کد خبر: 935814
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
آمادگی کامل سپاه و ارتش برای خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان زلزله یک‌شنبه شب در غرب کشور
محمدرضا سورى
در حالی که هنوز خاطره زلزله سال گذشته کرمانشاه در یاد‌ها مانده و امدادرسانی در این مناطق ادامه دارد یک‌شنبه‌شب گذشته زلزله ۴/ ۶ ریشتری موجب شد برخی استان‌های غربی از جمله کرمانشاه، کردستان و ایلام به لرزه درآمده و منجر به زخمی شدن بیش‌از ۷۵۰ نفر در کرمانشاه شود. بلافاصله پس از این خبر بود که گروه‌هایی از ارتش و سپاه برای کمک به حادثه‌دیدگان به مناطق مختلف زلزله‌زده اعزام شدند به طوری که سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی وقوع زمین‌لرزه ۴ /۶ ریشتری در استان کرمانشاه اعلام کرد: «مجموعه سپاه در حوزه بهداشتی و درمانی و هم در امدادرسانی آمادگی خوبی دارد و به‌محض اینکه احساس نیاز شود، امکانات سپاه پای کار است.» همچنین سخنگوی ارتش نیز بلافاصله پس از این حادثه با بیان این که اوضاع مناطق زلزله‌زده در کنترل کامل نیرو‌های امدادی است، از آمادگی اعزام دو فروند بالگرد AB و یک فروند فرندشیپ نیروی دریایی ارتش به همراه یک دسته عملیات ویژه آماده به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه خبر داد. با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر آرامش در این مناطق برقرار است و روند امدادرسانی مطلوب است.

حوالی ساعت ۲۰ شامگاه یک‌شنبه بود که زلزله ۴/ ۶ ریشتری دوباره استان‌های غربی کشور از جمله کرمانشاه که یک سال قبل نیز شاهد حادثه مرگباری بود را لرزاند. آخرین خبر‌ها در خصوص این حادثه نشان می‌دهد بر اثر این زمین‌لرزه بیش از ۷۵۰ نفر زخمی شدند که بسیاری از آن‌ها به صورت سرپایی در مراکز درمانی درمان شده‌اند و تنها تعداد اندکی بستری شدند. از آنجا که بسیاری از واحد‌ها که در زلزله سال گذشته تخریب شده یا آسیب دیده بودند دوباره ساخته یا تعمیر شده بود لذا این مهم سبب شده تا میزان خسارت به طور چشمگیری کاهش پیدا کند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در تأیید این موضوع می‌گوید: «خوشبختانه در زلزله ۴/ ۶ ریشتری یک‌شنبه‌شب گذشته واحد تخریبی نداشتیم، اما تعدادی از آن‌ها آسیب دید.»

‌مهرداد سالاری با اشاره به خسارت تعدادی از واحد‌های مسکونی روستایی در مناطق زلزله‌زده می‌افزاید: «در همان دقایق اولیه تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شدند، اما به خاطر تاریکی هوا نتوانستیم ارزیابی دقیقی داشته باشیم.» به گفته وی عمدتاً واحد‌هایی که تعمیری هستند، آسیب دیده‌اند و تاکنون گزارش یا موردی از آسیب واحد‌های نوساز و بازسازی شده نداشته‌ایم.

سپاه و ارتش در مناطق زلزله‌زده

اقدامات خوب و تأثیرگذار سپاه و ارتش در زلزله سال گذشته کرمانشاه موجب شد تا به محض وقوع زمین‌لرزه در این استان و مناطق غرب کشور آن‌ها دوباره اعلام آمادگی کرده و حضور جدی در منطقه داشته باشند. سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی وقوع زمین‌لرزه ۴/۶ ریشتری در استان کرمانشاه اعلام کرد: «مجموعه سپاه در حوزه بهداشتی و درمانی و هم در امدادرسانی آمادگی خوبی دارد و به‌محض اینکه احساس نیاز شود، امکانات سپاه پای کار است.» همچنین سخنگوی ارتش نیز بلافاصله پس از این حادثه با بیان این که اوضاع مناطق زلزله‌زده در کنترل کامل نیرو‌های امدادی است، از آمادگی اعزام دو فروند بالگرد AB و یک فروند فرندشیپ نیروی دریایی ارتش به همراه یک دسته عملیات ویژه آماده به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه خبر داد. امیر سرتیپ دوم تقی‌خانی افزود: «در حال حاضر یگان‌های نیروی زمینی ارتش در شهر‌های قصرشیرین و سرپل ذهاب حضور دارند و جای نگرانی نیست و اوضاع در کنترل کامل نیرو‌های امدادی است و انشاءالله با هماهنگی بسیار خوب دستگاه‌های کشوری و لشکری هر اقدام لازم در کمترین زمان انجام می‌شود.»

۱۹۰۰ روستا در کانون زلزله

مشکلات ناشی از ایمن نبودن خانه‌های روستا‌ها در کرمانشاه موجب شد تا بیشترین خسارت به واحد‌های روستایی وارد شود. مدیر کل امور روستایی استانداری کرمانشاه با اشاره به خسارت تعدادی واحد‌های روستایی گفت: «عمده خسارت‌ها در حد تعمیری بوده است.» امیر خسروانی افزود: «این زلزله مجدداً ۱۹۰۰ روستای استان را دربر گرفته و خسارت‌هایی به واحد‌های مسکونی روستایی وارد کرده است.» به گفته وی، گزارش واحد تخریبی و تلفات جانی در روستا‌های استان نداشته‌ایم. پس از وقوع زمین‌لرزه ۴/۶ ریشتری کرمانشاه بررسی‌های کارشناسان زمین‌شناسی مشخص کرد مرکز زلزله یک‌شنبه‌شب گذشته استان در امتداد قطعات گسل «پیشانی کوهستان» (قطعات غربی) قرار دارد، که این گسل به صورت موازی در کنار مرز ایران- عراق جانمایی شده است. مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در تأیید این موضوع می‌گوید: «مختصات رومرکزی این زلزله در ۳۸۴/ ۳۴ عرض و ۶۹۸/ ۴۵ طول جغرافیایی و در عمق ۷ کیلومتری در ۱۸ کیلومتری جنوب‌غربی سرپل ذهاب و ۱۸ کیلومتری جنوب‌شرق قصرشیرین رخ داد». دکتر علی بیت‌اللهی می‌افزاید: «آبادی‌های کرکهرک، آتابرار، سیدسعید، برفی کوشکری، شیرین‌آب، قاسم‌آباد، نصرالله سیدحاتم از جمله مراکز نزدیک به رومرکز این زلزله است.» به گفته وی، رومرکز زلزله در امتداد قطعات گسل پیشانی کوهستان (قطعات غربی) قرار دارد که به صورت سگمنت‌های (نواحی) موازی در کنار مرز ایران- عراق جانمایی شده و احتمالاً یکی از این قطعات، گسل مسبب زلزله ازگله در سال ۱۳۹۶ (۲۱ آبان) بوده است. سگمنت‌های این گسل، با بزرگی ۴/۶ پس از گذشت یک سال از زلزله ازگله، در جای خود حائز اهمیت است.

پلیس حافظ امنیت منطقه

از آنجا که پس از وقوع زلزله برخی افراد فرصت‌طلب اقدام به انجام اعمال غیرقانونی ومخرب می‌کنند لذا این مهم موجب شد تا پلیس استان کرمانشاه پس از وقوع زلزله در آماده‌باش به سر برد. فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اعلام اینکه مناطق زلزله‌زده استان در امنیت کامل به سر می‌برند، گفت: «پس از وقوع زمین‌لرزه ۴/ ۶ ریشتری پلیس به حالت آماده‌باش درآمده و همه چیز تحت کنترل است. سردار منوچهر امان‌اللهی افزود: در حال حاضر تعدادی از شهروندان کرمانشاهی به خاطر ترس از وقوع زمین‌لرزه مجدد، به خیابان‌ها آمده‌اند و پلیس نیز برای تأمین امنیت در کنار آن‌ها حضور دارد. به گفته وی، در شهرستان سرپل ذهاب که مرکز زمین‌لرزه بوده نیز همکاران پلیس حضور گسترده‌ای دارند و در حال کمک و امدادرسانی به زلزله‌زدگان هستند.

اعزام دامپزشک‌ها به مناطق زلزله‌زده

‌از آنجا که پس از وقوع زلزله احتمال تلف شدن یا آسیب‌دیدگی حیوانات وجود دارد لذا برای جلوگیری از آلودگی منطقه و به منظور کمک به صاحبان آن‌ها اکیپی از دامپزشکان به مناطق زلزله‌زده اعزام می‌شوند. دکتر امید حاج‌محمدی سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اعلام اینکه ۱۶ تیم پایش و ارزیابی خسارت این اداره کل به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند، می‌گوید: «دامپروران، مرغداران و آبزی‌پروران در مناطق زلزله‌زده اگر دام و طیور یا استخر آبزی‌پروری آن‌ها آسیب دیده یا دام مصدوم دارند، با تلفن ۱۵۱۲ یا سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ به اداره کل دامپزشکی اطلاع دهند.» از آنجا که پس از وقوع زلزله انشعابات برق و گاز و آب برای مسائل ایمنی قطع می‌شود لذا پس از ایمن شدن مناطق این انشعابات وصل شد. همچنین خبر‌ها حاکی است به دلیل رعایت ایمنی، تمامی مدارس و مراکز دانشگاهی استان کرمانشاه روز گذشته تعطیل شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار