کد خبر: 936133
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱
حسن رشوند
مقام معظم رهبری پس از دیدار مفصل و چند ساعته‌ای که ۱۵ نفر از تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران سریال‌های نمایشی، چندی پیش با معظم له داشتند، نظرات خویش را در قالب پیامی برای آن‌ها ارسال فرمودند که از طریق رسانه ملی به اطلاع عموم نیز رسید. معظم له در این پیام به مسائل مهمی اشاره فرمودند که برخی از آن‌ها عبارتند از:
۱- جنگ نرم همه‌جانبه دشمن، امروز قابل‌انکار نیست. با این‌حال، برخی آن را انکار می‌کنند و این خود نیز بخشی از جنگ نرم است. در این جنگ، هنرمندان و اهالی فکر و نظر، در حکم نیرو‌های مسلح در جنگ سختند.
برخی بی‌تفاوت از برابر این حادثه ملی می‌گذرند، برخی هم با دشمن همراهی و به او کمک می‌کنند؛ آن‌ها مسئولیت‌ناپذیر و این‌ها دشمن‌شیفته‌اند. در مقایسه با نیرو‌های مسلح در جنگ سخت، می‌توان گناه این دو دسته را تشخیص داد. امروز در کشور بحمدالله کم نیستند کسانی که دارای موضع مسئولانه و تلاش شایسته‌اند؛ این باید روزبه‌روز افزایش یابد. دفاع از عظمت ایران، از فرهنگ ایران، از خانواده ایرانی، از حرکت باشکوه ملّت ایران و ... فقط با سخنرانی و نگارش نیست؛ هنر باید میدان‌دار باشد.
جایگاه فیلم و سریال در این میان بسیار برجسته است. در سریال‌ها به مسائل ملّی بپردازید؛ از شهدای عزیز، از دفاع مقدّس، از انقلاب، از سبک زندگی اسلامی، از انگیزه‌های ایمانی ملّت و مظاهر آن، از ایستادگی‌شان در برابر ابرجنایتکاران و مفسدان عالم، از راهپیمایی اربعین و... بگویید.
عظمت و استقلال و شجاعت و ظرفیت‌های علمی و عملی این ملت را با زبان هنر بیان کنید. پرداخت درست و هنرمندانه این موضوعات بسی جذّاب و پُرمخاطب است، هم در داخل کشور و هم در دیگر کشور‌ها و ملّت‌ها.
برخی مسائل و واقعیت‌هایی که در رابطه با جنگ نرم دشمن و بی‌توجهی نسبت به هجمه‌ای که از جانب چنین جنگی تاکنون متوجه جمهوری اسلامی شده است، قطعاً رهبری معظم انقلاب را بر آن داشته تا بار دیگر در چنین مقطعی، کانون توجه افکار عمومی، نخبگان فکری و اصحاب رسانه و هنر را به آن معطوف نماید.
اولین بار در سال ۲۰۰۴ میلادی یعنی ۱۴ سال پیش، فردی به نام «جوزف نای» درکتاب «تغییر ماهیت قدرت امریکایی» جنگ نرم و قدرت نرم را مطرح کرد. وی مفهوم قدرت نرم را درکتاب «قدرت نرم: راه موفقیت در سیاست‌های جهانی» بسط داد. اما جای تأسف است که در کشور ما هنوز عده‌ای با ژست روشنفکری، جنگ نرم را انکار می‌کنند و دیگران را متهم به توهم توطئه می‌کنند! برای نمونه، چند سال پیش یک کارگردان سینمای کشور در یکی از برنامه‌های سینمایی تلویزیونی می‌گوید؛ «من با این کلمه دشمن مشکل جدی دارم. شما می‌دانید پایه اینکه ما این‌قدر دشمن خیالی می‌سازیم چیست؟ ببینید این‌ها همه افسانه است. من نمی‌دانم چرا دائماً این نگرش را در جامعه باب می‌کنند». این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی با تیزبینی و دقت نظر خاص خود می‌فرمایند؛ انکار جنگ نرم نیز خود بخشی از جنگ نرم است. چرا؟ چون انکار، غفلت می‌آورد. دشمن آمده پشت در خانه شما و مشغول خرابکاری است و یک جا‌هایی حتی ورود نیز کرده است، به جای آنکه فکر تدبیر و چاره بشود، برخی این هجمه را انکار کنند. نتیجه چه می‌شود؟ بی‌خیالی و خوش‌خیالی و بی‌عملی. البته عده‌ای حتی پا را از این مرحله نیز فراتر گذاشته و تبدیل می‌شوند به سرباز تهاجم فرهنگی دشمن. ترویج منکرات و تضعیف اخلاق و ایمان در تولیدات فرهنگی یا به عبارت دقیق‌تر، محصولات ضدفرهنگی از نشانه‌های چنین تفکری است. بی اعتنایی و غفلت نسبت به تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن یک جور ضایعه و خسارت است و شیفتگی، همراهی و همکاری با دشمن به مراتب زشت‌تر و خسارت‌بارتر از بی اعتنایی و غفلت از تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن است. اینکه دیدار با کارگردانان و سازندگان سریال‌های تلویزیونی در شرایط حاضر برای رهبر معظم انقلاب اهمیت مضاعف پیدا کرده است، نشان از اثر گزاری این بخش از هنر در جامعه مخاطبین و شکل‌دهی فرهنگ عمومی جامعه دارد. به تعبیر دیگر، می‌توان این سؤال را مطرح کرد که اساساً سریال‌ها چه نقش و اهمیتی دارند که رهبر انقلاب چنین جلسه‌ای برگزار کرده و ساعت‌ها وقت برای آن صرف می‌کنند؟ به‌طور خلاصه می‌توان گفت: سریال‌های تلویزیونی سبک زندگی افراد و جامعه را شکل می‌دهند. در میان رسانه‌های عمومی، سینما، مطبوعات، سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی و ابزاری از این دست هر کدام جایگاه و کارکرد خاص خود را دارند، اما این سریال‌ها هستند که با ویژگی‌های منحصر به فرد خود بیشترین تأثیر را بر سبک زندگی افراد می‌گذارند. سریال‌ها مخاطبان را درگیر می‌کنند و برای مدتی طولانی جامعه را به دنبال خود می‌کشند. دایره مخاطبان سریال‌ها نیز وسیع است و اقشار مختلف جامعه را در برمی گیرد. ورود جدی و گسترده شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان به عرصه تولید و پخش سریال، نشان می‌دهد که آن‌ها نیز به خوبی و درستی دریافته‌اند راه اثرگذاری غیرمستقیم و نرم بر مخاطب از این دریچه می‌گذرد. به جرئت می‌توان گفت: سریال، پرمخاطب‌ترین و اثرگذارترین ابزار فرهنگی در سطح جهان است و موج سریال سازی طی یک دهه و به‌خصوص چند سال اخیر به‌شدت گسترش یافته است. سریال‌هایی که مخاطبان چند ده میلیونی دارند و چنان بیننده را درگیر خود می‌کنند که ساخت و پخش آن‌ها حتی چندین سال نیز ادامه می‌یابد و با اتمام هر فصل، مخاطبان پیگیر و مشتاق ساخت و پخش سری جدید آن‌ها هستند.
تحلیل و بررسی عمیق و همه جانبه محور‌های مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب در خصوص این دیدار، به صرف ساعت‌ها زمان و ده‌ها و بلکه صد‌ها صفحه مقاله و تحلیل نیاز دارد که بر رسانه‌های دلسوز انقلاب است که با نگاه ژرف و از سر دقت، بندبند محور‌های دهگانه این مکتوب معظم‌له را مورد توجه قرار دهند و برای تحقق آن برنامه‌های عملیاتی و راه گشا ارائه دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار