کد خبر: 935743
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
کارشکنی آمریکا و اسرائیل برای عدم حضور کارگردان‌های خارجی در جشنواره فیلم مقاومت
جشنواره بین المللی فیلم مقاومت را نباید صرفاً یک جشنواره مقطعی با اهداف داخلی زودگذر دانست بلکه این رویداد به مثابه آغاز نهضت بین المللی برای آثار سینمایی مقاومت است

سرویس فرهنگی جوان آنلاین - حامد طبیعت پور: پانزد‌همین دوره جشنواره فیلم مقاومت از امروز کار خود را در تهران آغاز می‌کند، امسال در این رویداد بزرگ فرهنگی ۴۲ فیلم و فیلمساز خارجی از کشور‌های مختلف حضور دارند. در این دوره جشنواره سینماگرانی از کشور‌های ونزوئلا، آمریکا، شیلی، تانزانیا، بنگلادش، آرژانتین، سوریه، روسیه، عراق، یمن، بحرین، عربستان، لبنان، فرانسه، اسپانیا، هند، اروگوئه، کانادا، ترکیه، بوسنی، انگلیس و چین حضور پیدا می‌کنند.

اما نکته حائز اهمیت در این دوره از برگزاری جشنواره، عدم حضور تعدادی از فیلم‌ها و فیلمسازانی است که به دلیل فشار‌های رژیم غاصب صهیونیستی و برخی قدرت‌های استکباری از حضور در این جشنواره خودداری کرده‌اند. کارشکنی های اسرائیل و آمریکا برای عدم حضور فیلمسازان خارجی در این جشنواره نکته‌ای است که نباید از چشم ناظران این رویداد فرهنگی غافل بماند.

همین که رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی به برگزاری این جشنواره حساس شده‌اند تا جایی که جلوی آمدن فیلمسازانی مانند عماد برناد را می‌گیرند یا برای کارگردان فیلم «مسابقه» استیون هاپکینز شرایطی فراهم می‌کنند که برغم راهیابی فیلمش به بخش مسابقه ناچار به انصراف شود یعنی این جشنواره برای دشمن بسیار جدی است.

این حجم از کارشکنی لابی‌های صهیونیستی برای عدم دیده شدن این رویداد نشان از اثرگذاری بالای حشنواره فیلم مقاومت در کشورهای منطقه و تقویت روحیه خودباوری و مقاومت در مردم دارد. ازاین رو جشنواره بین المللی فیلم مقاومت را نباید صرفاً یک جشنواره مقطعی با اهداف داخلی زودگذر دانست بلکه این رویداد به مثابه آغاز نهضت بین المللی برای آثار سینمایی مقاومت است. این جشنواره در حال تبدیل شدن به محفلی برای صدا‌های شنیده نشده در دنیا است، ماحصل سانسور و سیاست‌های جشنواره‌های دنیا این است که بسیاری از صدا‌ها شنیده نشود اما در جشنواره مقاومت انبوهی از فیلمسازان مستقل حضور دارند که محلی برای شنیدن صحبت‌هایشان پیدا کرده اند.

نکته حائز اهمیت دیگر این است در شرایطی که سینمای ایران در ساخت آثار فاخر، روند نزولی در پیش‌گرفته برگزاری جشنواره فیلم مقاومت به‌نوعی جبران کم‌کاری در حوزه سینمای ایران خواهد بود. جشنواره‌ای با غنای تأثیرگذار و نگاه استراتژیک آن‌هم در شرایطی که نزدیک به هزار اثر از کشور‌های مختلف متقاضی حضور در آن رویداد هستند بیانگر ظرفیت مثال‌زدنی آن است. بنابراین جشنواره مقاومت را باید یکی از مهمترین جشنواره‌های کشور دانست که حتی از جشنواره فیلم فجر نیز با توجه به اهدافش پر اهمیت‌تر است و باید در برگزاری هرچه بهتر و با معناتر آن تلاش کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار