت گفته که حالا که کنوانسیون حقوق کودک را امضا کردیم، بی‌خودی جنجال و سروصدا راه نیندازید. شورای نگهبان هم ۸ اشکال گرفت و گفت: خلاف قانون اساسی و خلاف شرع است، باید اصلاح شود. بدون اصلاح و بدون بحث تأییدش کردند و بعد گفتند هر جایی خلاف اسلام باشد، عمل نمی‌کنیم و حق تحفظ گذاشتند. این شرط گذاری به درد خودتان می‌خورد، چرا نمی‌گویید ما از طرف ایران در این قضیه حرف داریم؟ اصلاحات می‌خواهیم بزنیم و ما برای جهان در حوزه حقوق کودک پیشنهاد داریم. مزایای اینکه در کنوانسیون حقوق کودک است، ما داریم و ضررهایش نیست. پیشنهادات ما را چرا مطرح نمی‌کنید و پشت این‌ها نمی‌ایستید؟ این‌ها که از آن‌ها مترقی‌تر است. متاسفانه این اتفاقات به خاطر جوگیر شدن و تحت تأثیر قرار گرفتن است.

** آمریکا خودش کنوانسیون حقوق کودک را امضا نکرده است

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه همین مسئله FATF و بحث پولشویی قطعا یک جنایت اقتصادی است و همه جای دنیا هم هست، گفت: بیشترین پولشویی جهان در خود اروپا و امریکا اتفاق می‌افتد. بحث حقوق کودک، پولشویی، نظام خانواده، محیط زیست، قرارداد پاریس همه ۸۰ یا ۹۰ درصد مواد خوبی هست و به نفع همه ملتهاست، اما آن ۱۰ یا ۷ یا ۵ درصد را چکار می‌کنید؟ آن زهر و سمی که هست چکار می‌کنید. خود کشور‌های غربی پایبند نیستند، ولی از این مقابله‌ها برای پایبند کردن و کنترل شما و ما استفاده می‌کنند. همین کنوانسیون حقوق کودک در تمام جهان فقط یک کشور امضا نکرده است و آن هم آمریکا هست. همه دنیا امضا کردند، آمریکا و سومالی امضا نکردند. سومالی به خاطر اینکه دولت ندارد و آمریکا کنوانسیون جهانی حقوق کودک که در سازمان ملل در نیویورک تصویب شده است را امضا نمی‌کند. می‌گوید همه شما امضا کنید من امضا نمی‌کنم. آمریکا امضا نمی‌کند، ما که طرح داریم باید امضا کنیم بعد هم بگوییم "هیس! چیزی نگویید. "

** پولشویی ۲۰۰ میلیارد یورویی بانک دانمارکی با کمک ۶ کشور

وی افزود: آخرین خبری که همین الان در رسانه‌ها هست بخوانید، پولشویی ۲۲۷ میلیارد دلاری توسط ۷ عضو اصلی اروپایی و غربی fatf هست که خودشان به ما فشار می‌آورند. اگر امضا نکنید در بلک لیست می‌روید، اما خودشان پولشویی کردند. یکی از بزرگترین پولشویی‌های تاریخ ۲۲۷ میلیارد دلار مساوی با ۲۰۰ میلیارد یورو و ظاهرا هم در دانسه بانک دانمارک است. آن وقت به ما می‌گویند که بی‌قید و شرط تمام مواد آن را عمل کنید. دنیا اینطور شیرتوشیر است. این گزارش رویترز هست، بزرگترین بانک دانمارک که جزو سالم‌ترین بانک‌های اروپا و جهان است پولشویی‌های عظیم و بلند مدت با همکاری ۶ کشور دیگر اروپایی انجام داده است. مدیر مبادلات این بانک در حوزه دریای بالتیک اعتراف می‌کند که، چون این خبر رسانه‌ای شده است من را کنار گذاشتند و فردا اگر بلایی سر من آمد بدانید به این دلیل است. حداقل در همین یک پروژه از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ صد‌ها مبادله مشکوک اعم از قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و انواع و اقسام کثافت کاری صورت گرفته است که حداقل رقم قطعا ۲۰۰ میلیارد یورو و ۲۲۷ میلیارد دلار پولشویی فقط در این بانک بین ۷ کشور اروپایی اتفاق افتاده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اغلب کشور‌های اروپایی و غیراروپایی چیزی به نام واحد اطلاعات مالی به طور موثر واقعی و دایر ندارند، خاطرنشان کرد: همه انواع پولشویی‌ها دائم در جریان بوده و هست و بنیاد این بانک‌ها براساس پولشویی تشکیل شده است. FATF برای مدیریت اقتصاد و نظام بانکی بقیه کشور‌ها است و اینکه همه چیز جلوی چشم این‌ها شفاف باشد و در اتاق فرمان تحت کنترل آن‌ها قرار بگیرد که در بانک‌های همه کشور‌ها نقل و انتقالات چطور است. یکی از اهداف این است که تروریست‌های خوب تأمین شوند مثل داعش که با این‌ها کار می‌کنند. تروریست‌های بد انقلابیونند که علیه اشغالگران مبارزه می‌کنند و می‌خواهند آن‌ها را سرکوب و کنترل کنند.

** فرانسه و آمریکا خودشان سند ۲۰۳۰ را امضا نکردند

رحیم‌پور ازغذی با اشاره به نامگذاری روز جهانی کودک، اظهار داشت: بعد از جنگ جهانی دوم از بس در اروپا جنایت علیه کودکان اروپا به دست خود اروپایی‌ها اتفاق افتاد، شرمنده شدند و ظاهرسازی کردند. یک چیزی به عنوان روز جهانی کودک نام‌گذاری کردند. هر کشوری روز جهانی کودک اعلام کرده است، اما نوبت به ایران که می‌رسد می‌گویند همانی که سازمان ملل گفته است! هر کشوری یک روز را انتخاب کرده است.

وی تصریح کرد: روز جهانی کودک در ۱۹۸۹ در سازمان ملل تصویب شد و سه سال بعد ایران امضا کرد. فقط آمریکا و سومالی امضا نکردند. هیچ سند حقوق بشری آنقدر امضا ندارد؛ اولا که عرض کردم خود آمریکا امضا نمی‌کند و حقوق کودک را قبول ندارد. سند ۲۰۳۰ را آمریکا امضا نکرد، فرانسه امضا نکرد، اما می‌گویند ما باید امضا کنیم. کشور‌های اصلی FATF جزو پولشوترین کشور‌های جهان هستند. نظام برده فروشی در دنیا داریم، سازمان ملل اعلام کرد بین ۱۰۰ تا ۳۵۰ میلیون برده به همان سبک قدیم همین الان در جهان به طور قطعی خرید و فروش می‌شود. به همان شکل سابق هم هست. به شکل مدرن هم باید گفت: دو میلیارد برده در دنیا هستد تا ملت‌ها و کشور‌هایی که غارت می‌شوند کار کنند و آن‌هایی که کار نمی‌کنند سیر شوند. قاچاق انسان، قاچاق برده، فروش زنان و کودکان به عنوان کالای جنسی یکی از پرسودترین تجارت‌های جهانی است. زنان و بچه‌ها را معامله می‌کنند استفاده‌های جنسی و بعد هم غیرجنسی می‌کنند.

** استدلال معاون حقوقی رئیس‌جمهور برای عدم امضای کنوانسیون حقوق اسلامی کودک

وی افزود: صنعت پورن که مرکزش آمریکا است یکی از پردرآمدترین صنایع الان در جهان است. این اطلاعات و تحلیل و آمار را بچه‌های دانشجو جمع‌آوری و تحقیق کردند و مستند است. معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری باز اینجا سروکله اش پیدا شد و جالب است وزارت دادگستری به عنوان مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک درگیر این ماجرا است. مبنا را بر این می‌گذاریم همه قصد خدمت و حسن نیت دارند چند سوال مطرح می‌کنیم: اولا سند ملی حقوق کودک و نوجوان ما در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شده است. مدتهاست دفتر ریاست جمهوری رفته است که رئیس‌جمهور امضا و ابلاغ کند و طبق قانون باید ابلاغ کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند بگوید شورا تصویب کرده و من ابلاغ نمی‌کنم. وقتی تصویب شد، سوالات و ابهاماتی داشتند، رفتند دوباره آن‌ها را بازنگری کردند و فروردین همین امسال تحویل دادند، اما رئیس‌جمهور ابلاغ نمی‌کند. معاون حقوقی ایشان گفته که نقد کردند که ما با کنوانسیون سازمان ملل ملحق شدیم و نباید ساز جدایی بزنیم در حالی‌که ما می‌گوییم ساز جدا نیست و ملحق هم مطلق نشدیم. همان موقع شورای نگهبان اعلام کرده شرایطی دارد، ایران هم اعلام کرد ما عضو شدیم منتها خلاف اسلام و قانون اساسی باشد، عمل نمی‌کنیم، ولی آن‌ها این حرف‌ها را قبول ندارند.

وی گفت: سر برجام دیدید که ما گفتیم تفسیر خودمان از برجام یک چیز است و آن‌ها هم گفتند تفسیر خودتان به درد خودتان می‌خورد و طبق تفسیر خودشان عمل کردند. آن چیزی که اتفاق افتاد که تفسیر خودشان بود، اقتصاد برجامی همین است. همین روز‌ها قرار است کنفرانس بین المللی حقوق کودک منطقه‌ای توسط ایران در تهران انجام شود. اولا کلاه‌مان را برداشتند، گفتند که مرکز منطقه‌ای پیگیری مصوبات سازمان ملل، ایران باشد یعنی ما در کل منطقه باید از طرف آن‌ها پیگیری کنیم که دستورات آن‌ها اجرا می‌شود یا نمی‌شود. در ازای آن می‌گویند شما پول هم بدهید یعنی یک ریال سازمان ملل به ایران پول نداده و ایران باید پول بدهد و تأمین کند و به نام یونیسف و سازمان ملل برنامه‌های آن‌ها در ایران و منطقه به دست ما اجرا شود.

** می‌خواهند ایران را مرکز پیگیری مصوبات سازمان ملل کنند

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: در این صورت ایران، مرکز نشر و پیگیری و قرارگاه پیگیری مصوبات سازمان ملل در منطقه است. یعنی از اعتبار جمهوری اسلامی ایران برای نشر پروژه‌های غربی در منطقه، جهان اسلام و عراق و سوریه، پاکستان، افغانستان و آسیای میانه استفاده می‌کنند و ما پادوی سازمان ملل هستیم. پول به ما نمی‌دهند و می‌گویند شما باید بدهید، اما به نام سازمان ملل تمام می‌شود پروژه چه کسی تعقیب می‌شود؟ پروژه آن‌ها است و ما به لحاظ نرم افزاری هیچ چیزی نداریم. این‌ها موانع بزرگ برای ۴۰ سال آینده است که اگر ۲۰۰ هزار شهید دیگر بدهیم، اما این‌ها را حل نکنیم، باز هم قافیه را باختیم. برخی نهاد‌های پولی در کشور را به اسم بخش مجبور کردند یا متعهد کردند. اینکه می‌گویم خبر و اطلاعات مخفی نیست. در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ و بانک‌های بزرگ کشور تعهد کردند در سایت‌های خودشان به عنوان پروژه همکاری سازمان ملل بخشی داشته باشند و هزینه از داخل ایران به جیب آن‌ها می‌رود.

** یونیسف یک کلمه درباره حقوق کودکان یمن و فلسطین حرف نمی‌زند

وی افزود: بخشی از آنچه که تحت عنوان آموزش حقوق کودک و یونسکو می‌گویند، مفاد ۲۰۳۰ است. یونسف یک کلمه در مورد کودکان فلسطین، یمن، عراق و سوریه حرف نزده است. مجلس ایران سال ۷۲ تصویب کرد، کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل را می‌پذیریم و ملحق می‌شویم به شرطی که مفاد آن در هر مورد و هر زمانی تعارض با قوانین داخلی و موازین اسلامی داشت از طرف ما لازم‌الرعایه نباشد. این شرط را می‌گویید، ولی قبول نمی‌کنند در برابر شرط‌گذاری‌ها با کشور‌های دیگر چه کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: برای تصویب دوره آموزشی آشنایی با کنوانسیون حقوق کودک در یونیسف و سازمان ملل کارگاه راه انداختند، انواع کارگاه‌ها بوده و جلسات مختلف کارگروه راه انداختند. جلسات تبیین برنامه‌های حقوق کودک و منشور و کنوانسیون حقوق کودک را برخی معاونت‌های اجتماعی، سیاسی استانداری‌ها به نهاد‌ها ابلاغ کردند. برش استانی کنوانسیون حقوق کودک را تهیه کردند و یک جا‌هایی دستور دادند، باید اجرا شود. نهاد‌هایی برای نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی تشکیل دادند که باید گزارش بدهند که دستورات سازمان ملل را چقدر اجرایی کردید. پولش هم برای ماست. صدمه و منافع هم برای ماست، ولی آن‌ها رئیس‌اند و باید به آن‌ها جواب بدهند. حکومت جهانی تشکیل شده منتها ما جزو اولین استان‌ها هستیم. بقیه کشور‌ها می‌گویند امضا نمی‌کنند، ما می‌گوییم نخیر ما باید امضا کنیم و جلو می‌دویم.

** به‌رسمیت شناختن همجنس‌بازی برای کودکان زیر ۱۸ سال

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به برخی از اشکالاتی که در این کنوانسیون وجود دارد، تصریح کرد: مثلا در یک ماده تحت عنوان ممنوعیت تبعض علیه کودکان به خاطر گرایشات جنسی، رسما هم جنس بازی کودک زیر ۱۸ سال را به عنوان حقوق کودک در این کنوانسیون تعریف کردند. در ماده دیگری خانواده را تعریف می‌کند. منظور از خانواده فقط مرد و زن و کودک نیست خانواده ممکن است دو مرد باشد و سرپرستی یک بچه را برعهده بگیرند. دو زن باشند و همجنس باز باشند. در یک ماده دیگر می‌گوید سقط جنین جزو حقوق است و جزو حقوق چه کسی هست؟ جزو حقوق کودک است یعنی در شکم مادرش خودکشی کند.

وی با بیان اینکه در یک ماده در کنوانسیون حقوق کودک سقط جنین جرم‌زدایی شده است، گفت: مسئله تربیت کودک که به تأثیرپذیری تحت ابراز آزادانه عقاید و لو انحرافی و فساد جلوی بچه باشد، تحت عنوان حق بزرگتر‌ها در آزادی بیان معرفی می‌شود. حق این بچه کلا نادیده گرفته می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در حوزه فضای مجازی، فکری برای اینترنت ملی و کنترل سایت‌های غیراخلاقی و سایت‌های مفاسد عقیدتی نکردند و باعث شد در این سال‌ها برخی خانواده‌ها متلاشی شود. چه خیانت‌های جنسی که اتفاق افتاد چه انحرافات فکری که اتفاق افتاد. این‌ها در روز قیامت رهایشان نمی‌کنند. ما روایت داریم هرکس باعث فساد و گمراهی یک نفر شود، قاتل اوست و "من قتل نفسا... " هر کس یک تن را بکشد گویی کل بشریت را کشته است و این‌ها قاتلند.

** در کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک اصلا به حقوق کودک توجه نشده است

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه در یک ماده دیگر تحت عنوان حمایت از حریم خصوصی کودک، اصلا والدین پدر و مادر اجازه ندارند به بعضی رفتار‌های بچه‌شان نظارت کنند و حق ندارند سوال کنند، گفت: چرا این‌ها را امضا می‌کنید، اصلاح نمی‌کنید و با پول بیت المال اجرا هم می‌کنید. کسی هم جواب نمی‌دهد و بعد مصوبه خود شورا را اجرا نمی‌کنید. در کنوانسیون حقوق کودک، اصلا حقوق کودک دیده نشده است، جدا از اینکه غلط هست یک سری چیز‌هایی دیده نشده است، مثلا به مراحل مختلف رشد کودک توجه نشده است که کودک در سنین مختلف چه اقتضائاتی دارد و حقوقش در همه سنین یک جور نیست و کم و زیاد می‌شود.

وی افزود: چیزی به نام تربیت دینی کودک وجود دارد که در آن کودک حق دارد به روش مشروع به دنیا بیاید و بزرگترین نقض حقوق کودک این است که نامشروع بدنیا بیاورید و به روش غیراخلاقی بدنیا بیاید. او می‌گوید به چه حقی من را وارد این دنیا کردید به خاطر اینکه یک مرد و زن خواستند یک لحظه خوش گذرانی کنند و فاسد بودند. این جزو حقوق کودک است که هر کودک و هر انسانی به روش مشروع و اخلاقی وارد این عالم شود و پدر و مادر مشروع داشته باشد. پدرش را بشناسد و آغوش گرم خانواده را حس کند. به هویت ملی کودکان هم توجه نشده است که هر کشوری فرهنگ و منافعی دارد. حق اینکه کودک حتی اسم زیبا باید داشته باشد حقوقی است که اسلام قائل است و مطرح می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: آموزش به روش مشروع نه آموزش نامشروع، آموزش با حفظ حیا، مراتب، سن و توجه به کودکانی که استعداد‌های درخشان دارند در این کنوانسیون دیده نشده است. توجه به روابط خاص کودک با خواهر، برادر و فامیل اصلا توجه نشده است. مسئولیت پدر و مادر یک جا‌هایی نسبت به کودک متفاوت است، مثلا پدر مسئول تأمین مخارج کودک است و نمی‌تواند پدر بگوید مادرش این کار‌ها را انجام بدهد. نباید بار را روی دوش مادر بیاندازد، مادر کار سخت تولد فرزند و تغذیه را دارد و بیشترین وقت را برای بچه می‌گذارد. پدر نمی‌تواند بگوید اقتصاد بچه هم با مادر باشد. اینکه نوجوان رشید مسئولیت کیفری دارد و نمی‌تواند هر کاری دلش بخواهد بکند، آدم بکشد و بگوید من نوجوان هستم. کودک مسئولیت مدنی دارد باید به او آموزش داد، اما در کنوانسیون این مسائل نیست.

** قوم لوط رسما بر آمریکا حکومت می‌کند

رحیم‌پور ادامه داد: تحت عنوان کودک جهانی، شهروند جهانی تعریف می‌کنند. ما با شهروند جهانی مشکلی نداریم و اتفاقا دنبال آن هستیم، ولی شهردار جهان کیست و چه کسی قرار است برای کودکان و شهروندان جهان برنامه بریزد. این افرادی که جزو مسئولان رده بالای یک کشور هستند، اغلب یا زن باره هستند یا بچه‌بازند. قوم لوط رسما در آمریکا و غرب و بر جهان حکومت می‌کنند. دقیقا قوم لوط هستند. این‌ها می‌خواهند سرپرست کودکان در جهان شوند و شهروند کودک جهانی تعریف می‌کنند. حق هویت را کاملا سطحی می‌بینند. اینکه یک فرزند در روابط غیراخلاقی متولد شود، هویتش کجا می‌رود؟ نسبش چه می‌شود؟ چه کسی پدر یا مادرش هست و خانواده‌اش کجاست؟ به چه کسی عشق بورزد و چه کسی به او عشق بورزد؟ پناهگاهش کجاست؟ در این کشور شهر‌هایی است که تا ۷۵ درصد مردم نمی‌دانند پدرشان چه کسی هست.

** قرآن صریح می‌گوید جنسیت در انسانیت دخالتی ندارد

وی افزود: کودک حقوقی دارد، اما وظایفی در برابر پدر و مادرش دارد. مسئله اطاعت از پدر و مادر، اینکه پدر و مادر را با اسم کوچک صدا نزند. یک وقتی یکی از مسئولین بالای کشور دیدن امام رفته بود و پدرش پشت سرش وارد اتاق شده بود. امام پرسیده بودند ایشان پدر شما هستند؟ اگر پدرتان هست چرا شما جلوتر از ایشان داخل اتاق آمدید؟ کودک باید به والدین احترام باید بگذارد و اتفاقا این جزو حقوق کودک و حق معنوی و حق رشد اوست.

رحیم‌پور ازغدی گفت: در روایات داریم گاهی پیامبر جلوی کودکان تکیه نمی‌دادند، جلوی کودک پایشان را دراز نمی‌کردند، می‌گفتند به بچه‌ها سلام کنید و احترام بگذراید. مسابقه بود و بچه‌ها شرط می‌گذاشتند، این دفعه پشت دیوار پنهان شویم تا ما سلام بدهیم، اما از پشت دیوار غافلگیر می‌کرد و سلام می‌داد. این فرهنگ پیغمبر است. حقوق کودک و دختر در نگاه عرب جاهلی حجاز نادیده گرفته می‌شد و زن را برای جذابیت‌های جنسی، قدرت، ثروت و جنس دوم می‌دانستند، اما در اسلام جنس اول و دوم نداریم. جنسیت دخالتی در انسانیت ندارد. قران صریح می‌گوید جنسیت در انسانیت دخالت ندارد. تقسیم کار در داخل خانواده و بین زن و مرد هست. تقسیم بندی جنسیتی نداریم و انسان را تقسیم جنسی نمی‌کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ما در اسلام از این تعابیر خیلی بیشتر داریم. از آن طرف می‌گوید دختر و پسر در یک سنی رخت و خوابهایشان را جدا کنند و اینکه آموزش تربیت جنسی از چه سنی است. اینکه به بچه‌هایتان آموزش بدهید یک مرتبه سرزده در اتاق خواب شما را باز نکنند. آموزش دهید که بدون در زدن هیچ دری را نباید باز کنید و باید اجازه بگیرید، اما همین الان در دنیای ما این فرهنگ نیست.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار