کد خبر: 936505
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
کنگره حزب کارگزاران سازندگی در حالی هفته گذشته به کار خود پایان داد که کمتر نامی از حمایت از حسن روحانی و دولت دوازدهم به میان آمد.

جوان آنلاین: سومین کنگره ملی حزب کارگزاران سازندگی ایران روز پنجشنبه(8 آذر) با حضور اعضای این حزب و بدون دعوت از سایر شخصیت‌های اصلاح‌طلب در سالن رایزن فرهنگی تشکیل شد.  شعار این حزب برای سومنی کنگره ملی خود "ارتقای کارامدی، "نوسازی اصلاحات" و "بازخوانی قانون اساسی" بود.

کنگره کارگزاران که حزب حامی حسن روحانی در دو انتخابات 92 و 96 بود، درحالی برگزار می‌شد که کلیدواژه «روحانی» و دولت دوازدهم در آن به ندرت پیدا می‌شد و چندباری که لابه‌لای سخنرانی‌ها حرفی از روحانی زدند، در انتقاد از عملکرد وی و دولتش بود. 

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران در صحبت‌هایش به مسئله کارآمدی اشاره کرده و می‌گوید "اگر کارآمدی وجود نداشته باشد می‌تواند نظام را از مشروعیت دور کند. در واقع می‌توان گفت کارگزاران طی این مسیر گاهی برای همراهی با سایر احزاب از این مسیر خارج شده است که البته مشکلی نیست اما نباید این شعارمان را فراموش کنیم که در غیر این صورت دچار مشکل می‌شویم. 

سخنران بعدی صادق الحسینی اقتصاددان بود. وی در صحبت‌هایش نامی از روحانی آورد و با انتقاد از سیاست‌های قتصادی دولت گفت "روحانی به شخصه معتقد است که ارز مسئله اقتصادی نیست بلکه سیاسی است. این نتیجه سیاست‌های غلط دولتی است که ارز سرکوب می‌شود. در تمام دولت‌های بعد انقلاب این کار انجام شده است. روحانی نیز همان روند را ادامه داد تا رسیدیم به شوک 97 که ارز یکباره چهار برابر شد." 

احمد زیدآبادی فعال سیاسی اصلاح "طلب نیز سخنران بعدی بود که در سخنرانی‌اش صرفا به مسائل بین‌الملل توجه داشت و  گفت "در حوزه منطقه‌ای نیز مانند اروپایی‌های قرن 17 ما نیازمند قرارداد وستفالی هستیم که در واقع با کنار گذاشتن اختلافات و بر مبنای همین الزامات و ضرورت‌های ملت- دولت به قرارداد جدید دست پیدا کنیم."

** لیلاز: هیچگاه نگفتم تا آخر پای دولت روحانی می‌مانم

سعید لیلاز اقتصاددان و عضو شورای مرکزی کارگزاران صحبت‌هایی در این کنگره کرد که در چند روز گذشته بازتاب زیادی داشت و انتقادی‌ترین صحبت‌های کنگره روز پنجشنبه بود. وی گفت "اگر بنده بازهم در مقطع اردیبهشت سال 96 و انتخاب آقای روحانی باشم، همچنان به او رای می‌دهم. با توجه به اینکه رقبا و ساختار سیاسی در آن زمان مشخص بود... اگرچه هیچگاه نگفتم که تا‌ آخر پای دولت می‌مانم یا اینکه دیگر به آقای روحانی رای نمی‌دهم بلکه صبر و داوری می‌کنم."

وی در ادامه تصریح کرد: رذیلانه‌ترین دروغ این است که بگوییم تورم 40درصدی امروز حاصل تحریم است، در حالی که چنین نیست. شبکه بانکی کشور به‌عنوان مرکز فساد در کشور مقصر است. نرخ تورم در شش ماه گذشته بیش از مجموع نرخ تورم در سال‌های گذشته دولت روحانی بوده است و بی‌عملی دولت روحانی در این مورد عجیب است.

صحبت‌های غلامحسین کرباسچی دبیرکل سازندگی نیز بیشتر درباره تاریخچه شکل‌گیری حزب‌شان در دهه 70 بود. دبیرکل کارگزاران با کنایه به عملکرد دولت روحانی می‌گوید "مردم نمی‌پذیرند که ما به ضرب و زور استدلال و تبلیغات آنها را به پای صندوق رای  بیاوریم و بگوییم با همین قانون و با همین حاکمیت امکان کار وجود دارد اما وقتی در دولت، مجلس و شهرداری قدرت را در دست گرفتیم بگوییم "نمی‌گذارند کار کنیم." مرد حق دارند به ما بگویند اگر اینگونه بود اصلا چرا وارد  میدان شدیم."

محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود، ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان که در سال 92 روحانی را به قدرت رساند ، اکنون از قوام و دوام لازم برخوردار نیست و تلنگری از سوی طرفین می‌تواند این ائتلاف 6 ساله را پایان دهد.

در بیانیه پایانی حزب کارگزاران نیز، هیچ نامی از روحانی و دولت وی در انتقاد یا حمایت گفته نشد. بیانیه پایانی احزاب در کنگره‌هایشان اعلام مواضع یک سال حزب در موضوعات مهم داخلی و بین‌المللی است اما عجیب است که دولت روحانی در این مواضع جایی نداشت.

در این روزها مواضع انتقادی اصلاح‌طلبان نسبت به روحانی بیشتر از گذشته شده است و برای آنکه بتوانند برای انتخابات 1400 از انتقاد رقبا بخاطر حمایتشان از روحانی مصوب بمانند، درصددند تا به‌هرنحوی ارتباط خود با دولت را کمرنگ جلوه دهند. 

محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران چندی پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه آرمان با اشاره به رابطه اصلاح طلبان با حزب اعتدال و توسعه (حزب منتسب به روحانی) گفته بود "ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان که در سال 92 روحانی را به قدرت رساند و اصلاح‌طلبان را به متن کنش سیاسی در جامعه بازگرداند و در سال 96 اعتدالگرایان و روحانی را به ادامه دولت و اصلاح‌طلبان را به شورای شهر فرستاد، اکنون از قوام و دوام لازم برخوردار نیست و تلنگری از سوی طرفین می‌تواند این ائتلاف 6 ساله را پایان دهد."

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار