کد خبر: 936396
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۶
این مسیر را شانه به شانه هم باید طی کرد
اگر زوجین نتوانند با یکدیگر حرف بزنند پس انگیزه دادن و قول دادن و اعتماد کردنی هم به وجود نمی‌آید. باید آن‌ها بتوانند لب به کلام زیبا باز کنند تا بتوانند انگیزه ایجاد کنند.
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین- نگین خلج‌سرشکی: آدم‌ها تا ازدواج نکرده‌اند تصوراتی درباره ازدواج و همسرداری در ذهن دارند و وقتی ازدواج می‌کنند این تصورات رنگ می‌بازد، در حالی که تابلوی ازدواج را باید خودمان ترسیم کنیم. قبل از ازدواج پسر‌ها می‌شوند مجنون و فرهاد و دختر‌ها هم لیلی و شیرین. فکر کردن به شیرین خانم ماجرا باعث می‌شود تا آقافرهاد خیلی از مسائل را نبیند. شیرین خانم هم که فکر می‌کند سبک زندگی متأهلی همیشه یک روند آرام و بدون سختی دارد، اما «عشق آسان نمود اول» تمام می‌شود، ولی کم‌کم در راه مشکل‌ها روی خود را نشان می‌دهند و اگر احتیاط نباشد طی کردن این راه لغزنده دشوار می‌شود. آدم تا وقتی که مسئولیت اداره زندگی را بر دوش نداشته باشد متوجه سنگینی آن نمی‌شود و فکر می‌کند والدین چه کار آسانی دارند در صورتی که پایه و بنیان یک زندگی در سختی‌ها است و البته لذت‌های مخصوص خود را دارد.

این راه به طور همیشگی پر از سختی و بالا و پایین نیست بلکه به قول معروف «پایان هر جاده سخت یک منظره زیبا قرار دارد.» پس فقط ابتدای مسیر است که باید کفش آهنی به پا کرد و یکی دو سال اول را که درست طی کنید بقیه مسیر هموار می‌شود. البته این مسیر را زن و مرد باید دوش به دوش هم طی کنند، اما اگر خشت اول را معمار صاف بنا نهد پس تا ثریا دیوار عشق و زندگی مشترک صاف و استوار خواهد بود.

دریای توفانی، زیبایی‌های خودش را دارد و اگر امواج نباشند هیچ‌وقت انسان قدر آسایش را نخواهد دانست. مشکلات همان‌گونه که آمده‌اند، می‌روند فقط رفتار زوجین و مهارت‌های آن‌ها این رفت و آمد را می‌تواند خیلی آسان یا خیلی سخت کند. قبل از ازدواج بهتر است کمی اصول ارتباط‌گیری در زندگی مشترک و مهارت‌های مهار سختی‌ها را به جوانان آموزش داد. همیشه گفته‌اند که عشق شاید بتواند تحمل کم و کاستی را آسان بسازد، اما هیچ وقت نان و آب نمی‌شود. یعنی باید کار و تلاش کرد و شاید در ابتدا کم باشد و ضعیف، اما با عشق قدرت پیدا می‌کند و تحمل آن آسان می‌شود.

اگر کاری را آغاز می‌کنید باید به تمامی جوانب آن فکر کنید. کم و زیاد، بالا و پایین همیشه وجود دارد، ولی مسئله مهم شیوه روبه‌رو شدن زوج‌ها با این مشکل‌ها است. مرد یک زندگی بودن یعنی باید بتوانی کار کنی و آبادی عشق را آبادتر نگه داری و زن یک زندگی بودن یعنی پا به پای مردت راه بروی و جان‌پناه او باشی. از بیرون گود نگاه کردن همیشه آسان به نظر می‌رسد، اما باید در گود قرار گرفت و قضاوت کرد.

هیچ وقت نباید مشکل زوج‌های دیگر را بچگانه و لج و لج‌بازی در نظر گرفت بلکه مشکل و سختی به گفته قدیمی‌ها نمک زندگی است، فقط شوری و بی‌نمکی دست خود زوجین است که چگونه با هم ارتباط برقرار کنند و پای هم بایستند. این جوری است که می‌گویند پشت هر مرد موفق یک زن موفق‌تر ایستاده است چراکه مهم‌ترین مهارت در زوجین فقط یک کلمه است و آن هم انگیزه نام دارد. باید برای یکدیگر انگیزه بود و برای پیشرفت همدیگر تلاش کرد.

مهارت بعدی هم اعتماد کردن به یکدیگر است که اگر طرف مقابل قولی می‌دهد پس حتماً از پس آن برمی‌آید، البته به شرطی که در راهی معقول و منطقی قدم بردارد و نه هر کار و تصمیمی. مهارت ضروری دیگر صبر و تلاش برای مهار سختی‌هاست که بدون آن دیگر مهارت‌ها تأثیری ندارند. مهارت لازم دیگر در دو کلمه خلاصه می‌شود و آن هم «ارتباط کلامی» است. اگر زوجین نتوانند با یکدیگر حرف بزنند پس انگیزه دادن و قول دادن و اعتماد کردنی هم به وجود نمی‌آید. باید آن‌ها بتوانند لب به کلام زیبا باز کنند تا بتوانند انگیزه ایجاد کنند. آن‌ها باید صادقانه از کلام استفاده کنند تا حق قول دادن این میان ضایع نشود، پس بهتر است با لغت‌نامه صحیح زندگی مشترک آشنا شوند.

ارتباط کلامی بین زوجین از اهمیت بیشتری نسبت به ارتباط کلامی با دیگران برخوردار است. چون یک قانون همیشه مانا وجود دارد که می‌گوید هرچه روابط نزدیک‌تر پس احترام‌ها بیشتر. این احترام اصلاً به معنی استفاده از کلمه‌های رسمی نیست بلکه برعکس کلام بسیار صمیمانه و محبت‌آمیز است. نزدیک‌تر از همسر شما به شما کسی وجود ندارد. پس هنگام صحبت کردن سعی کنید از خنده دریغ نکنید چراکه خندیدن و مثبت‌گرا بودن صبر را افزایش می‌دهد و وقتی صبر آدم زیاد باشد پس زود جوش نمی‌آورد و بی‌ادب نمی‌شود. به یاد داشته باشید که زیباترین لبخند شما به همسر شما تعلق دارد، چراکه او بیشتر از هر کس دیگر شما را می‌خواهد و پذیرا است. پس بخندید تا مشکلات فراتر از حدشان قدم برندارند.

وقتی انسان در کنار همسر خود می‌نشیند و با او صحبت می‌کند در بهشت محض قرار دارد. زمان و مکان مناسب برای حرف زدن همیشه بیشتر جواب می‌دهد. پس بهشت در کنار هم بودن را قدر بدانید و با احتیاط زمان و مکان مناسب برای بیان مشکلات فراهم کنید. انسان وقتی در شرایطی آرام و در زمانی مناسب شنونده یک مشکلی باشد کنترل بهتری برای مهار مشکل خواهد داشت.

اعصاب انسان به کسری از ثانیه برای از بین بردن همه چیز بند است، برای همین بدانید که چه زمانی باید درباره مشکلات مشورت کنید. مشورت کردن به طور کامل نیازمند منطق و بینش است و همیشه هر انسانی برای قرار گرفتن در حالت منطقی نیازمند شرایطی خاص است، بنابراین ماجرا را از سمت خود نگاه نکنید بلکه به طرف مقابل برای قرار گرفتن در زمان و مکان مناسب حق بدهید.

هیچ وقت سعی نکنید در حل مسائل خود را شاه پیروز شطرنج و طرف مقابل را سربازی ناتوان جلوه دهید، بلکه انسان خطا می‌کند و جبران. در نتیجه، هنگام حل مشکلات سعی کنید اشتباه‌های گذشته را یادآوری نکنید و آسمان و ریسمان را به هم نبافید. چه بسا ممکن است اگر شما در جای او قرار می‌گرفتید عملکردی بدتر از خود نشان می‌دادید. آیا دوست داشتید او هر روز و هر روز خطای شما را یادآوری کند؟ پس هیچ وقت خود را دانای کل ندانید، بلکه زندگی مشترک نیازمند بینش و تلاش مشترک است. زن و شوهر باید پوشاننده خطا‌ها و کمبود‌های یکدیگر باشند. پس به زوج‌های جوان باید گفت: زیر یک سقف زندگی کردن نیازمند صبر و احترام است و باید خطای گذشته را در گذشته رها کرد و به فکر حالی آرام و آینده‌ای مستدام بود.

ارتباط کلامی بدون نگاهی زیبا هیچ فایده‌ای ندارد. خیلی وقت‌ها، آدم‌ها زیبا حرف می‌زنند، اما از درون چشم آن‌ها آتش بیرون می‌آید و تن و بدن دیگری را می‌سوزاند. چشم‌ها در کلام تأثیر می‌گذارند. پس زیباترین نگاه خود را به همسرتان هدیه دهید. چون چشم امید او به همراهی شماست و این همراهی فقط در حرف نیست بلکه باید نشان داده شود و چشم‌ها صادق‌ترین گویندگان حرف‌ها هستند و صبر و ایستادگی شما را افشا می‌کنند. به یاد داشته باشید بعد از آسمان ابری و حال بارانی همیشه زیباترین رنگین‌کمان‌ها پدیدار می‌شوند پس دست در دست هم برای تماشای رنگین‌کمان بایستید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار