کد خبر: 935967
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۸
نگاهی به حضور تیم‌های نیرو‌های مسلح در لیگ‌های کشوری
آمادگی جسمانی در نیرو‌های مسلح حرف اول را می‌زند و اهمیت همین موضوع بدون شک از مهم‌ترین دلایل حضور و هدف‌گذاری سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و ارتش در ورزش است.
دنيا حيدرى
آمادگی جسمانی در نیرو‌های مسلح حرف اول را می‌زند و اهمیت همین موضوع بدون شک از مهم‌ترین دلایل حضور و هدف‌گذاری سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و ارتش در ورزش است. بحث آمادگی جسمانی نیرو‌های مسلح جدای از اینکه با فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف ورزشی دنبال می‌شود، ایجاد شور و نشاط در کارکنان و سربازان را در پی خواهد داشت و در مجموع تربیت بدنی در ایجاد انگیزه و پر کردن اوقات فراغت، آمادگی و سلامت جسمانی بسیار مؤثر است. هرچند این اهداف حاصل نمی‌شود، مگر با برنامه‌ای منظم، هدفمند و اصولی که طی سال‌های گذشته، به شکلی قابل قبول دنبال شده است.

در سازمان تربیت‌بدنی ارتش و در بخش ورزش قهرمانی، در حال حاضر باشگاه شهدای نیروی زمینی ارتش پیشتاز است و باشگاه عقاب نیروی هوایی و رعد پدافند ارتش جزو باشگاه‌های نیرو‌های مسلح هستند که در بخش ورزش قهرمانی بسیار خوب فعالیت می‌کنند. سپاه که کلیت ورزش آن را بسیج عهده‌دار است، از کمیت بیشتری نسبت به دیگر نیرو‌های مسلح (ارتش و نیروی انتظامی) برخوردار است.

سپاه و بسیج که تحت عنوان باشگاه مقاومت فعالیت می‌کنند، بیش از ۲۰ رشته ورزشی را تحت پوشش قرار دادند. آن هم در مقاطع مختلف. یکی از اهداف سپاه، جذب حداکثری استعداد‌های ورزشی ایران و پرورش آنهاست؛ هدفی که باعث شده این ارگان نیرو‌های مسلح، عملکرد قابل قبولی طی سال‌های گذشته در عرصه ورزش داشته باشد. چه در ورزش همگانی و چه قهرمانی. آن هم از سطوح پایه تا مقاطع ملی. جودو، پینگ‌پنگ، شنا، دو و میدانی، فوتبال، فوتسال، قایقرانی، تکواندو، تیراندازی، نجات غریق، کاراته، سه‌گانه، ووشو، والیبال، فوتبال و فوتسال ساحلی، تیر و کمان، ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای از جمله رشته‌های ورزشی است که سپاه در آن‌ها فعالیت دارد و تیم‌داری می‌کند که از این بین، فجر سپاسی تنها تیم فوتبال این ارگان است که با نامی متفاوت از سایر تیم‌ها، در لیگ دسته دو فعالیت دارد. تیم والیبال مقاومت هم در لیگ دسته یک حضور دارد، اما تیم‌های تیراندازی، شنا و جودو در سطح لیگ برتر هستند، اما در رده سنی امید و جوانان؛ هر سه نیز جزو تیم‌های عنوان‌داری هستند که در مسابقات یا به قهرمانی دست یافتند یا نایب قهرمانی. سپاه و بسیج طی سال‌های گذشته در رشته‌هایی، چون جودو، تکواندو، تیراندازی، قایقرانی پهلوانی و فوتبال ساحلی پیشرفت‌های چشمگیری داشته و همواره بر سکوی قهرمانی یا نهایتاً نایب قهرمانی ایستاده است. در برخی رشته‌ها هم البته، چون ووشو، پینگ‌پنگ و شنا روی سکو رفته است. با نگاهی گذرا می‌توان گفت که فعالیت سپاه در رشته‌های غیرفوتبالی موفق‌تر بوده و جدا از فوتسال که همواره توانسته خود را در رده‌های هفتم و هشتم نگه دارد، در فوتبال توفیق چندانی نداشته است. شاید، چون حضور سرباز قهرمان‌ها در دیگر رشته‌ها تضمینی بر موفقیت تیم‌های مقاومت بوده، اما سر باز زدن فوتبالی‌ها از گذراندن خدمت سربازی، مانع از پیشرفت فوتبال نیرو‌های مسلح شده است.

ارتش، اما برخلاف سپاه و بسیج، با سه باشگاه نیروی زمینی، عقاب و ملوان در فعالیت‌های ورزشی حضور دارد، آن هم به صورت تفکیک رشته. به طوری که نیروی زمینی در فوتبال و فوتسال و جودو و دو و میدانی و اسکی و شمشیربازی و بسکتبال و هندبال و سه‌گانه و وزنه‌برداری و سوارکاری و چوگان و پاورلیفتینگ، جهت‌یابی، واترپلو، اسکیت، اسکواش، بوکس و تنیس فعالیت می‌کند، که از این بین دو و میدانی، تیراندازی، شمشیربازی، وزنه‌برداری، سه‌گانه، بسکتبال و هندبال در لیگ برتر حضور دارد. بقیه تیم‌ها، اما در لیگ کشوری هستند، مثل سوارکاری.

اما آنچه مسلم است، ارتش هم مانند سپاه، در فوتبال به دلیل کمبود نیروی کیفی، توفیق چندانی نداشته به طوری که تیم‌هایی مثل ملوان و فجر شهید سپاسی که در لیگ برتر حضور داشتند، امروز در دسته‌های پایین‌تر، جایگاه نامناسبی دارند. اما در دیگر رشته‌ها، تیم‌های نظامی از ظرفیت سرباز قهرمانان استفاده می‌کنند؛ یعنی قهرمانان رشته‌های مختلف زمانی که به سن خدمت می‌رسند، باید در تیم‌های نظامی بازی کنند و همین باعث رشد چشمگیر تیم‌های نیرو‌های مسلح شده است. به طور مثال، در دو و میدانی ارتش سوم و سپاه چهارم است، در تیراندازی و تیر و کمان، عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی بین سپاه و ارتش دست به دست می‌شود. در اسکی قهرمانی دست ارتش است و عنوان دومی آن به سپاه می‌رسد که نشان از موفقیت در رشته‌های انفرادی سپاه و ارتش دارد. ارتش همچنین در رشته‌هایی، چون دو و میدانی، شنا، تیراندازی، شمشیربازی، وزنه‌برداری، سه‌گانه، بسکتبال، هندبال در لیگ برتر و اسب‌سواری در لیگ برتر کشوری تیم‌داری می‌کند و همواره جزو نفرات اول تا سوم است. حال آنکه در دیگر رشته‌ها نظیر جودو، واترپلو، اسکواش، بوکس، تنیس، پاورلیفتینگ، اسکیت و... در رده‌های پایین‌تر به فعالیت مشغول است.

ناجا، اما برخلاف دو ارگان نظامی دیگر، فعالیت کمتری در زمینه ورزش دارد. تیم‌های نیروی انتظامی تحت عنوان پاس فعالیت می‌کنند؛ ازجمله آن‌ها می‌توان به تیم شنا، جودو، ووشو، تیراندازی با کمان، قایقرانی و سه‌گانه ناجا در لیگ برتر اشاره کرد. علاوه بر این، تکواندوی ناجا در لیگ نقش جهان، والیبال آن در لیگ دسته دو تهران و البته فوتبال آن در لیگ دسته سه فعالیت دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار