کد خبر: 936574
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
مشکل نان حرف امروز و دیروز نیست. به‌خصوص در شهرستان‌ها که مردم از گران شدن قیمت نان می‌نالند و نانوا‌ها به خاطر اعلام نشدن نرخ جدید نان و مشکلات معیشتی‌شان صدای اعتراض‌شان بلند شده است.
محمدرضا هاديلو
مشکل نان حرف امروز و دیروز نیست. به‌خصوص در شهرستان‌ها که مردم از گران شدن قیمت نان می‌نالند و نانوا‌ها به خاطر اعلام نشدن نرخ جدید نان و مشکلات معیشتی‌شان صدای اعتراض‌شان بلند شده است. هر چند نانوایان ثابت ماندن قیمت نان طی سال‌های اخیر و در عین حال افزایش قیمت خدمات، مواد اولیه و امکانات مورد نیاز برای تأمین نان را عامل دلسردی‌شان از ادامه این کار عنوان می‌کنند. اما مردم هم عدم نظارت سازمان‌ها و مسولان بر کیفیت و کمیت نان را علت کوچک شدن نان‌ها و پایین آمدن کیفیت آن‌ها می‌دانند.

قیمت‌ها بالا می‌روند. همه چیز گران می‌شود و در این میان با اینکه همه در انتظار پایین آمدن قیمت اجناس هستند، اما هر کس در هر صنفی معتقد است اجناس و محصولاتش باید گران شود تا دخل و خرجش با هم بخواند. آن‌ها که خود تصمیم گیرنده‌اند هر روز و هر ساعت قیمت‌ها را بالا می‌برند و گروهی هم که تابع قیمت‌گذاری دولت بر روی کالا‌های خود هستند، وقتی می‌بینند همه چیز گران شده جز محصولات آنها، یا از کمیت و کیفیت می‌کاهند یا به فکر تغییر شغل می‌افتند. مسئله‌ای که مردم به خوبی آن را لمس و به چشم دیده‌اند.
در این میان کارفرمایان نانوایی‌ها به دلیل آنچه که جور نبودن دخل و خرج می‌خوانند، ناتوان از افزایش دستمزد کارگران نانوایی‌ها هستند و بسیاری از نانوایان در شهرستان‌ها به امید بهبود معیشت، به مهاجرت به شهر‌های دور و نزدیک روی آورده‌اند؛ چراکه معتقدند درآمد کار در نانوایی‌های شهرها، می‌تواند حق‌الزحمه بهتری نصیب آنان کند.

طرحی برای رضایت نانوا و مردم

از قزوین خبر می‌رسد که گروهی از نانوایان آن‌ها راه تهران و کرج را در پیش گرفته‌اند، شاید برای کسب درآمدی بیشتر جهت امرار معاش.

در همین رابطه چند روز پیش معاون اقتصادی استاندار قزوین نیز گفته بود: «از آنجا که نان پرمصرف‌ترین کالای مورد نیاز مردم است و تمام دهک‌های جامعه، آن را سر سفره‌های خود مصرف می‌کنند، کیفیت، کمیت و قیمت آن اهمیت ویژه‌ای دارد و با حساسیت ویژه‌ای دنبال می‌شود.» منوچهر حبیبی ادامه داد: «دغدغه نانوایان و کارفرمایان به‌جاست و از طرفی برای افزایش قیمت نان باید مجوز کشوری داشته باشیم؛ چراکه به واسطه حساسیت فراوان نان، سال گذشته نیز شاهد لغو مصوبه افزایش قیمت نان از سوی شخص رئیس‌جمهور بودیم.»
وی گفت: «امسال طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور مقرر شد قیمت نان مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد و این موضوع در شورای آرد و نان استان‌ها از جمله قزوین نیز بررسی و با طرح آن پیشنهاد‌های کارشناسی، جمع‌بندی این نظرات به تهران ارسال شده که به محض نهایی شدن آن، نتیجه مورد نظر با مجوز ستاد تنظیم بازار کشور اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

معاون استاندار با بیان اینکه تاکنون هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت نان گرفته نشده تأکید کرد: «ممکن است ستاد تنظیم بازار با افزایش نرخ نان موافقت کند یا مخالف آن باشد، اما کلیت موضوع نان در حال پیگیری است، به نحوی که هم قیمت نان کمترین فشار را به خصوص به قشر آسیب‌پذیر جامعه وارد کند و هم نانوایان با انگیزه بیشتری به کار خود ادامه دهند و به کیفیت نان هم لطمه نخورد.» کارشناسان معتقدند برای دست یافتن به شرایطی متعادل و به وجود آمدن رضایت هم برای نانوا هم مردم و همچنین افزایش نرخ متعادل قیمت نان، حمایت از نانوایی‌ها در قالب تخفیف ویژه در قیمت برق و گاز یا کاهش هزینه بیمه از سوی تأمین اجتماعی و مالیات جزو موارد بسیار مهم است که باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد. به هرحال گران شدن نان چاره کار نیست زیرا در این صورت مردم هستند که باید دوباره تنشان بلرزد و قوت غالب سفره‌شان را با ارقام بالاتر تهیه کنند. اتفاقی که هر بار با کوچک‌تر و بی‌کیفیت‌تر شدن نان‌ها رخ می‌دهد و روز از نو و بازی از نو.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار