کد خبر: 936451
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲
ولیعهد عربستان در منتهی الیه عکس
سیزدهمین نشست سران گروه ۲۰ در آرژانتین روز جمعه درحالی افتتاح شد که همه نگاه‌ها به محمد بن‌سلمان، مرد پرحاشیه این روز‌های جهان دوخته شده بود و دوربین‌ها روی او زوم کرده بودند تا نحوه واکنش رهبران جهان با او را ثبت کنند.
سیزدهمین نشست سران گروه ۲۰ در آرژانتین روز جمعه درحالی افتتاح شد که همه نگاه‌ها به محمد بن‌سلمان، مرد پرحاشیه این روز‌های جهان دوخته شده بود و دوربین‌ها روی او زوم کرده بودند تا نحوه واکنش رهبران جهان با او را ثبت کنند. محمد بن‌سلمان که به خاطر جنایاتش در یمن و قتل جمال خاشقجی، تحت شدید‌ترین انتقاد‌ها قرار دارد، در نشست گروه ۲۰ به شدت مورد بی‌توجهی و بی‌محلی رهبران قرار گرفت و جز رؤسای جمهور فرانسه و روسیه، هیچ‌کس حاضر نشد با او دیدار کند. حتی دونالد ترامپ، دوست صمیمی بن‌سلمان هم حاضر نشد با او دیدار کند.

نشست سران ۲۰ کشور صنعتی دنیا موسوم به «گروه ۲۰» در بوینس آیرس، پایتخت آرژانتین برگزار شد، اما برخلاف اجلاس‌های قبلی، یک حاشیه جدی‌تر از متن بر سر این اجلاس سایه افکنده بود و آن هم انزوای محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی بود. ولیعهد عربستان جمعه شب در جریان گرفتن عکس دسته‌جمعی رسمی رهبران کشور‌ها و دیگر مسئولان بلندپایه شرکت‌کننده در نشست گروه ۲۰، به حاشیه رانده شد؛ جایی که مکان وی در منتهی‌الیه یکی از دو سمت گروه قرار داشت و پس از گرفتن عکس نیز از سوی افراد دیگر نادیده گرفته شد. به نوشته روزنامه القدس‌العربی، بعد از گرفتن عکس یادگاری، رهبران جهان ولیعهد سعودی را مورد بی‌اعتنایی قرار دادند و به همین دلیل او به سرعت و بدون هیچ دست دادن و صحبتی با هیچ یک از مقامات محل را ترک کرد. این درحالی است که محمد بن‌سلمان در اولین تصویر رسمی که رهبران شرکت‌کننده را نشان می‌داد اولین کسی بود که سکوی مربوط به گرفتن عکس رهبران شرکت‌کننده در اجلاس را ترک کرد.
هرچند بن‌سلمان انتظار داشت از سوی رهبران کشور‌ها مورد استقبال قرار گیرد، اما بیش از هر زمان دیگری به حاشیه رانده شد. به گزارش شبکه روسیا‌الیوم، منابع خبری اظهار کردند که بر اساس پروتکل تنظیم شده آرژانتین عمداً بن‌سلمان در گوشه تصویر قرار داده شده بود تا بقیه رهبرانی که تمایلی به عکس گرفتن با او ندارند در کنار او نباشند. بن‌سلمان در گوشه صف دوم رهبران ایستاده بود و ابتدا بسیار علاقه‌مند به دست دادن با رهبران بود، اما اکثر مقامات به‌رغم اینکه بن‌سلمان اولین کسی بود که از رهبران کشور‌ها برای عکس گرفتن، استقبال می‌کرد با او دست ندادند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که مورد توجه رسانه‌ها بود کاملاً نسبت به بن‌سلمان بی‌توجه بود به‌رغم اینکه بار‌ها با او رو در رو شد و از کنار او گذشت، اما هیچ توجهی به او نکرد و در زمان عبور اردوغان از کنار بن‌سلمان و بی‌توجهی‌اش به او صورت بن‌سلمان کاملاً متعجب نشان می‌داد. آنچه از تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از نشست گروه ۲۰ بر می‌آید، نشان می‌دهد که حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا هم که تنها کسی بود که از بن‌سلمان در ماجرای قتل خاشقجی حمایت کرد، در این نشست با او دیدار نداشته است.

استقبال محدود
به‌رغم بی اعتنایی بسیاری از رهبران به ولیعهد سعودی در نشست گروه ۲۰، تعداد محدودی از رهبران با او دیدار کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، تنها کسی که با گرمی از بن‌سلمان استقبال کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بود که با لبخند و گشاده رویی با او دست داد. پوتین و بن‌سلمان در جریان نشست نیز در کنار یکدیگر نشستند. همچنین بر اساس فیلم‌های منتشر شده، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از جمله معدود افرادی بود که با بن‌سلمان دست داد و آن هم حاوی پیام بسیار جدی ماکرون به او درباره یمن و خاشقجی بود. بر اساس ویدئویی که روزنامه‌های ریاض، سبق و برخی دیگر از رسانه‌های سعودی منتشر کرده‌اند، بن‌سلمان و ماکرون گفت‌وگوی چند دقیقه‌ای در حاشیه نشست ۲۰ داشتند و در این ویدئو ماکرون درحالی که لبخند می‌زند و جدی است، چشم در چشم محمد بن‌سلمان دوخته است و از وی انتقاد می‌کند. از سوی دیگر، هزاران نفر از مردم آرژانتین هم در مخالفت با حضور بن‌سلمان در کشورشان، در مقابل سفارت عربستان در بوینس‌آیرس تظاهرات کردند. به گزارش رویترز، بالا گرفتن اعتراض‌ها سبب شده است نیرو‌های امنیتی آرژانتین، تدابیر امنیتی اطراف سفارت عربستان را تشدید کنند.
تظاهرات‌های خیابانی، مخالفت‌های شدید و اقدامات قضایی علیه بن‌سلمان همگی بخشی از اقداماتی است که علیه او در بیرون از جهان عرب در حال رخ دادن است. بن‌سلمان که پیش از سفر به آرژانتین، به برخی کشور‌های عربی آفریقا سفر کرده بود با اعتراضات گسترده مردمی مواجه شد که مخالفت خود را با حضور او در کشورشان اعلام کردند. بن‌سلمان در دو ماه گذشته بر سر قتل جمال خاشقجی و جنایت سعودی‌ها در کشتار مردم بی‌دفاع یمن، به شدت تحت فشار قرار گرفته است و بسیاری از رسانه‌ها و مقامات غربی خواهان برکناری او از ولیعهدی هستند. به نظر می‌رسد، پرونده خاشقجی محور مناسبات عربستان با جهان را ترسیم می‌کند و مادامی که این پرونده در شرایط کنونی قرار دارد رژیم سعودی قادر نیست روابط علنی و رسمی خود را با کشور‌های جهان ترمیم کند. بن‌سلمان در هفته‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای احیای اعتبار از دست رفته خود انجام داده است و سعی داشت از نشست گروه ۲۰ به عنوان فرصتی در احیای اعتبار از دست رفته و کاهش فشار‌های کشور‌های غربی در طرح برکناری از قدرت استفاده کند، اما بی‌توجهی رهبران کشور‌های بزرگ به او، بیانگر گستردگی سطح مخالفت و اعتراض حضور ولیعهد عربستان در نشست گروه ۲۰ است.

اختلاف گروه۲۰ بر سر بیانیه پایانی
کشور‌های شرکت‌کننده در کنفرانس گروه ۲۰ همانند سال‌های قبل بر سر برخی مسائل بین‌المللی به اختلاف نظر خورده‌اند. به گزارش رویترز، هرچند جمعه شب خبر‌هایی در مورد اختلاف نظر شرکت‌کنندگان در اجلاس در خصوص بیانیه پایانی آن منتشر شده بود، اما وزیر خارجه آرژانتین از حصول پیشرفت در رابطه با اتفاق نظر در خصوص مفاد این بیانیه خبر داده است. خورخه فائری، وزیر خارجه آرژانتین گفته است مذاکرات بر سر تغییرات آب و هوایی ادامه دارد. طبق این گزارش موضوعاتی، چون تجارت جهانی و تغییرات اقلیمی دو موضوع اصلی هستند که کشور‌های عضو بر سر آن اختلاف دارند. گویا اختلافات میان چین و امریکا در اختلاف نظر اعضا در خصوص بیانیه پایانی تأثیرگذار بوده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
0
سلام. بن سلمان وقتی رفتنیست که جیب هایش کاملا خالی شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار