کد خبر: 936438
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
داود عامری
در هفته گذشته شاهد گرامیداشت هفته بسیج بودیم و حال با عبور از هیاهوی مراسم‌های مختلف نگاهی کوتاه به کارکرد‌ها و خدمات بسیج خواهیم داشت. یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بسیج حضور در میدان نیاز کشور به خدمات این نهاد بر آمده از انقلاب است، بنابراین بسیجی، عارفی عزلت‌نشین نیست که بتواند فارغ از حوادث و نیاز‌های جامعه خود زندگی کند و به خود بپردازد. بسیجی یک مسلمان انقلابی و اجتماعی است که به نیرویی همیشه آماده برای ورود به عرصه مشکلات مردم و حل آن‌ها است، بنابراین به تعبیر مقام معظم رهبری «انتظاری که امام از بسیج داشت، آمادگی و حضور دائمی بود، زیرا بسیج، پشتوانه‌ای از انقلاب است.»‌۶/۴/۶۸
با این مقدمه اگر نگاهی به میدان و عرصه‌های مهم نیازمندی کشور در حوزه‌های دفاعی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سازندگی، علمی و تربیتی، خدماتی و امدادی و مشارکت مردم در پاسخگویی به آن‌ها بیندازیم، ملاحظه می‌گردد که کارکرد‌ها و خدمات بسیج به چه میزان گسترده و می‌تواند تأثیرگذار باشد. در شرایط حاضر ایران اسلامی با دو مسئله مهم و اساسی روبه‌رو است؛ یکی بحث گسترش عدالت اجتماعی و محرومیت‌زدایی که نتیجه مشکلات اقتصادی و عدم توجه برنامه‌ریزی شده و واقعی به مسئله عدالت اجتماعی است و دیگری حوادث و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی که بحث امنیت در منطقه و به خصوص اهمیت آن را با توجه به سیاست‌های ضد‌استکباری ایران اسلامی، به صورت جدی با اهمیت کرده‌اند.
واقعیت این است که یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی، توسعه عدالت اجتماعی و کمک به اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه بوده و هست که متأسفانه در این حوزه به صورت کامل اهداف نظام اسلامی محقق نشده، لذا بسیج که فرزند خوش‌فکر و توانمند انقلاب اسلامی است، پای در عرصه سازندگی کشور گذاشته و با کمک خود مردم این اقدام را از محروم‌ترین مناطق کشور با کمترین هزینه شروع کرده است.
فرمانده بسیج در صحبت‌های اخیر خود به مناسبت هفته بسیج اعلام کرد که بیش از یک میلیون بسیجی در مناطق مختلف کشور با انجام طرح‌های محرومیت‌زدایی، به کمک محرومان و روستاییان ایران اسلامی شتافته‌اند و تلاش می‌کنند با یاری رساندن به ساکنان مناطق محروم، چهره فقر و یأس را از مردم این مناطق بزدایند و البته در کنار انجام اقدامات خدماتی، شاهد حضور اقشار دیگری از بسیجیان از جمله پزشکان بسیجی نیز در این مناطق به صورت نوبه‌ای هستیم تا از این طریق امکانات درمانی به صورت رایگان در دورافتاده‌ترین نقاط کشور عرضه شود. این یکی از مهم‌ترین اقدامات بسیج در شرایط کنونی است که می‌تواند طعم یک حرکت انقلابی و بسیجی را به مردم بچشاند. دومین کارکرد و خدمت بسیج در سال‌های اخیر، به نقش بسیج در مهار و مدیریت حوادث داخلی و منطقه‌ای بر می‌گردد. در حوادث داخلی، هرگاه دشمن خواسته است با طراحی توطئه‌های پیچیده امنیت داخلی کشور را دچار آسیب کند، بسیج با حضور خود به واسطه اتصال به بدنه بزرگ ملت ایران با کمترین هزینه‌های امنیتی مسائل را حل و فصل کرده است. در این خصوص بدون نیاز به ذکر مصادیق باید گفت که به واسطه اینکه بسیج خود قسمتی از بدنه فعال و بصیر ایران اسلامی است، با روشنگری و حضور به موقع در بین اقشار مردم، توانسته است توطئه‌های مختلف دشمن را خنثی سازد، چرا که از یک سو بسیج خود یک رسانه معتمد و امین برای مردم بوده و از طرف دیگر با کارکرد‌های صحیح در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی توانسته است به تأمین امنیت درون‌زا در مردم کمک کند و راز ابتکار عمل نظام اسلامی در برابر دشمنان مدعی و پرقدرت، در بهره‌گیری از قدرت بزرگ‌تری به نام بسیج است.
و، اما در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی، نقش الهام‌بخش بسیج در ساختار‌سازی‌های امنیتی و اجتماعی مسلمانان به خودی خود به عنوان یک سرمایه بزرگ انقلاب اسلامی تولید قدرت می‌کند و این اقتدار، جرئت و توان دشمن را برای رودررویی با ایران اسلامی و مسلمانان منطقه تحلیل می‌برد. برای درک اهمیت بسیج در مقابله با دشمنان کافی است نگاهی به شرایط عراق و سوریه قبل از ورود هسته‌های مردمی برای مقابله با توطئه نظام‌های استکباری در قالب داعش و گروه‌های تروریستی داشته باشیم. دولت‌های سوریه و عراق از زمانی توانستند دست برتر را در مقابل تروریست‌ها پیدا کنند و ابتکار عمل را از جنایتکاران داعشی بگیرند که با الهام از بسیج مردمی جمهوری اسلامی ایران، بسیج مردمی خود را در کنار خود دیدند، همانطور که حضور بسیجیان جان برکف در هشت سال دفاع مقدس با وجود حمایت‌های تمامی نظام‌های استکباری و قدرتمند نظامی از رژیم بعثی صدام نگذاشت آسیبی به ریشه‌های اصیل انقلاب اسلامی وارد کند؛ بنابراین فرهنگ و تفکر بسیج و حضور آن در کشور به تنهایی ایجاد قدرت و امنیت می‌کند و دشمنان را از هرگونه رؤیاپردازی برای درگیری با ایران اسلامی بر حذر می‌دارد و وارد ملاحظات مختلف می‌کند و آن‌ها فهمیدند که عمق استراتژیک تولید امنیت در ایران بر استوانه محکم بسیج مردمی استوار است.
آنچه مسلم است و در ابتدای این یادداشت ارائه شد خدمات بسیج در ایران اسلامی بسیار فراتر از مقوله‌هایی است که در این مطلب اشاره شد، پس شایسته است قدر این نعمت بزرگ در انقلاب که همواره مورد حمایت و افتخار امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده را بدانیم و در حفظ، نگهداری و عمق بخشی فرهنگی و اجتماعی آن بکوشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار