کد خبر: 936391
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۶
روزانه بیش از 15 هزار نفر عابر از زیرگذر چهارراه ولیعصر تردد می‌کنند در صورتی که اگر قرار باشد خط عابر بازگشایی و عابران از سطح خیابان تردد کنند، مشکلات ترافیکی بسیاری برای این منطقه ایجاد خواهد شد
در حالی که در مهم‌ترین چهارراه پایتخت زیرگذر احداث شده است باز هم برخی شهروندان تمایلی به استفاده از این مسیر ندارند. نرده‌های چهارراه ولیعصر این روز‌ها خبرساز شده است؛ برخی معتقدند که این نرده‌ها باید برداشته شود؛ چراکه به انسان‌محوری اعتقاد داریم و برخی دیگر معتقدند برای حفاظت از جان افراد باید به همین منوال ترتیب اثر داده شود؛ اما این چهارراه خبرساز چه سرنوشتی دارد؟

حجم گسترده‌ای هر روزه از چهارراه ولیعصر عبور می‌کند و در این خصوص زیرگذر‌هایی تعبیه شده تا افراد به وسط خیابان نیایند و جانشان در امان باشد علاوه بر این به بار ترافیکی این محدوده کمک می‌شود؛ این در حالی است که مدیریت شهری پنجم معتقد است باید خیابان‌ها را از ماشین‌ها (!) پس بگیریم و دسترسی به پیاده‌ها بدهیم؛ اما در این رابطه شهر دچار چالشی فلسفی شده است که تنها با آزمون و خطا مشکلات شهر در حال حل شدن است چراکه بحث‌های فنی مغفول مانده است.

برای خودرو‌ها فرش قرمز پهن نمی‌کنیم

علی پیرحسین‌لو، مشاور اجتماعی معاون ترافیک شهرداری تهران در این رابطه گفت: قرار نیست در خیابان‌ها برای خودرو‌ها فرش قرمز پهن کنیم؛ چراکه شهر برای همه شهروندان ازجمله اقشار ضعیف و کم‌توان است. اولین قدم برای حل مسئله، فهم درست صورت‌مسئله است. موضوع چهارراه ولیعصر، یکی از آشکارترین نقاط اختلاف دو طرز نگاه به اداره شهر است. نگاه خودرومحور و نگاه انسان‌محور. واقعیت این است که زیرگذر این چهارراه بر مبنای یک نگاه مطلقاً خودرومحور طراحی شده و به علاوه، نیاز‌های چند قشر مهم جامعه در آن نادیده گرفته شده است.
همچنین شهربانو امانی، عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در این رابطه اظهار کرد: باید خیابان‌ها را از خودرو‌ها پس بگیریم. خیابان‌ها باید در اختیار دوچرخه‌سواری و پیاده‌مداری قرار گیرند. بیش از ۱۱۷ سال خیابان‌ها در اختیار ماشین‌ها قرار گرفته و خصوصاً در کلانشهر‌ها و تهران، خیابان‌ها به پارکینگ بزرگ تبدیل شده‌اند؛ ضمن اینکه خودرو‌ها آلودگی ایجاد کرده‌اند.

نگران بار ترافیک و جان مردم هستیم

اما سرهنگ سعید سپهری (سرکلانتر مرکز تهران بزرگ) در این رابطه بیان کرد: به صراحت اعلام کردیم به هیچ عنوان این موضوع مورد موافقت پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیست. زمانی که زیرگذر در این منطقه نبود، عبور و مرور عابران پیاده در این منطقه باعث ایجاد ترافیک بسیار سنگین می‌شد از همین‌رو احداث زیرگذر در این منطقه برای کاهش ترافیک در نظر گرفته شد.

سرکلانتر مرکز تهران بزرگ با بیان اینکه زیرگذر با هزینه بسیار زیاد برای راحتی و آسایش مردم در این منطقه و کاهش ترافیک ایجاد شده، افزود: روزانه بیش از ۱۵ هزار نفر عابر از این زیرگذر تردد می‌کنند در صورتی که اگر قرار باشد خط عابر بازگشایی و عابران از سطح خیابان تردد کنند، مشکلات ترافیکی بسیاری برای این منطقه ایجاد خواهد شد. در گذشته به دلیل تردد عابران پیاده از سطح خیابان در این محدوده آمار تصادفات منجر به جرح و فوت در این منطقه بالا بود، اما با احداث زیرگذر آمار تصادفات بسیار کاهش یافته است. قطعاً با بازگشایی خط عابر پیاده در این محدوده و تردد عابران پیاده از سطح خیابان با ترافیک بسیار سنگینی تا محدوده پل کالج و دورتر از آن مواجه خواهیم شد. در تمام دنیا سواره‌رو محل تردد خودرو‌های سواری و اتوبوس‌هاست و برای عابران پیاده گذرگاه‌های پل عابر هوایی یا زیرگذر در نظر گرفته می‌شود.

از سوی دیگر رئیس سابق شورای شهر تهران در این رابطه بیان کرد: قطعاً این اقدام به بار ترافیکی این نقطه از شهر اضافه می‌کند. شهر قانون دارد و جایی که زیرگذر یا پل عابر دارد، نباید از عرض خیابان عبور کرد. اگر فقط این اهداف مبنا هستند، پس اجازه دهیم تا مردم وسط اتوبان هم پیاده راه بروند! اگر مدیران واقعاً دلسوز مردم باشند مترو، خطوط اتوبوس و به‌طورکلی حمل و نقل عمومی را توسعه می‌دهند یا پیاده‌رو‌ها را وسعت داده و سطح آن‌ها را صاف می‌کنند. اینکه نرده خیابان را برداریم پیاده‌محوری نیست، بلکه باعث از دست رفتن جان مردم است. تا به حال چند نفر بین نرده و اتوبوس مانده‌اند و آسیب دیده‌اند؛ بنابراین بهترین راه استفاده از زیرگذر یا پل عابر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار