کد خبر: 936632
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
در حالی که تخلفات فروشگاه‌های اینترنتی همزمان با برگزاری حراجی‌های جمعه سیاه بازهم در کانون توجهات قرار گرفته، اما تعزیرات می‌گوید اتحادیه فروشگاه‌های اینترنتی تاکنون هیچ گزارش تخلفی در این زمینه به تعزیرات ارسال نکرده است.
 
جوان آنلاین: در حالی که تخلفات فروشگاه‌های اینترنتی همزمان با برگزاری حراجی‌های جمعه سیاه بازهم در کانون توجهات قرار گرفته، اما تعزیرات می‌گوید اتحادیه فروشگاه‌های اینترنتی تاکنون هیچ گزارش تخلفی در این زمینه به تعزیرات ارسال نکرده است.

 با رشد روزافزون فروشگاه‌های اینترنتی و عرضه عمده کالا‌ها و خدمات توسط آنها، بسیاری از مردم به جای سفر‌های درون‌شهری و خرید از فروشگاه‌ها، بخش قابل توجهی از خرید خود از کوچک‌ترین موارد مانند مواد خوراکی، چون لبنیات و پروتئین گرفته تا وسایلی، چون لوازم خانگی را به صورت اینترنتی سفارش می‌دهند و خریداری می‌کنند.

گسترش فروشگاه‌ها و فروش اینترنتی به قدری سریع اتفاق افتاد که نه مسئولان سازوکار مناسبی برای نظارت بر آن‌ها اتخاذ کردند و نه مردم با حقوق خود در قبال مشاهده تخلفات آن‌طور که باید و شاید آشنا هستند.

جمعه هفته گذشته طبق روال سال‌های اخیر برخی از فروشگاه‌های اینترنتی اقدام به برگزاری حراجی‌هایی مشابه آنچه در کشور‌های اروپایی و آمریکایی به اسم black friday برگزار می‌شود کردند. سال‌های گذشته هم انتقادات زیادی نسبت به تخلفات آن‌ها در حراجی‌ها صورت گرفت؛ گران‌فروشی‌های عجیب، خودداری از تحویل کالا‌ها به بهانه‌های مختلف، تحویل کالای معیوب و مواردی از این دست، عمده شکایات در این‌خصوص بود.

جدای از این موارد هم فروش‌های اینترنتی تقریبا بدون نظارت مستمر و مفید از سوی نهاد‌های ناظر صورت می‌گیرد و معمولا در گزارش‌های نهاد‌های ناظر و رسیدگی‌کننده از جمله سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و سازمان تعزیرات حکومتی، جای برخورد با تخلفات عرضه و فروش اینترنتی خالی است.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات در گفتگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که اساسا تعزیرات در برخورد با تخلفات در فروش و عرضه محصولات به شیوه اینترنتی وظایف و اختیاراتی دارد؟ و دلیل بی‌تفاوتی و توجه کمتر تعزیرات و سایر نهاد‌ها مثل سازمان حمایت به تخلفاتی مثل گران‌فروشی، تقلب، کم‌فروشی و ... در فضای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی چیست؟ گفت: سازمان تعزیرات برابر قانون، مرجع رسیدگی به تخلف است و در بحث برخورد با تخلفات، ناظر نیست.

وی درباره اینکه از اول سال تا الان چه تعداد شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی به تعزیرات ارجاع شده است هم گفت: فروشگاه‌های مجازی خودشان اتحادیه دارند و باید تخلفات را به ما گزارش کنند، اما تاکنون گزارش تخلفی از سوی اتحادیه مربوطه درخصوص تخلف این فروشگاه‌ها به ما نرسیده است.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار