کد خبر: 936296
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
داوران خانواده شهدا در جشنواره مقاومت به فیلم منتخب‌شان جایزه می‌دهند
فرزند شهید اندرزگو با اشاره به اینکه هیئت داوران خانواده شهدا در این دوره از جشنواره مقاومت، اغلب به صورت تجربی یا علمی فضای سینما و فیلمسازی را پشت سر گذاشته‌اند، آن‌ها را عصاره و نماینده جریان مقاومت می‌داند.
مصطفی شاه‌کرمی
فرزند شهید اندرزگو با اشاره به اینکه هیئت داوران خانواده شهدا در این دوره از جشنواره مقاومت، اغلب به صورت تجربی یا علمی فضای سینما و فیلمسازی را پشت سر گذاشته‌اند، آن‌ها را عصاره و نماینده جریان مقاومت می‌داند.
در سومین دوره حضور نمایندگان خانواده شهدا در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و همزمان با پانزدهمین دوره این جشنواره بین‌المللی، ستاد برگزاری علاوه بر داوری هیئت‌های تخصصی در بخش‌های مختلف جشنواره، فیلم‌های منتخب سینمایی مسابقه ایران تمهیدی در نظر گرفتند تا آثار توسط خانواده شهدا نیز مورد داوری قرار گیرند و آثار برتر از نگاه خانواده شهدا، به صورت جداگانه معرفی شوند.
این بخش از جشنواره که از دوره سیزدهم جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت شکل گرفت تا کنون در دو دوره گذشته آثاری را به عنوان فیلم برگزیده از نگاه خانواده شهدا معرفی کرده است. در دوره سیزدهم جشنواره مقاومت فیلم «ابوزینب» به کارگردانی علی غفاری مورد توجه این هیئت داوری قرار گرفت و به عنوان اثر برگزیده معرفی گردید. جایزه داوری خانواده شهدا در دوره چهاردهم ضمن تقدیر از فیلم‌های «اروند، یتیم خانه ایران، ایستاده در غبار و بدون مرز» به پاس درک هنر انقلابی، پرهیز از شعارزدگی، وفاداری به آرمان‌های حقیقی ایثار و مقاومت، ارائه و تبیین هوشمندانه و هنرمندانه مفاهیم والای این عرصه برای مخاطب، جایزه بهترین اثر را به فیلم «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا اهدا کرد.
خانواده شهدا که حالا دیگر تجربه دو دوره قبلی را در چنته دارد، قرار است در این دوره از جشنواره نیز اثر منتخب خود را معرفی کند. سیدمحسن اندرزگو فرزند شهید اندرزگو به عنوان مسئول کمیته انتخاب و مهدی محمودی یکی دیگر از اعضای تیم داوری خانواده شهدا در رابطه با شیوه انتخاب اعضای این هیئت داوری و نحوه گزینش آثار از سوی آن‌ها توضیحاتی ارائه می‌دهند.

داورانی از جنس مقاومت
مهدی محمودی یکی از داوران این بخش در این باره می‌گوید: در این بخش ما بهترین فیلم شرکت کننده در جشنواره فیلم مقاومت از منظر خانواده شهدا را انتخاب می‌کنیم. طبیعتاً در جشنواره تیم‌های داوری در چارچوب تخصصی خودشان به لحاظ حرفه‌ای فیلم‌ها را می‌بینند و قضاوت می‌کنند ولی نگاه‌مان بیشتر به رویکرد محتوایی فیلم‌هاست و به دنبال محتوای ارزشی می‌گردیم؛ محتوای ارزشی‌ای که به زندگی واقعی نزدیک باشد. زبان هنر رساترین زبان برای انعکاس ارزش‌ها و آرمان‌هاست و طبیعتاً در این میان سینما از بی‌تکلف‌ترین زبان‌هاست.
محمودی در ادامه اظهار می‌دارد: این هیئت با مسئولیت کانون همبستگی فرزندان شاهد انتخاب شده‌اند. اعضای این هیئت هفت نفر هستند و در ترکیبش کسانی حضور دارند که به طور تخصصی در حوزه سینما فعال بوده‌اند؛ کسانی که فیلم مستند ساخته‌اند؛ کسانی که در صحنه جبهه‌های مقاومت حضور داشته‌اند، برای مثال یکی از عزیزان‌مان جانباز قطع نخاع ویلچری است که مدافع حرم هستند. کسانی حضور دارند که فرزند شهدای انقلاب و دفاع مقدس هستند. همچنین دو تن از همسران شهدای فاطمیون در این هیئت نیز حضور دارند. در کل سعی شده ترکیب کمیته داوران تلفیقی از انقلاب، دفاع مقدس، مدافعین حرم و در کل جریان مقاومت باشد. وی در ادامه در خصوص نحوه انتخاب فیلم‌ها می‌گوید: ما در بحث فیلم‌های جبهه مقاومت، آنچه به عنوان مسئله اصلی مدنظرمان است، استفاده از فرصت بازگویی حماسه‌های مقاومت است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، پیوند نسل کنونی با این آثار است، ما سعی کرده‌ایم نماینده شایسته‌ای برای خانواده شهدا جهت داوری این آثار باشیم. ایثار و شهادت از وجوه تشابه جریان مقاومت و جنگ تحمیلی هشت ساله است. این بعد مهمی است که فیلمسازان نباید از آن غافل بمانند. همچنین زمینه‌های حضور رزمندگان در این جبهه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و به عنوان نکته آخر باید ذکر کرد که این رشادت‌ها برای نسل جوان دسترس‌پذیر باشد، اگر فیلم‌ها خیلی آرمانی و قهرمان‌پرورانه باشند از دسترس نسل جوان خارج می‌شوند و ارتباط برقرار کردن سخت می‌شود.

انعکاس تجربه
همیشه بخش عمده‌ای از حماسه‌آفرینی‌های شهدا در مقاومت و نبرد با دشمن برگرفته از ظرفیت خانواده‌های آنهاست و ما با در نظر گرفتن این مسائل و اعمال چنین زاویه دیدی فیلم‌های ساخته شده در این مسیر را انتخاب می‌کنیم.
خوشبختانه اکثر آثار ساخته شده این حوزه دارای کیفیت بالا و خوبی هستند. سیدمحسن اندرزگو فرزند شهید اندرزگو به عنوان مسئول این کمیته انتخاب بعد از ارائه این مقدمه در گفت‌و‌گو با «جوان» می‌گوید: با توجه به اسم‌گذاری این جشنواره، فیلم‌هایی که در این جشنواره شرکت می‌کنند مستقیماً با خانواده شهدا ارتباط دارند. بالاخره در این فیلم‌ها یک خانواده‌ای که یک شهید یا جانباز و ایثارگر دارد به نمایش گذاشته می‌شوند. با توجه به این موضوعات ما یک گروه داوری از بین خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران انتخاب کرده‌ایم که فیلم‌ها را از منظر خانواده شهدا ببینند، چون ما خودمان این فضا‌ها را تجربه کرده‌ایم. بالاخره فیلم‌ها یک جور‌هایی با موضوع مقاومت در ارتباط هستند و این جمع متشکل و عصاره‌ای از خانواده‌های شهدا و ایثارگران جریان مقاومت است.
همانطور که می‌دانید کشور‌های مسلمان عمدتاً جنگ‌طلب نیستند و تا مورد تعرض قرار نگیرند واکنشی ندارند و به همین دلیل است که در مورد رویکرد و واکنش این کشور‌ها در مقابل نیرو‌های اشغالگر و متخاصم از واژه مقاومت یا دفاع استفاده می‌شود نه جنگ و امثالهم. شرایط جشنواره به شکلی است که ما می‌خواهیم آثار را از منظر خانواده شهدا مورد ارزیابی قرار بدهیم و ببینیم توانایی آثار در نشان دادن نحوه مواجهه و برخورد آن‌ها با مسائل چگونه به تصویر کشیده شده است. این آثار را مورد سنجش قرار می‌دهیم و به این ترتیب هم دیدگاه مطلوب و مورد نظر خانواده شهدا را می‌توانیم مورد ارزیابی قرار بدهیم و هم نظرمان را در مورد کارگردانی و... این آثار (البته در حد توانایی علمی و فنی که در گروه داوری وجود دارد) ارائه نماییم. تلاش می‌کنیم در این رابطه انصاف را رعایت کنیم و نگاه یکطرفه نداشته باشیم و آنچه را که در فیلم در حال اتفاق است تجزیه و تحلیل کنیم و نظرات‌مان را به دوستان جشنواره اعلام می‌کنیم.

داورانی با تجربه‌های علمی و عملی
این فرزند شهید که سابقه ساخت و داوری در جشنواره مستند تجربی را نیز دارد در مورد نحوه انتخاب تیم داوری و مؤلفه‌ها و شاخصه‌های این انتخاب می‌گوید: ما آثار و ژانر‌های مختلفی را در جشنواره داریم، مثلاً فیلم‌هایی را که به مسائل دوران دفاع مقدس، مدافعان حرم و... می‌پردازند مورد توجه و بررسی و داوری قرار می‌دهیم. تیم داوری خانواده شهدا در این دوره از جشنواره مشتمل بر همسر یک شهید مدافع حرم، همسر یکی از شهدای دوران دفاع مقدس، دو نفر دیگر از فرزندان شهدا و ایثارگران و خود بنده که فرزند شهید اندرزگو هستم، می‌باشد. انتخاب این افراد بر محور انتخاب موضوعاتی است که در آثار جشنواره وجود دارد، ضمن اینکه اکثر بچه‌های تیم داوری خانواده شهدا، با جشنواره و فیلم ناآشنا نیستند و هر کدام‌شان در سطح و اندازه قابل توجهی دارای سوابق علمی، عملی و مطالعاتی در مورد فیلمسازی و سینما هستند. خودم هم تجربیاتی در زمینه مستند تجربی و داوری جشنواره مرتبط با آن دارم. بازخورد این داوری و اعلام اسامی بازیگران یا آثار منتخب این دوره از سوی خانواده شهدا هم در مراسم اختتامیه صورت خواهد گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار