کد خبر: 936411
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۷
گفت‌وگوی «جوان» با امیر نصیربیگی دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت
دبیر شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت می‌گوید: «هنرمندان برجسته تئاتر کشور روزگاری از مجرای همین جشنواره‌ها به جامعه تئاتری معرفی شده‌اند و اکنون در سطح ملی در جایگاه مدیریتی، تولید و تربیت هنرمندان در جایگاه رفیعی قرار دارند و منشأ اثر و نقش‌آفرینی می‌باشند.»
نوید پارسا
دبیر شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت می‌گوید: «هنرمندان برجسته تئاتر کشور روزگاری از مجرای همین جشنواره‌ها به جامعه تئاتری معرفی شده‌اند و اکنون در سطح ملی در جایگاه مدیریتی، تولید و تربیت هنرمندان در جایگاه رفیعی قرار دارند و منشأ اثر و نقش‌آفرینی می‌باشند.»
امیر نصیربیگی در گفت‌وگو با «جوان» درباره حضور جوانان در این جشنواره گفت: «مشخصاً در هر جشنواره‌ای بخش عمده‌ای از هنرمندانی که به یک جشنواره رونق می‌دهند، جوانان هستند. در این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت ما نیز از این مسئله مستثنی نیستیم و خوشبختانه ما شاهد حضور پرشور جوانان هنرمند در جشنواره هستیم.»

جشنواره سراسری تئاتر مقاومت محل رشد و شکوفایی هنرمندان جوان بوده است و اساتید بزرگی از دل این جشنواره به جامعه تئاتری کشور معرفی شده‌اند. وی همچنین درباره استفاده از ظرفیت‌های تئاتری استان‌ها افزود: «هدف ما حضور همه هنرمندان استان‌های مختلف کشور در جشنواره بوده است البته این مهم با توجه به شاخص‌های کیفی نمایش‌ها می‌باشد. امروز به لطف خدا و تلاش جدی هنرمندان شاهد حضور هنرمندانی از شهر‌های مختلف در جشنواره تئاتر مقاومت هستیم.» امیر نصیربیگی درباره انتقال تجارب و تبادل اطلاعات و ایجاد فضای سالم رقابتی در جشنواره اظهار داشت: «جشنواره مکانی برای تبادل اطلاعات و تجارب بین هنرمندان است. مسلماً در هر جشنواره‌ای مسئله رقابت و کسب جایزه برای هنرمندان مهم است، اما مهم‌تر از آن تجربه و اندیشه‌ای است که در این فضا در ذهن هنرمند شکل می‌گیرد. هدف ما ایجاد یک فضای رقابتی سالم است که کسب تجربه و ارتقای سطح علمی و عملی هنرمند در جایگاه ویژه‌ای از هدف‌گذاری جشنواره قرار دارد.» وی با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت هنرمندان جوان جهت گزینش و انتخاب آثار در این جشنواره تصریح کرد: «ما در ترکیب هیئت‌های انتخاب آثار در بخش‌های مختلف از ترکیب جوانان در کنار هنرمندان برجسته استفاده کردیم، چون معتقدیم که جوانان هنرمند ادامه‌دهنده راه هنرمندان پیشکسوت خواهند بود ضمن اینکه در کنار هم قرار گرفتن دیدگاه‌های مختلف در امر انتخاب آثار، ضمن زمینه‌سازی جهت انتقال تجربه‌ها، دقت در انتخاب آثار کیفی ارزشمند را فراهم خواهد کرد.» دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت درباره تولید نمایشنامه‌های موضوعی مقاومت گفت: در این جشنواره تأکید خاصی در بخش نمایشنامه‌نویسی داشته‌ایم. تولید نمایشنامه‌های کیفی و معرفی منبع و مأخذ مناسب جهت بهره‌برداری نویسندگان جوان از ادبیات شفاهی و آثار برتر دفاع مقدس و مقاومت یکی از اهداف بوده است، بنابراین موضوعات مختلفی که دربرگیرنده مصادیق مقاومت باشد را در فراخوان جشنواره پیشنهاد دادیم که با توجه به آن حدود ۱۰۰ اثر از سوی نویسندگان مختلف به دست ما رسید که در اختتامیه جشنواره معرفی خواهند شد و علاوه بر آن در اختتامیه جشنواره از سه کتاب که مجموعه نمایشنامه‌های انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس و مقاومت است، گامی بسیار مهم برای تحقق این امر است.» وی همچنین به مسئله تحول‌گرایی در مدیران فرهنگی پرداخت و یکی از دغدغه‌های شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت را گفتمان‌سازی مفهوم مقاومت در سطح کشور و خارج از کشور برشمرد. وی ابراز داشت: «ما در این دوره تلاش کردیم که برای نخستین بار جشنواره را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم. حتی با ۱۱ گروه خارجی از کشور‌هایی مانند آلمان، فرانسه، انگلستان و... مذاکراتی نیز انجام دادیم، اما این مهم در نهایت به دلیل کمبود منابع مالی تحقق پیدا نکرد، بنابراین در این دوره تلاشما‌ن را متمرکز روی تئاتر ملی و تولیدات داخلی گذاشتیم.»

وی در پایان درباره رویکرد تحول در عرصه فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: «گفتمان‌سازی مفهوم مقاومت در کشور و سطح منطقه و بین‌الملل یکی از اقدامات اساسی است و به رغم تلاش‌ها به دلیل کمبود منابع امیدواریم در ادوار بعدی جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به صورت بین‌المللی و با حضور گروه‌هایی که به مفهوم و ادبیات مقاومت معتقد و دغدغه تولید دارند، برگزار شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار