کد خبر: 935966
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۸
گفت‌وگوی «جوان» با ابوالفضل قلی‌پور، مدیرعامل باشگاه مقاومت
متولیان ورزش مانند وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باید نسبت به باشگاه مقاومت به عنوان یک باشگاه ارزشی که وظیفه اصلی آن صیانت از انقلاب است، حمایت ویژه‌تری داشته باشند
سعيد احمديان
باشگاه مقاومت بسیج را باید بزرگ‌ترین باشگاه کشور دانست؛ باشگاهی بزرگ که در ۳۲ استان کشور شعبه دارد و صد‌ها عناوین مختلف در لیگ‌های مختلف کسب کرده و صد‌ها ورزشکار را به تیم‌های ملی در رده‌های مختلف‌ها معرفی کرده است. در گفت‌وگو با ابوالفضل قلی‌پور، مدیرعامل باشگاه مقاومت روند شکل‌گیری و فعالیت‌های این باشگاه را مرور کرده‌ایم.

جناب قلی‌پور در ابتدای صحبت‌هایتان از روند شکل‌گیری باشگاه مقاومت بسیج بگویید؟
در پی انتظارات فرمانده کل قوا از سپاه و بسیج برای اثرگذاری در صحنه‌های ورزش قهرمانی و حرفه‌ای کشور از لحاظ فرهنگی و ورزشی، باشگاه‌های فتح، فجر و مقاومت از سال ۷۱ در ۲۰ رشته در تهران تأسیس و سپس در سایر استان‌ها هم این باشگاه‌ها راه‌اندازی شد. از سال ۷۸ به بعد، باشگاه‌های فتح و فجر ادغام شدند و باشگاهی به نام فجر سپاه فعالیتش را پی گرفت. باشگاه مقاومت هم به منظور ارتباط با جامعه بسیج کشور و شناسایی استعداد‌های ورزشی در بین نیرو‌های بسیجی به فعالیتش ادامه داد. در ادامه در سال ۸۵ برای عمق‌بخشی به فعالیت‌های باشگاه و همچنین حضور در عرصه‌های ملی، وظایفی مانند نقش‌آفرینی در میادین ورزش حرفه‌ای کشور و جذب حداکثری، پر کردن خلأ‌های ورزش کشور و ارتباط و انسجام بسیجیان به باشگاه مقاومت محول شد و در همین راستا پایگاه‌های استعدادیابی و استعدادگزینی بسیج زیرمجموعه باشگاه تأسیس شد و مسابقات مختلفی در عرصه ملی برای ورزشکاران برتر این پایگاه‌ها برگزار کرده است.

پایگاه‌های استعدادیابی که برای ورزش کشور پشتوانه‌سازی می‌کند، یکی از کار‌های بزرگ باشگاه مقاومت و بسیج است؛ در این زمینه توضیحات بیشتری می‌دهید.
نگاه پایگاه‌های استعدادیابی باشگاه مقاومت، یک برنامه بلندمدت جهت پشتوانه‌سازی برای آینده ورزش کشور است و در همین راستا ۳۲۰ پایگاه استعدادیابی در ۱۴ رشته در استان‌های مختلف کشور در دو بخش خواهران و برادران فعالیت دارند و با فراخوان و دعوت از ورزشکاران، به جذب نیرو‌های مستعد اقدام می‌کنند، که این کار با هماهنگی بسیج دانش‌آموزی در مدارس انجام می‌شود و از سن ۸ سال تا ۱۴ سال در این پایگاه‌ها آموزش می‌بینند و برای این نفرات مسابقات هم برگزار می‌شود که نمونه آن المپیاد کشوری بسیج است که هر ساله برگزار می‌شود؛
 
و باشگاه مقاومت از ورزشکاران مستعدی تشکل می‌شود که در پایگاه‌های استعدادیابی زیر نظر باشگاه فعالیت می‌کنند؟
شاکله اصلی تیم‌های باشگاه مقاومت، ورزشکارانی هستند که در پایگاه‌های استعدادیابی آموزش می‌بینند. بخش دیگر بچه‌های تیم را سرباز قهرمانان تشکیل می‌دهند؛ ورزشکارانی که به صورت حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و برای اینکه بین فعالیت ورزشی‌شان فاصله نیفتد، جذب باشگاه مقاومت می‌شوند و سربازی شان را در این باشگاه سپری می‌کنند. در حال حاضر باشگاه مقاومت در ۲۰ رشته با ۴۷ تیم در سوپرلیگ و لیگ‌های رشته‌های مختلف در مقاطع سنی مختلف حضور فعال دارد. از سال ۸۵ تا ۹۵ و در یک بازه ۱۰ ساله، باشگاه‌های مقاومت توانسته‌اند ۶۹ عنوان قهرمانی، ۵۳ نایب قهرمانی و ۳۸ مقام سومی در بخش خواهران و برادران در لیگ‌های مختلف کشور کسب کنند؛
 
و ملی‌پوشان زیادی را هم در رشته‌های مختلف به ورزش کشور معرفی کرده‌اید؟
باشگاه مقاومت این افتخار را دارد که در بین باشگاه‌های مختلف کشور بیشترین خدمت‌رسانی و معرفی ملی‌پوش را به تیم‌های ملی در رشته‌های مختلف ورزشی به‌خصوص در رشته‌هایی که خلأ وجود دارد و المپیکی است، داشته است. به عنوان مثال در کشتی سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم، چون ورزش اول کشور است و استعداد‌های زیادی داریم، اما در رشته‌ای مانند قایقرانی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. عادل مجللی که از نوجوانی از باشگاه مقاومت رشد کرد به المپیک رفت و چهارم المپیک و قهرمان جهان و آسیا شد. در این رشته جز آقای شادی مدال‌آور دیگری نداشته‌ایم و فعالیت‌های باشگاه مقاومت در این رشته سبب شده تا قهرمانانی مانند مجللی رشد کنند و به ورزش کشور معرفی شوند. ۳۸۴ ورزشکار از باشگاه مقاومت به تیم‌های ملی مختلف راه پیدا کرده‌اند و ورزشکاران بزرگی توسط باشگاه مقاومت به ورزش کشور معرفی شده‌اند، که از آن جمله می‌توان به پوریا نوروزیان در تیراندازی، امیر مهدی‌زاده در کاراته، عادل مجللی در قایقرانی و خیلی از چهره‌های قهرمان و مدال‌آور در باشگاه مقاومت اشاره کرد.

در فوتبال هم فوتبالیست‌های مطرحی از باشگاه مقاومت به تیم‌های بزرگی رسیده‌اند.
در فوتبال هم اگر بخواهم اسم ببرم الان می‌توان سه تیم لیگ برتری را با فوتبالیست‌هایی که از مقاومت چهره شده‌اند، نام برد؛ ارسلان مطهری (تراکتور)، روزبه چشمی، میلاد کمندانی (بازیکن سابق پرسپولیس)، میلاد ذکی زاده (استقلال)، محمد نادری (تراکتور)، رضا شکاری (روبین کازان روسیه)، مصطفی شریعتی (سایپا) و خیلی از بازیکنان دیگری که الان در تیم‌های مختلف لیگ برتری بازی می‌کنند از باشگاه مقاومت به فوتبال کشور معرفی شده‌اند و توانسته‌اند به مراحل بالاتری در فوتبال برسند؛ و آن هم قهرمانان اخلاق‌مدار و ارزشی...
یکی از اولویت‌های باشگاه مقاومت توجه به ارزش‌مداری و توجه به شئون دینی و انسانی در رقابت‌های ورزشی است. ما سعی می‌کنیم تفکر ارزشمند بسیجی را در رقابت‌ها داشته باشیم و به دنبال ارتقای معنویت در ورزش هستیم و تلاش می‌کنیم تا ورزشکاران باشگاه با این روحیه در مسابقات حاضر شوند.

علاوه بر تربیت ورزشکار، در حوزه‌های دیگر باشگاه مقاومت چه فعالیت‌هایی دارد؟
دوره‌های تخصصی علوم ورزشی ویژه مربیان که این برنامه‌های افزایش سطح فنی و علمی هر ساله برگزار می‌شود، همچنین برگزاری دوره‌های مذهبی و فرهنگی درباره اخلاق در ورزش با استفاده از اساتید مطرح برای آشنا نمودن ورزشکاران با اهداف والای ایثار و شهادت از دیگر برنامه‌های ماست. در باشگاه همچنین بر بازی جوانمردانه تأکید داریم و می‌توانیم به جرئت بگوییم باشگاه مقاومت در این زمینه در بین باشگاه‌های کشور سرآمد است. همچنین همکاری‌های مشترکی با وزارت ورزش، فدراسیون‌های ورزشی و کمیته ملی المپیک در قالب امضای تفاهنامه داریم که از ظرفیت‌های دو طرف در زمینه ورزشکار، مربی، داور و سایر بخش‌ها استفاده می‌شود. همه این‌ها بر اساس تدابیری است که مقام معظم رهبری داشته‌اند و حضرت آقا در دیداری که سال ۸۵ با مسئولان بسیج داشتند، عنوان کردند که تیم‌های ورزشی تشکیل بدهید و به رده‌های بالای قهرمانی برسانید. فرمایشات حضرت آقا سنگ‌بنایی شده تا باشگاه مقاومت شکل بگیرد و فعالیت‌هایش را در ورزش کشور گسترش دهد.

با توجه به فعالیت‌هایتان می‌توان گفت: بزرگ‌ترین باشگاه کشور هستید.
از نظر حجم برنامه و تعداد تیم‌هایی که فعالیت دارند، باشگاه مقاومت بزرگ‌ترین باشگاه کشور است و در ۳۲ استان، باشگاه مقاومت شعبه دارد و بر اساس تدابیر هیئت‌مدیره باشگاه مقاومت مرکز به شعبه‌های استانی با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند، اجازه تشکیل تیم‌های مختلف برای مسابقات کشوری را داده‌ایم؛ به عنوان نمونه تیم‌های مقاومت البرز در لیگ فوتسال، تیم مقاومت مهاباد در لیگ والیبال، تیم مقاومت خراسان رضوی در لیگ جودو و کاراته، تیم مقاومت زنجان در لیگ ووشو، تیم مقاومت آذربایجان غربی در لیگ سه‌گانه و... شرکت می‌کنند. ما سعی می‌کنیم که تیم‌ها در مقاطع مختلف سنی در لیگ‌های کشوری شرکت کنند.

حرف و نکته‌ای اگر باقی مانده بفرمایید؟
مانند تمامی بخش‌های کشور، باشگاه مقاومت هم تحت تأثیر مشکلات اعتباری قرار گرفته و متولیان ورزش مانند وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باید نسبت به باشگاه مقاومت به عنوان یک باشگاه ارزشی که وظیفه اصلی آن صیانت از انقلاب است، حمایت ویژه‌تری داشته باشند. ما به عنوان بزرگ‌ترین باشگاه ایران چرا نباید حق رشد بازیکنانی که در این باشگاه تربیت می‌شوند را از باشگاه‌های بعدی این بازیکنان دریافت کنیم؟ در این زمینه فدراسیون فوتبال باید حمایت کند. اگر باشگاه مقاومت همین حق رشد بازیکنانش را بگیرد تا سال‌ها از نظر اعتباری بیمه است و به اعتبارات سازمانی احتیاجی ندارد. متأسفانه باشگاه مقاومت با وجود خدمات بزرگی که به ورزش کشور در تربیت قهرمانان بااخلاق و ارزش‌مدار می‌دهد، مظلوم واقع شده است و با توجه به نیازی که در ورزش در بعد اخلاق‌مداری دارد، باید نگاه و حمایت‌های ویژه‌ای به باشگاه‌هایی مانند مقاومت که پرچمدار ارزش‌ها هستند، از طرف وزارت و کمیته ملی المپیک دیده شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
طاهره جهانبخش
|
France
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
0
4
با عرض سلام و ارادت در خصوص یک طرح ملی اقتصادی فرهنگی میخواستم ملاقات حضوری داشته باشم اکر لطف کنید ی وقت بدهید ممنون میشوم 09122438473
سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
0
4
باشگاه مقاومت بی نظم شده است لطفا رسیدگی کنید
سروش قربانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
0
4
باشگاه مقاومت خوزستان احتیاج به ثبات نیاز داره لطفا رسیدگی کنید.
سرپرست تیم مقاومت بسیج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
0
3
حمایت حمایت حمایت حمایت حمایت بیشتر بودجه‌ای و رسانه
سروش قربانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
0
1
با سلام مشکل باشگاه مقاومت خوزستان چیه؟ مشکل مدرسه فوتبال مقاومت خوزستان چیست؟ مربی هایش و بازیکن هایش و کل کادرفنی اش کجا هستند؟ مدیرهای قبلی و مدیر های جدیدش کجا هستند؟ لطفا رسیدگی کنید بچه های فوتبال استان خوزستان و شهرستان اهواز گناه دارند و زمین چمن و مربی ندارند و بازیکن ندارند و هیچی ندارند.
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
0
0
الان س ماهه قراره نامه ورزشیم بخوره ک منفک از خدمت بشم و بتونم تمرین کنم هنوز ک هنوزه نخورده .و کلی هم توقع دارن ک تیم توی لیگ برتر مقام بیارن
سروش قربانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
0
0
چرا این باشگاه مقاومت خوزستان فوتبال و بدنسازی و استخر و شنا تعطیل شده است؟ لطفا رسیدگی کنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار