کد خبر: 936121
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵
نزدیک به ۱۵ سال است که طرح‌ها و موضوعات خاصی برای جزیره زیبای خزر عنوان می‌شود و هر بار به دلایلی با مهر «بایگانی شود» شکست می‌خورد. حدود ۵ سال پیش یعنی سال ۹۲ بود که تصمیماتی برای آشوراده گرفته شد
سجاد مرسلى
نزدیک به ۱۵ سال است که طرح‌ها و موضوعات خاصی برای جزیره زیبای خزر عنوان می‌شود و هر بار به دلایلی با مهر «بایگانی شود» شکست می‌خورد. حدود ۵ سال پیش یعنی سال ۹۲ بود که تصمیماتی برای آشوراده گرفته شد و طبق ابلاغیه‌ای قرار شد سازمان میراث فرهنگی از طریق یک مشاور زیست‌محیطی و با همکاری استانداری گلستان و البته سازمان محیط‌زیست طرحی برای اجرای گردشگری در آشوراده تهیه کند. ۶ ماه پس از این جلسه کتابچه‌ای از سوی سازمان میراث‌فرهنگی به سازمان محیط‌زیست ارائه شد، اما محیط‌زیست اعلام کرد که کتابچه تهیه شده از سوی میراث‌فرهنگی به هیچ‌وجه با موازین مد نظر این سازمان سازگار نیست.

سال ۱۳۵۴ بود که جزیره آشوراده جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد. بعد از آن و در کنوانسیون جهانی رامسر نیز در زمره تالاب‌های مهم دنیا قرار گرفت. این جزیره زیبا که به عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر است در تمام طول سال میزبان انواع پرندگان بوده و دارای پوشش گیاهی خاصی که حیواناتی، چون شغال، گراز، روباه و خرگوش را در دل خود جای داده است. با این حال اواخر سال گذشته بود که مجوز رسمی طرح گردشگری آشوراده پس از سال‌ها انتظار صادر شد. طرحی که اگر ملاحظات زیست‌محیطی در آن رعایت شود می‌تواند اشتغال و درآمدزایی خوبی به همراه داشته و از تخریب آن جلوگیری کند.

طرح طبیعت گردی مشکل زیست‌محیطی ندارد

سال ۹۳ وقتی رئیس‌جمهور به گلستان سفر کرده بود طرح گردشگری آشوراده به تصویب هیئت دولت رسید. همان موقع آقای روحانی گفت: «در گذشته هم این بحث مطرح بوده، اما سازمان محیط‌زیست اشکالاتی درباره آن مطرح کرده بود که در جلساتی که برای این منظور برگزار کردیم، این اشکالات برطرف شد. حتی موضوع تبدیل آشوراده به مرکز گردشگری و اینچه‌برون به منطقه آزاد را در جلسه سه‌جانبه با روسای جمهور قزاقستان و ترکمنستان مطرح کردم تا آنان نیز بتوانند از فرصت حضور در توسعه این مناطق بهره‌مند شوند.» مدیرکل محیط‌زیست استان گلستان هم در خصوص اجرای طرح طبیعت‌گردی در آشوراده، گفت: «طرح طبیعت‌گردی در آشوراده از نظر زیست‌محیطی مشکل ایجاد نمی‌کند و همه مفاد ۴۶ بندی مجوز دائر بر نظارت زیست‌محیطی تا از هرگونه آلودگی محیط‌زیست آنجا جلوگیری کند.» امیر عبدوس درباره هدف مهم طرح طبیعت‌گردی در آشوراده، تصریح کرد: «یکی از عللی که طرح طبیعت‌گردی آشوراده به سازمان محیط‌زیست رسیده اجرای طرح پرنده‌نگری است که باید پرنده‌نگری ترویج شود. علاقه‌مندان و دوستداران تماشای پرندگان با توجه به امکاناتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد می‌توانند از این موقعیت استفاده کنند.»

تعهدات روی کاغذ می‌ماند!

چیزی که مخالفان طرح را بر آشفته می‌کرد این بود که آن‌ها معتقدند بسیاری از مسائل و تعهدات روی کاغذ باقی می‌ماند و در عمل نه تنها پیشرفتی در حفظ محیط‌زیست جزیره مشاهد نخواهد شد بلکه تخریب‌هایی نیز به وجود می‌آید. اما در میان تمام این نظرات سازمان محیط‌زیست مجوز اجرای طرح گردشگری در آشوراده را صادر کرد و اواخر سال ۹۶ این مجوز رسماً به استان گلستان ابلاغ شد. بعد از ان استاندار گلستان اعلام کرد: «طرحی که در این جزیره اجرا می‌شود کاملاً طبیعت‌گردی است که با همکاری و هماهنگی سازمان محیط‌زیست استارت می‌خورد.» تمام صحبت‌ها حکایت از این دارد که طرح طبیعت‌گردی آشوراده بر مبنای طبیعت و اکوتوریسم است و همه موارد اکوتوریسم رعایت می‌شود. همچنین هر زیرساخت و فضایی که در آشوراده ایجاد شود، گردشگری آن نیز توسعه می‌یابد به طوری‌که اگر این شرایط فراهم شود مردم برای سفره‌خانه سنتی و رستوران سنتی به آنجا خواهند آمد. هم‌چنین گردشگران برای گردشگری دریایی و زیبایی پرنده‌نگری می‌توانند مقصد سفر خود را آشوراده قرار دهند. به هرحال آنچه از تمام طرح‌ها انتظار می‌رود این است که به رونق گردشگری، اشتغال و درآمدزایی منتهی شوند و حالا هم همه منتظرند تا با اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده، علاوه بر اهداف بالا در زمینه‌های گردشگری دریایی نیز این منطقه به رشد و توسعه مورد نظر برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار