کد خبر: 936013
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۱
وال‌استریت‌ژورنال مدعی شد
یک روزنامه امریکایی روز سه‌شنبه به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شده بعد از امتناع لوکزامبورگ و اتریش برای پذیرش میزبانی کانال ویژه مبادلات مالی با ایران که البته تأثیر محدودی در تبادل اقتصادی میان ایران و اروپا خواهد داشت، حالا آلمان و فرانسه برای میزبانی این ساختار پا پیش گذاشته‌اند.
یک روزنامه امریکایی روز سه‌شنبه به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شده بعد از امتناع لوکزامبورگ و اتریش برای پذیرش میزبانی کانال ویژه مبادلات مالی با ایران که البته تأثیر محدودی در تبادل اقتصادی میان ایران و اروپا خواهد داشت، حالا آلمان و فرانسه برای میزبانی این ساختار پا پیش گذاشته‌اند.

اتحادیه اروپا از چند ماه پیش اعلام کرده برای مقابله با تحریم‌های امریکا علیه ایران، قصد دارد یک کانال ویژه پرداخت مالی ایجاد کند که امکان ادامه همکاری اقتصادی با ایران را فراهم می‌کند.
این کانال قرار بود پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های امریکا در روز ۱۳ آبان اجرایی شود، اما امتناع کشور‌های اروپایی از میزبانی ساختار جدید باعث شد که این اتفاق رخ ندهد.
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز دو شنبه از قول دیپلمات‌ها گزارش داده فرانسه و آلمان قرار است میزبان نهادی شوند که وظیفه تسهیل مبادلات مالی با ایران را به عهده خواهد گرفت.
در صورتی که فرانسه میزبانی این ساختار را به عهده بگیرد، یک مقام آلمانی ریاست آن را به عهده خواهد گرفت. ممکن است این همکاری در جهت عکس هم باشد، یعنی آلمان میزبانی ساختار را به عهده بگیرد و یک مقام فرانسوی رئیس آن باشد.
ساز و کار فعالیت کانال ویژه مالی به این صورت خواهد بود که از یک نظام اعتباری برای مبادله کالا میان ایران و کشور‌های اروپایی استفاده خواهد کرد. کشور‌های اروپایی ادعا می‌کنند از این طریق می‌توانند بدون نیاز به بانک‌های اروپایی یا پرداخت پول به ایران با این کشور تجارت کنند. واشنگتن پیش از این به کشور‌ها درباره میزبانی این ساختار هشدار داده است. این فشار‌ها اخیراً باعث شد اتریش و لوکزامبورگ درخواست‌های اتحادیه اروپا برای میزبانی کانال ویژه را نادیده بگیرند. وال‌استریت‌ژورنال نوشته این موضوع باعث شده اکنون فرانسه و آلمان پا پیش بگذارند. دیپلمات‌ها می‌گویند مقام‌های انگلیسی در حال ارزیابی برای تصمیم‌گیری درباره همراه شدن با فرانسه و آلمان هستند. مالکیت این ساختار را به طور مستقیم دولت‌های اروپایی مشارکت‌کننده در این طرح به عهده خواهند داشت. هدف از این اقدام این است که دولت امریکا نتواند آن را به طور مستقیم تحریم کند. وال‌استریت‌ژورنال نوشته ساختار پیشنهادی اروپا ظاهراً منابع چندانی در اختیار نخواهد داشت؛ حامیانش پذیرفته‌اند تأثیر اقتصادی آن هم محدود خواهد بود، با وجود این، واشنگتن خواستار جلوگیری از تشکیل آن شده است. «ریچارد گرنل»، سفیر امریکا در آلمان گفته «تلاش‌های کشور‌های اروپایی برای دور زدن تحریم‌ها اقدام هوشمندانه‌ای نیست.»
وی گفت: «امریکا علیه نهاد‌هایی که در این تاکتیک‌ها مشارکت کنند تحریم در نظر خواهد گرفت.»
دیپلمات‌ها گفته‌اند هنوز هیچ تصمیمی درباره این طرح نهایی نشده و در صورت پیشبرد طرح فعلی، راه‌اندازی آن تا سال جدید میلادی طول خواهد کشید. سران کشور‌های اروپایی ممکن است در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین درباره این طرح بحث و تبادل نظر کنند.

قول ترامپ به اسرائیل
رئیس‌جمهور امریکا به رژیم صهیونیستی وعده داده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بررسی ادعا‌های این رژیم علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت فشار قرار دهد.
به گزارش فارس، مقام‌های ارشد وزارت خارجه امریکا روز دو شنبه گفته‌اند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا به رژیم صهیونیستی وعده داده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بررسی ادعا‌های این رژیم درباره ایران تحت فشار قرار دهد. مقام‌های امریکایی به کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته‌اند ترامپ به اسرائیل وعده داده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بررسی جدی اطلاعات ارائه‌شده از سوی این رژیم به آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت فشار قرار خواهد داد.
۱۰ روز پیش، برایان هوک، نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران به فلسطین اشغالی سفر کرد. هوک، علاوه بر دیدار با مقام‌های ارشد وزارت خارجه اسرائیل با مقام‌های موساد و دستگاه اطلاعات نظامی این رژیم هم دیدار کرد.
مقام‌های اسرائیلی به کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته‌اند مقام‌های موساد و رئیس دفتر سیاسی وزارت خارجه اسرائیل در دیدار با هوک از بی‌توجهی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ادعا‌های اسرائیل درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گلایه کرده‌اند. مقام‌های وزارت خارجه امریکا که در این گفت‌وگو‌ها حاضر بوده‌اند به شرط عدم افشای نام گفته‌اند هوک به مقام‌های اسرائیلی قول داده ایالات متحده، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بررسی اطلاعات ادعایی صهیونیست‌ها علیه ایران تحت فشار قرار خواهد داد.
برایان هوک به مقام‌های اسرائیلی گفته امریکا فرد جدیدی به نام «جکی والکوت» را به عنوان سفیر جدید این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعیین کرده است. والکوت از دستیاران نزدیک «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید است. او قرار است اطمینان حاصل کند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمامی ادعا‌های اسرائیل درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران رسیدگی می‌کند. مقام‌های رژیم صهیونیستی به کانال ۱۰ گفتند از شنیدن سخنان برایان هوک خرسند شدند و امیدوارند که فشار‌های امریکا بتواند رویه‌های آژانس را در ارتباط با ایران تغییر دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار