کد خبر: 935688
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۶
ظریف: غرب کجاست که حمله شیمیایی حلب را محکوم کند
تروریست‌های معارض دولت سوریه که اغلب نام «شورشیان میانه‌رو» بر آن‌ها گذاشته می‌شود، شنبه‌شب با خمپاره‌های حاوی گاز سمی کلر به مناطق مسکونی حلب حمله کردند که در اثر آن دست‌کم ۱۰۷ نفر قربانی شدند. وزارت خارجه سوریه با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل و شورای امنیت خواستار این شده که استفاده تروریست‌ها از سلاح شیمیایی در حلب را محکوم کند، ولی هیچ‌کدام از کشور‌های غربی حمله شیمیایی به حلب را محکوم نکردند. وزیر خارجه ایران در توئیتر خود نوشت که روش غرب این است: سلاح‌های شیمیایی تنها زمانی محکوم می‌شوند که توسط دشمنان استفاده شوند و نه متحدان.

روسیه اعلام کرد که تروریست‌های النصره با شلیک خمپاره‌های حاوی گاز سمی کلر به محله‌های «شارع النیل» و «الخالدیه» در حلب سوریه حمله کرده است. بر اساس آخرین گزارش‌ها، شمار قربانیان این حمله شیمیایی که بر اثر استنشاق گاز کلر مصدوم شدند، به ۱۰۷ نفر رسیده است. وزارت خارجه روسیه گفته که گلوله‌های توپ حاوی کلر از نقطه‌ای در منطقه کاهش درگیری واقع در استان ادلب شلیک شده که در کنترل تکفیری‌های سابق جبهه النصره است، جایی که ماه‌ها است دولت سوریه و روسیه می‌گویند که در تدارک اقدام نظامی برای کنترل آن هستند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته که هدف تروریست‌ها از حملات خمپاره‌ای به حلب آن است که در مسیر تلاش‌ها برای برقراری آرامش در سوریه کارشکنی کنند و جامعه بین‌المللی باید این اقدام را محکوم کند. در حالی که برخی منابع خبری می‌گویند که نشانه‌ای از استفاده از گاز کلر در حلب وجود ندارد، شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه تصاویری از مجروحان حمله شیمیایی تروریست‌ها به حلب سوریه منتشر کرد. خبرنگار این شبکه گفته که این خمپاره‌های حاوی مواد شیمیایی به بازار محلی و محله الخالدیه اصابت کرده‌اند. وزارت دفاع روسیه نیز گفته که متخصصان روس در امور مربوط به مواد شیمیایی را به مناطقی که مورد حمله شیمیایی قرار گرفته‌اند، اعزام کرده است. ساعاتی بعد از حمله شیمیایی تروریست‌های النصره، جنگنده‌های روس به مقر تروریست‌ها در ادلب حمله کردند.

نامه دمشق به دبیرکل

پیش‌تر در خان‌شیخون و دومای غوطه دمشق نیز از تسلیحات شیمیایی استفاده شده بود که دولت‌های غربی آن را به دولت سوریه نسبت دادند. امریکا به بهانه اینکه دمشق مسئول این حمله بوده به پایگاه نظامی الشعیرات سوریه حمله کرد، ولی حملات شیمیایی شنبه شب در حلب را هیچ یک از کشور‌های غربی محکوم نکرده‌اند. وزارت خارجه سوریه ظهر دیروز به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت درباره این حملات تروریست‌ها نامه فرستاد و در آن نوشت: «این اقدام تروریستی برآیند تسهیل در رساندن مواد شیمیایی به گروه‌های تروریستی مسلح است تا از آن علیه ملت سوریه استفاده شود.» وزارت خارجه سوریه گفته که هدف تروریست‌ها و کشور‌های حامی آنان این است که از طریق نمایش‌های شیمیایی که سناریو‌های آن پیش‌تر در اتاق‌های سیاه سرویس جاسوسی برخی از این کشور‌ها تدوین شده است، دولت سوریه را متهم کنند. همچنین. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در توئیتی نوشت: «غرب کجاست که حمله شیمیایی حلب توسط تروریست‌ها را محکوم کند؟ روش غرب این است: سلاح‌های شیمیایی تنها زمانی محکوم می‌شوند که توسط دشمنان استفاده شوند و نه متحدان. زمانی که صدام از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران استفاده کرد، این اقدام نادیده گرفته شد، اما زمانی که (صدام) به دشمن‌شان تبدیل شد، علیه وی جنگ راه انداختند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار