کد خبر: 935976
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
به‌رغم آنکه سخنگوی تعزیرات حکومتی اعلام کرد تخلفات تولیدکنندگان و فروشندگان در صدر جدول شکایات قرار دارد، اما هیچ بخشی از زنجیره تأمین لوازم خانگی حاضر به برخورد با گرانی‌های بی‌ضابطه نیست
بازار لوازم خانگی رها شده و اختلاف چند میلیونی لوازم خانگی حتی در چند مغازه مشهود است، اما برآیند بررسی گرانفروشی بی حساب و کتاب در بازار لوازم خانگی در یک برنامه تلویزیونی که در آن نماینده‌های تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان و معاون وزیر اقتصاد و سخنگوی سازمان تعزیرات حضور داشتند، این بود که هیچ شخص حقیقی و حقوقی مسئولیت گرانی را بر عهده نمی‌گیرد و علاقه‌ای به اصلاح این وضعیت بازار ندارد، چون همه چیز گران و سودشان کم شده است! آیا دولت و سازمان حمایت در این وضعیت باید این بازار را رها کنند.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از تخلفات تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم‌خانگی خبر داد و گفت: تخلفات این بخش درصدر جدول قرار دارد، به‌طوری‌که از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار و ۱۶۳ پرونده تعزیراتی در بخش لوازم خانگی تشکیل شده و متخلفان به پرداخت ۷۴ میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شده‌اند.

بازار لوازم خانگی در هشت ماهه گذشته یکی از پرتنش‌ترین بازار‌ها بوده است. از افزایش سه تا چهار برابری قیمت کالا‌ها گرفته تا کمبود و نایاب شدن برخی از لوازم و توقف فروش بعضی از برند‌های خارجی همگی موجب نابسامانی بازار شده است.

تولید‌کنندگان از افزایش قیمت مواد‌اولیه خبر می‌دهند، درحالی‌که این صنعت از ابتدای اردیبهشت‌ماه با نام واردات مواد‌اولیه، ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته و از مرداد ماه نیز قیمت‌هایشان آزاد‌سازی شد. در این میان دولتی‌ها نیز با تأکید بر اینکه افزایش نرخ ارز، موجب خروج برند‌های خارجی شده و قاچاق نیز کاهش یافته، معتقدند که اکنون بهترین فرصت برای تولید‌کنندگان داخلی و برند‌سازی و جلب رضایت مشتری است، در‌حالی‌که تولید‌کنندگان فرصت فعلی را به زمینه‌ای برای سودجویی بیشتر و گرانی چند برابری قیمت‌ها تبدیل کرده‌اند و سازمان حمایت نیز متأسفانه پنهان کاری می‌کند.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در گفت‌وگوی ویژه خبری از شرایط نامطلوب این بازار گله کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون از ۳هزار و ۲۵۳ پرونده مربوط به کالا‌ها و خدمات، ۲ هزار و ۱۶۳ پرونده مربوط به بخش لوازم‌خانگی است که به پرداخت جریمه نقدی ۷۴ میلیارد ریالی محکوم شده‌اند. البته بسیاری از تخلفات بخش لوازم خانگی به سازمان تعزیرات فرستاده نشده است.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: در یک نوع کالا اختلاف‌های قیمتی ۴ تا ۵ میلیون تومانی در مناطق مختلف وجود دارد و چند پرداختی در بخش لوازم‌خانگی انجام می‌شود که یک مبلغ بر اساس تعرفه‌های مشخص شده و مبلغی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت کالا به‌صورت غیرقانونی از مشتریان گرفته می‌شود.
رایگانی با بیان اینکه اگر هموطنان شکایتی دارند باید به اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی مراجعه کنند، گفت: بخش زیادی از تخلفات در واحد‌های تولیدی لوازم خانگی انجام می‌شود، در‌حالی‌که فهرست قیمت‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴ به‌روز و کامل نیست، اما سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولید‌کننده تخلفی از تولید‌کنندگان به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال نکرده است.

همچنین محمدرضا کلامی، مدیر‌کل امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این برنامه گفت: سال گذشته افزون بر تولید داخل واردات لوازم خانگی به طور رسمی و غیر‌رسمی وجود داشت، اما از ابتدای امسال و با افزایش قیمت ارز قاچاق این کالا‌ها به طور کامل متوقف شد و ورود بخشی از لوازم‌خانگی به بازار کاهش یافت و بر این اساس به دلیل افزایش تقاضا در بازار قیمت محصولات تولید‌کنندگان داخلی افزایش یافت. وی افزود: اکنون بازار در اختیار تولید‌کنندگان داخلی و تولیدکنندگان خارجی که در داخل تولید می‌کنند، است. مدیر‌کل امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از ۱۶ مرداد تاکنون ارز واردات قطعات لوازم‌خانگی بر اساس سامانه نیما تأمین می‌شود و به تولید‌کنندگان اجازه داده‌ایم بر اساس قیمت تمام شده کالا‌های خود را ارائه دهند. کلامی افزود: هر تولید‌کننده‌ای که در سامانه ۱۲۴ فهرست قیمت خود را اعلام نکرده است سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده برای آن واحد تولیدی پرونده تشکیل داده است. وی گفت: رکود بازار لوازم‌خانگی به دلیل حذف واسطه‌گری است. مدیرکل امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در شرایط تحریم ظرفیت باز کردن ال‌سی برای تولید‌کنندگان را از دست داده‌ایم، اما تصمیم گرفته‌ایم ارز تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در اولویت باشد.

ادعای سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی؛ هیچ تخلفی نکردیم

سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم‌خانگی مدعی شد: تخلفات ثبت شده در سازمان تعزیرات حکومتی هیچ کدام مربوط به تولیدکنندگان لوازم خانگی نیست.
محمدرضا غزنوی گفت: اکنون با توجه به کاهش قدرت خرید مردم بازار لوازم‌خانگی در رکود است، اما قیمت این لوازم نیز مناسب نیست. کاهش توزیع از طرف تولیدکنندگان به دلیل کاهش ۴۰ درصدی تولید در مقایسه با سال گذشته است. به عنوان نمونه لباسشویی ۵/ ۳۹ درصد در مقایسه با شش ماهه نخست سال گذشته کمتر تولید شده است.

سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم‌خانگی افزود: از خرداد تا‌کنون هیچ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به تولیدکنندگان لوازم‌خانگی اختصاص نیافته است. غزنوی تصریح کرد: فهرست محصولات تولید‌کنندگان لوازم‌خانگی در سامانه ۱۲۴ ثبت شده است، مگر اینکه تولیدکننده با این سازمان به توافق نرسیده باشد. مشکل تولید‌کنندگان لوازم‌خانگی افزایش نیافتن قیمت کالا‌ها بر اساس مؤلفه‌های تولید بود و این مسئله را تولید در این بخش نابود و در بازار التهاب ایجاد کرد. البته از ۱۶ مرداد اجازه آزاد‌سازی قیمت‌ها را به تولید‌کنندگان لوازم‌خانگی دادند. غزنوی با بیان اینکه اکنون شرایط برای تولید‌کنندگان سخت‌تر از گذشته است، گفت: ۶۹ درصد از ظرفیت یخچال‌سازی و ۷۷ درصد از ظرفیت تولید تلویزیون در کشور بدون استفاده مانده است. سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: برای تولیدکنندگان و ورود قطعات لوازم‌خانگی گشایش اعتبار نمی‌شود و هیچ فکری برای ارز تولید‌کنندگان نشده است.

طحانپور: حاشیه سودمان کاهش یافته است

محمد طحانپور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این برنامه نیز گفت: قیمت لوازم‌خانگی تولید داخل آنقدر بالاست که حاشیه سود‌ها پایین آمده است. وی گفت: از ابتدای اردیبهشت تاکنون کالا‌های خارجی ۱۵۰ درصد و کالا‌های داخلی بین ۸۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است. رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان لوازم خانگی افزود: کالایی مانند آبگرمکن دیواری که مصرف ارز ندارد صد‌درصد گران شده و این گرانفروشی دولتی است. طحانپور گفت: تولید‌کنندگان لوازم‌خانگی در اسفند سال گذشته کالا را چهار تا ۱۰ ماهه و با تخفیف پنج تا ۱۵ درصد به توزیع‌کننده می‌دادند، اما اکنون شرایط متفاوت شده است. وی افزود: هر کس به ما در زمینه دریافت مبلغی بیش از قیمت مصرف‌کننده لوازم‌خانگی از طرف فروشندگان شکایت کرده است به آن رسیدگی و با متخلفان برخورد قاطع شده است. رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان لوازم خانگی گفت: یک گروه چهار نفره دو برند آلمانی و ترکیه‌ای در زمینه لوازم خانگی را وارد کشور می‌کنند و ۲ میلیون تومان زیر‌قیمت ما در بازار عرضه می‌کنند که نمی‌توانیم با آن‌ها برخورد کنیم. طحانپور افزود: برای بازرسی از هزار و ۶۰۰ واحد صنفی لوازم‌خانگی بازرسی کافی نداریم. وی گفت: اختلاف قیمت‌ها در لوازم‌خانگی مربوط به کالا‌های وارداتی است.

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان لوازم‌خانگی افزود: قیمت لوازم‌خانگی وارداتی رها و این کالا‌ها بازار را به هم ریخته است، در‌حالی‌که سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده باید قیمت این کالا‌ها را تعیین کند. طحانپور گفت: قیمت لوازم‌خانگی برای تولید‌کنندگان داخلی آزاد شده است، اما رقیبی برای آن‌ها در بازار وجود ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار