کد خبر: 936123
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
تعزیرات در شرایط جنگ اقتصادی باید ورود کند
در سایه لابی قدرتمند کارخانجات لبنی بعد از افزایش قیمت سرسام‌آور ماه‌های گذشته قیمت شیر در برخی از برند‌ها به بهانه‌های غیر‌منطقی، برای چندمین‌بار در سال جاری گران شد.
بهناز قاسمی
در سایه لابی قدرتمند کارخانجات لبنی بعد از افزایش قیمت سرسام‌آور ماه‌های گذشته قیمت شیر در برخی از برند‌ها به بهانه‌های غیر‌منطقی، برای چندمین‌بار در سال جاری گران شد. این در حالیست که این کارخانجات گرانفروش، تاکنون هیچ آنالیز قیمتی از میزان هزینه و افزایش قیمت تمام شده شیر و سایر فرآورده‌های لبنی ارائه نداده‌اند.

پس از آنکه دولت با واردات شیر خشک با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی موافقت نکرد و رایزنی‌های کارتل‌های این صنعت ناکام ماند، بار دیگر برخی از برند‌های لبنی قیمت محصولاتشان را افزایش دادند، تا شاید با افزایش فشار قیمتی بر مصرف‌کنندگان، دولت را به واردات شیر خشک مجاب کنند. درحالی که وزارت بهداشت از حذف تدریجی شیر و لبنیات از سبد هزینه خانوار خبر می‌دهند، کارخانجات لبنی بر سر گران شدن قیمت‌ها با هم رقابت می‌کنند و قیمت‌ها هر هفته گران می‌شود این افزایش قیمت از زمانی آغاز شد که وزیر سابق صنعت و تجارت به کارخانجات لبنی مجوز افزایش خودسرانه قیمت شیر را در سال ۹۶ صادر کرد.

کارخانجات لبنی مدعی‌اند که قیمت تمام شده مواد‌اولیه بسته‌بندی شیر و لبنیات در ماه‌های گذشته گران شده و تولید شیر‌خام نیز کاهش یافته است، اما مگر این افزایش قیمت چند درصد بوده که در هشت ماه گذشته سه بار قیمت‌ها را گران کرده‌اند و هر لیتر شیر مدت‌دار با بسته‌بندی تراپک را از ۲ هزار تومان به ۵ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داده‌اند و هیچ کدام از تولید‌کنندگان حاضر نیستند آنالیز قیمتی از میزان افزایش هزینه‌هایشان ارائه کنند.

روز گذشته از بازار صنایع لبنی خبر رسید که قیمت شیر در سایه سکوت سازمان‌های حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و تعزیرات حکومتی افزایش یافته است، به‌طوری‌که قیمت هر لیتر شیر مدت‌دار با بسته‌بندی تراپک که به ۵ هزار تومان رسیده بود به قیمت ۵ هزار و ۵۰۰ تومان، شیر مدت‌دار ۲۰۰ سی‌سی با بسته‌بندی تراپک از ۲ هزار تومان به ۲ هزار و ۲۰۰ تومان و شیر ۹۴۶ گرم بطری از ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ۴ هزار و ۷۰۰ و ۵ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت مجدد در تمامی برند‌ها رخ نداده است و برخی از صنایع قیمت‌های متفاوتی با قیمت‌های یاد شده دارند. به‌عنوان مثال، در روز‌های گذشته دوغ یکی از برند‌های معروف و پر‌مصرف به ۷ هزار تومان، ماست لاکتیویا به ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده و انواع پنیر، ماست، خامه و... ۷ تا ۱۰ هزار تومان گران شده است.

این افزایش خودسرانه قیمت‌ها در شرایطی است که سازمان حمایت این گرانی‌ها را تخلف می‌داند و اعلام می‌کند: افزایش قیمت شیرخام غیرقانونی است و این سازمان در این خصوص مصوبه‌ای نداشته است.
ظاهراً سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، تولید‌کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی، مسئولیت نظارت بر این بازار را دارند، اما مشاهده می‌شود که قیمت‌های مصوب لبنیات میان صنایع لبنی رعایت نمی‌شود و هیچ اقدامی برای مقابله با این گرانی‌ها وجود ندارد. نه دولت و نه نمایندگان مردم در خانه ملت در ماه‌های گذشته در مقابل این گرانی‌های خودسرانه هیچ واکنشی نداشته‌اند.

در این میان، علاوه بر افزایش هزینه‌های تولید شیر و مواد بسته‌بندی، باید به موضوع صادرات و حتی خروج غیرقانونی محصولات لبنی و شیر‌خشک از کشور اشاره کرد. با توجه به کاهش ارزش پول ملی کشور، صادرات محصولات لبنی و شیر‌خشک صرفه زیادی برای صادرات یافته است و به صورت قانونی و غیر‌قانونی از کشور خارج می‌شود. بر‌اساس اعلام تشکل‌های دامداران قیمت جدید هر کیلوگرم شیر‌خام ۲ هزار تومان در کارگروه تنظیم بازار تعیین شده، اما سازمان حمایت اعلام کرد که این قیمت غیر‌قانونی است، زیرا آن را هنوز ابلاغ نکرده است.
از این رو برخورد نکردن با این نحوه گرانفروشی و همچنین اطلاع‌رسانی ضعیف از برخورد‌های صورت گرفته، ضروری است که سازمان‌های نظارتی وارد شده و ضمن اعلام عمومی آنالیز قیمتی شیر و لبنیات، راه را بر تحریم‌های داخلی و فشار بیشتر بر مردم ببندند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
0
0
همه یک ماه شیرولبنیات راتحریم کنندوضعیت درست می شود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار