کد خبر: 935936
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان:
اصفهان با 30 انجمن شناسه دار، دومین استان کشور از لحاظ تعداد انجمن هاست و می تواند به یک قطب فعالیت جمعی انجمن های ادبی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین ناهید ایزدی از اصفهان، نخستین نشست هم اندیشی انجمن های ادبی استان اصفهان با حضور مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، دبیر کل مجامع ادبی کشور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان و دبیران انجمن های ادبی اصفهان و جمعی از شاعران و فعالان ادبی  در  سیتی سنتر اصفهان  برگزار شد.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در نشست برکاهش نقش دولت  و استفاده از انجمن های ادبی بعنوان بهترین واسطه بین دولت و ملت تاکید کرد.
 مهدی قزلی افزود:اصفهان با 30 انجمن شناسه دار، دومین استان کشور از لحاظ تعداد انجمن هاست و می تواند به یک قطب فعالیت جمعی انجمن های ادبی تبدیل شود.
 وی سه ویژگی انجمن های ادبی را فعالیت داوطلبانه، غیرانتفاعی و غیردولتی و غیرسیاسی عنوان کرد که صرفا بر محور عشق و علاقه است و یادآور شد: ثبت درخواست انجمن ها با ورود به سامانه امکان پذیر است و نیازی به بروکراتیک اداری ندارد.
 قزلی از ثبت یک هزارو153 انجمن در سامانه خبر داد که 530 انجمن برای دریافت شناسه تایید شده اند.
وی ، خلاقیت محوری، بومی بودن و فعالیت های مشارکتی و جمعی برای طرح های مطروحه در انجمن های ادبی را بعنوان اولویت هایی که موثر در جلب حمایت از انجمن ها هستند، برشمرد و خاطرنشان کرد: اینکه بعد از 40 سال، عنوان انجمن های ادبی وارد بودجه کشور شده است، حائز اهمیت است.
 در ادامه محمدرضا کاکایی، دبیر انجمن های ادبی استان اصفهان  با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای شناسایی انجمن های ادبی استان و اینکه آنها را زیر یک چتر بیاوریم، لزوم همکاری مسوولان اداره فرهنگ و ارشاد با مدیران بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران را عامل موفقیت و پویایی انجمن های ادبی بیان کرد.
 کاکایی گفت: 117 انجمن در استان شناسایی شده اند و 67 انجمن در سایت کشوری انجمن های ادبی، ثبت نام نموده و تعدادی نیز شناسه دریافت کرده اند.
 سپس حجت الاسلام انصاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان با اشاره به سابقه دیرینه اصفهان در فرهنگ و هنر و ادبیات و وجود فرهیختگان فراوان در اصفهان، از تاثیر انشا و نگارش زیبا سخن راند و ریشه ادبیات را از بدو خلقت بشر و اینکه قدرت تشخیص انسان نیاز به مفاهمه دارد، دانست.
انصاری ادبیات را نشانه انسانیت و از نیازهای اصل بشر عنوان کرد و افزود: انسان در نظام اجتماعی خود نیازمند ادبیات است.
 وی با گرامیداشت میلاد پیامبر اکرم (ص) گفت: اولین کلمه ای که بر پیغمبر نازل شده، اقراء (بخوان) کلام بزرگی است و نشان می دهد که معجزه پیامبر از جنس ادبیات است.
وی با اشاره به ادبیات قرآن و اینکه قرآن به قلم قسم می خورد، مطالعه تاریخ ادبیات  را مطرح کرد و گفت: سه ضلع شعر و نوشته خوب در راستای نیازهای جامعه، انجمن های ادبی به ترغیب و حمایت علامندان حوزه ادبیات کمک کنند و ضلع دیگر که مخاطبان این حوزه هستند،باید مورد توجه قرار گیرند.
کوروش ترابی شاعر و پژوهشگر ادبی در این نشست گفت: متاسفانه انجمن های ادبی تصویر روشنی از ساختار فعالیت های اجرایی بنیاد ندارند و شفافیت در اهداف کوتاه مدت انجمن وجود ندارد.
وی پیوستن انجمن های ادبی به بنیاد را فرار از پله های اداری عنوان کرد و افزود: در دو حوزه ارتباط انجمن با مدیران ارشاد و اینکه آیا قرار است بنیاد بعنوان یک نهاد تصمیم ساز، چه اقداماتی انجام دهد، نیازمند شفاف سازی هستیم.
نداشتن مکان مناسب مهمترین  چالش  انجمن های ادبی استان اصفهان است
حسین قلع ریز دبیر انجمن ادبی چکامه سرا  اصفهان در این نشست خواستار ایجاد شبکه بین انجمن های ادبی استان و استفاده از ظرفیت فضای فیزیکی سازمان های دولتی و شهرداری برای انجمن ها شد و گفت:نداشتن مکان مناسب برای برگزاری جلسات انجمن ها یکی از چالش های مهم انجمن های ادبی استان اصفهان است .
وی در بخش دیگری از بیانیه، مشکلات سخت افزاری و فضای فیزیکی انجمن ها را مطرح کرد و گفت: بنیاد باید فرآیندی را تعریف کند که دغدغه های مدیران فرهنگی حذف شود.
محمد امین فردوسی دبیر انجمن منتظران نور در این نشست خواستار استفاده از شاعران و منتقدین ادبی در رویدادهای بنیاد در سایر استان ها شد .
در پایان این نشست پروانه فعالیت 30 انجمن ادبی استان اصفهان به دبیران اهدا گردید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار