کد خبر: 935701
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۳
در حال حاضر طرح‌های مختلفی در حوزه آب و خاک کشاورزی ایلام در حال اجراست که می‌توانند تحولی بزرگ در استان ایجاد کنند، اما برای تکمیل و بهره‌برداری از فاز اول پروژه آبرسانی به زمین‌های سیروان ۲۱ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است
زیبا احمدی
از وقتی شهرستان سیروان در مهرماه ۱۳۹۱ تأسیس شد تمام حرف‌ها در رابطه با تبدیل این شهرستان به قطب کشاورزی ایلام بود. این شهرستان در دامنه کوه‌های سربه فلک کشیده سیوان، مانشت، قلارنگ و چرمین قرار گرفته و دارای آب و هوای بسیار مطلوب، طبیعتی زیبا و حدود جغرافیایی مناسب، مراتع بکر و دست نخورده و اراضی ممتاز کشاورزی است که رودخانه سیروان و سیمره در آن جریان دارند. اما حالا و با گذشت شش سال یکی از طرح‌های بزرگ آبرسانی در استان ایلام که به پروژه عظیم آبرسانی به زمین کشاورزی در شهرستان سیروان مربوط می‌شود، حتی به نیمه هم نرسیده و بخش زیادی از کشاورزی منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده است.

تبدیل بخش به شهرستان درتاریخ ۱۹/ ۶ /۹۱ براساس قول رئیس جمهور وقت در دور سوم سفر‌های استانی به استان ایلام در هیئت دولت تصویب شد که درتاریخ ۲۳ /۷ /۹۱ کار فرمانداری شهرستان سیروان آغاز شد. بعد از آن تعداد ۱۲ نمایندگی درشهرستان به مدیریت ارتقا پیدا کرد و ۱۲ اداره هم تأسیس شد. در آن زمان، مسئولان قول دادند با تبدیل سیروان به شهرستان اقداماتی از جمله رونق کار‌های کشاورزی، افزایش ساخت‌وساز‌ها تا ۴۰ درصد و گازرسانی و دیگر خدمات سرعت بیشتری می‌گیرد.

دیم‌ها در انتظار آبیاری قطره‌ای

از جمله قول‌هایی که مردم را به شدت دلگرم کرد، بحث تبدیل سیروان به قطب کشاورزی بود که قرار شد طرح آبرسانی به زمین‌های این شهرستان در کمترین زمان انجام شود. یکی از طرح‌های بزرگ آبرسانی در استان پروژه عظیم آبرسانی به زمین کشاورزی در شهرستان سیروان است. این پروژه که قرار بود در سه فاز در سطح وسیعی مزارع دیم سیروان را تحت پوشش آبیاری قرار دهد، در سال ۹۲ کلنگ زنی شد ولی به دلیل کمبود منابع مالی تاکنون نزدیک به ۴۰ درصد در فاز اول پیشرفت فیزیکی داشته و برای بقیه کار‌ها و فاز‌ها هم هنوز هیچ برنامه‌ای وجود ندارد. با انجام کامل این طرح بیش از ۳ هزار هکتار از اراضی مستعد منطقه به شبکه‌های مدرن آبیاری مجهز و با الگوی کشت بیش از ۸۵ درصد باغات مستعد منطقه به اراضی آبی تبدیل می‌شوند. در همین رابطه رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام با بیان اینکه تاکنون در فاز اول این پروژه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اعتبار امسال این پروژه ۵ میلیارد تومان است، می‌گوید: «این طرح بیش از ۱۱ روستا را تحت پوشش قرار خواهد داد و با بهره‌برداری از این طرح قطعاً شاهد کم شدن مهاجرت از روستا‌های سیروان و مهاجرت معکوس خواهیم بود.» سیدمحمد تراب میری ادامه می‌دهد: «افزایش اراضی کشاورزی از دیم به صورت آبی در دستور کار قرار دارد و در آینده‌ای نزدیک میزان اراضی آبی استان به ۲۰۰ هزار هکتار و تولیدات استان به یک میلیون تن در سال می‌رسد.»

البته معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نیز بیان می‌کند: «در حال حاضر طرح‌های مختلفی در حوزه آب و خاک کشاورزی ایلام در حال اجراست که می‌توانند تحولی بزرگ در استان ایجاد کنند، اما برای تکمیل و بهره‌برداری از فاز اول پروژه آبرسانی به زمین‌های سیروان ۲۱ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.» علی مراد اکبری می‌گوید: «در بحث شبکه اعتبارات ملی تأمین آب نداریم ولی در بحث شبکه‌ها برای توزیع آب در داخل مزرعه که شامل آبیاری تحت فشار می‌شود قول می‌دهم در این خصوص کمک کنم.»

وی ادامه می‌دهد: «قرار شد استاندار ایلام نیز مبالغی را برای این پروژه هم در سال ۹۷ و هم ۹۸ پیش‌بینی کند که بتوانیم در پایان سال ۹۸ حداکثر و در نیمه اول سال ۹۹ این پروژه را مورد حمایت و توجه قرار دهیم.» شهرستان سیروان با توجه به وضعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی، یکی از مناطق مستعد برای احداث و توسعه باغات است، به همین دلیل توسعه باغات در این شهرستان از اولویت‌های برنامه جهاد کشاورزی است. این شهرستان دارای ۱۲ هزار و ۴۱۳ هکتار اراضی آبی و دیم است که سالانه زیر کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو، برنج، خیار، عدس و... می‌رود. همچنین سطح باغات این شهرستان حدود ۴۸۵ هکتار است که سالانه نزدیک به ۲ هزار و ۴۵۰ تن انواع میوه از جمله انار، انگور و... از سطح باغات شهرستان سیروان برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار