کد خبر: 936163
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۷
گزارش «جوان» از اولین روز برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت
اولین روز از شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت با استقبال خوب مردم در مهم‌ترین سالن‌های تئاتر پایتخت برگزار شد و چند خیابان تهران نیز میزبان نمایش‌های خیابانی بودند.
هادی عسگری
اولین روز از شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت با استقبال خوب مردم در مهم‌ترین سالن‌های تئاتر پایتخت برگزار شد و چند خیابان تهران نیز میزبان نمایش‌های خیابانی بودند.
همزمان با برگزاری جشنواره فیلم مقاومت، این روز‌ها جشنواره تئاتر مقاومت نیز در تهران برگزار می‌شود. تئاتر شهر، خانه هنرمندان، تالار حافظ و تالار مولوی، تنها بخشی از پتانسیل تئاتر تهران است که برای برگزاری جشنواره مقاومت به کار گرفته شده‌اند. تالار مولوی در اولین روز از جشنواره تئاتر مقاومت، میزبان نمایش صحنه‌ای «حماسه دلاوران» بود. حماسه دلاوران از استان بوشهر به جشنواره آمده و قصه دلاورانی صبور، جنگجو و میهن‌پرست را روایت می‌کند که در دفاع از میهن جان باختند ولی ذره‌ای از خاک کشور را به بیگانگان ندادند. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی علی قربانی روی صحنه رفته است. قربانی درباره اجرای «حماسه دلاوران» در جشنواره می‌گوید: من انتظار این استقبال را نداشتم ولی امیدوارم در شب‌های آتی با استقبال بیشتری از کار مواجه باشیم. قربانی می‌افزاید: متأسفانه در اولین اجرا کمی با مشکلات صحنه و تمرین گره مواجه بودیم که امیدواریم در شب‌های آتی برطرف شود و اجرای بسیار قوی برای مخاطب عرضه کنیم.
داستان زندگی آخرین اسیر ایرانی
سالن چهار سوی تئاتر شهر، در اولین روز جشنواره مقاومت، میزبان نمایش صحنه‌ای «۶۴۱۰» بود. «۶۴۱۰» به کارگردانی علی برجی و نویسندگی محسن عظیمی که با استقبال گسترده مردم رو به رو شد، به زندگی شهید سرلشکر حسین لشکری می‌پردازد. شهید لشکری، آخرین اسیر ایرانی است که بعد از ۱۸ سال اسارت از زندان‌های رژیم بعثی عراق آزاد شد، اما سال ۸۸ به واسطه شدت جراحات وارده دوره اسارت به فیض شهادت نائل آمد. بابک نوری، بازیگر نقش «حسین لشکری» درباره بازی در این نقش، توضیح می‌دهد: سال‌ها از صحنه تئاتر دور بودم و در سینما و تلویزیون فعالیت می‌کردم ولی زمانی که زندگینامه حسین لشکری را خواندم بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و این مدت با این نقش زندگی کردم. نوری درخصوص برگزاری جشنواره دفاع مقدس، می‌گوید: باید به ژانر‌های دفاع مقدس و مقاومت پرداخته شود، سال‌هاست که با دل و جان کار کرده‌ایم، امیدوارم نمایش‌ها دیده شوند و مطمئنم جشنواره تئاتر مقاومت کمک بسیار بزرگی به این امر می‌کند.
سوختن و غرق شدن در قشقایی
سالن قشقایی، دیگر سالن تئاتر شهر در اولین روز از شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، میزبان تئاتر «سوختن در آب، غرق شدن در آتش» بود. شقایق هاشمی‌پوراصیل، بازیگر «سوختن در آب، غرق شدن در آتش» درباره اجرای نمایش می‌گوید: این نمایش پنج اپیزود دارد و هرکدام درباره یک شخص متفاوت صحبت می‌کند. در این روز محوطه بیرونی تئاتر شهر میزبان آثار خیابانی جشنواره مقاومت بود. از جمله نمایش‌های خیابانی که در روز اول جشنواره اجرا شد، تئاتر «ضیافت به سبک کاخ سفید» به کارگردانی، نویسندگی و بازیگری مختار محمدی بود. این نمایش که با استقبال گستره مردم رو به رو شد به مظلومیت زنان و کودکان نقاط جنگ زده خاورمیانه و رفتار غیر انسانی با آن‌ها می‌پردازد. مختار محمدی، بازیگر نقش آشپز درباره این نمایش می‌گوید: هدف نمایش نشان دادن مظلومیت کودکان و زنان در نقاط جنگ‌زده سراسر دنیا از جمله سوریه، لبنان، کردستان عراق و رساندن صدای مظلومیت این افراد به مردم و ترویج روحیه مبارز طلبی، ضدامپریالیسم یا ضدسرمایه داری است. با این نمایش ما خواستار تلنگری به انسان‌های معاصر برای حفظ انسانیت و کمک به هم‌نوعانمان هستیم. وی با اشاره به برگزاری موفقت‌آمیز جشنواره مقاومت تأکید می‌کند: یک دوره با «عروس آشتی» که درباره زنان کوبانی در جنگ با داعش بود در جشنواره شرکت کردم و امیدوارم در سال‌های آینده نیز نمایشنامه‌ها فلسفی‌تر و ریشه دار شده و از سطحی‌نگری دور شود تا تاثیر عمیق‌تری بر تماشاگر داشته باشد. «عروسی جنگ» دیگر تئاتر خیابانی بود که در تئاتر شهر برای مردم اجرا شد. «عروسی جنگ» به کارگردانی، نویسندگی احسان فلاحیان، نمایش مینیمالی درباره جدایی و غم از دست دادن خانواده‌های شهدا و سربازان دفاع مقدس است؛ نو عروسی که همسرش شب عروسی او را ترک و برای دفاع از مرز و بوم و نوامیسش وارد جنگ می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار