کد خبر: 936590
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱
نشست خبری یازدهمین جایزه جلال تحت‌الشعاع خبر درگذشت ابوالفضل زرویی‌نصرآباد برگزار شد
دبیر اجرایی یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال ضمن اعلام اهدای جایزه ۱۰۰میلیون تومانی نقدی به برگزیده بخش‌های مختلف و اینکه داوران آثار را فارغ از هر موضوع حاشیه‌ای داوری کرده‌اند، مدعی شد برگزیدگان جایزه جلال منتخب ۲۱ نفر از بزرگان ادبیات هستند.
مصطفی شاه‌کرمی
دبیر اجرایی یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال ضمن اعلام اهدای جایزه ۱۰۰میلیون تومانی نقدی به برگزیده بخش‌های مختلف و اینکه داوران آثار را فارغ از هر موضوع حاشیه‌ای داوری کرده‌اند، مدعی شد برگزیدگان جایزه جلال منتخب ۲۱ نفر از بزرگان ادبیات هستند.
نشست خبری یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، روز گذشته در حالی برگزار شد که خبر درگذشت ابوالفضل زرویی نصرآباد آن را تحت الشعاع خود قرار داده بود. مهدی قزلی دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد در خصوص مرحوم زرویی نصرآباد گفت: خبر درگذشت ابوالفضل زرویی نصرآباد، بسیار خبر ناخوشایندی بود و از نیمه‌های شب مشغول راستی‌آزمایی خبر بودیم که متأسفانه باخبر شدیم این خبر صحت دارد. اگر کسی در کارنامه‌اش تنها این صحبت کیومرث صابری درباره‌اش باشد کافی است که گفته است «تا قلم زرویی نصرآباد است قلم امثال عبید و دهخدا زمین نمانده است.» زرویی‌نصرآباد در مجله «گل آقا» در حضور بزرگان کار کرد و همه شهرت وی از ادبیات، طنز و داستان به دست آمده بود؛ او نانی از حاشیه‌های ادبیات نخورد. در ادامه مهدی قزلی با اشاره به مراسم اختتامیه گفت: مراسم پایانی این جایزه روز شنبه ۱۷ آذرماه از ساعت ۱۸ در تالار قلم کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد، البته ما آمادگی این را داشتیم که مراسم در روز‌های اول و دوم آذرماه که همزمان با سالروز تولد جلال آل احمد است، برگزار شود، اما تعطیلی رسمی و سفر کاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مانع این اتفاق شد.
قزلی همچنین با بیان اینکه در این دوره از جایزه ۳ هزارو ۲۱۳ کتاب مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار داشت: ما همه آثار را که در سال گذشته منتشر شده بود داوری کردیم و نمی‌گوییم به دنبال چندصدایی بودیم، بلکه همه صدا‌ها را شنیدیم، خواندیم و داوری کردیم.
دبیر اجرایی جایزه جلال در پاسخ به سؤالی درباره رویداد محورشدن این جایزه گفت: من این تعبیر را قبول ندارم. ما به شکل‌های مختلفی از برگزیدگانمان حمایت می‌کنیم، مثلاً آثار برگزیده را به شورای حمایت و خرید کتاب در وزارت ارشاد معرفی می‌کنیم. برگزیدگان جایزه جلال منتخب ۲۱ نفر از بزرگان ادبیات هستند و سطح کارشناسی انتخاب آن‌ها چیزی کمتر از سطح کارشناسی آن هیئت ندارد. همچنین ما پیشنهاد داده‌ایم نویسندگان برگزیده جایزه در طول سال در رویداد‌ها و اتفاقات ادبی ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب حضور داشته باشند که این اتفاق میسر شده است.
قزلی در پاسخ به سؤالی درباره میزان مبلغ نقدی جایزه این دوره و تاثیرگذاری شرایط اقتصادی کشور در آن، تأکید کرد: امسال برگزیده جایزه جلال ۱۰۰میلیون تومان هدیه نقدی دریافت می‌کند و آثار شایسته تقدیر نیز ۳۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد، هر چند همه می‌دانیم سهم و شأن ادبیات بسیار بیشتر از این است.
وی درباره بخش ویژه آتیه داستان ایرانی که امسال به جایزه جلال اضافه شده است، گفت: به این مسئله توجه کنید که برگزاری این بخش ویژه ارتباطی با جایزه و اساسنامه آن ندارد و تلاش ما این بوده است که جایزه را جدای از این بخش‌های ویژه به چیزی بیشتر از یک گردهمایی عصرگاهی با موضوع ادبیات تبدیل کنیم.
قزلی ادامه داد: انتشار لیست آتیه داستان ایرانی و رأی‌گیری برای آن قوانین خاص خودش را داشت و به نظر من این بخش را باید به اندازه خودش دید و قضاوت کرد، قرار نیست ذات ادبیات داستانی با این فهرست انتخاب و قضاوت شود.
در بخش دیگری از این نشست خبری محمدرضا بایرامی دبیر علمی این جایزه نیز در سخنانی عنوان کرد: سرگذشت تک تک نویسندگان و آثارشان که در سال گذشته منتشر شده بود برای ما در این جایزه مهم بود. ما آثار سال ۹۶ را مورد بررسی قرار داده‌ایم و از میان آن‌ها دست به انتخاب زده‌ایم.
بایرامی همچنین درباره بخش ویژه نیز گفت: در روز‌های گذشته و با اعلام برخی از اسامی داوران جایزه به من هم درباره بخش ویژه رجوع و سؤالاتی پرسیده شده است. خود بنده صرفاً از طریق فضای مجازی از آن اطلاع پیدا کردم. امروز هم بنا بر تأکید اعلام می‌کنم داوران ما در انتخاب آن نقشی نداشتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار