کد خبر: 935685
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰
همزمان با سفر خارجی محمد بن سلمان نگرانی از کودتا تشدید شده است
شایعه کودتا در گوشه و کنار کاخ پادشاهی سعودی پیچیده است و منابع آگاه از تشدید شرایط امنیتی در درباره پادشاهی خبر می‌دهند؛ تحولاتی که نشان می‌دهد حتی اگر کودتایی رخ ندهد، اما شبح خاشقجی سایه‌ای از بی‌اعتمادی و ترس بر تاج و تخت محمد بن‌سلمان افکنده است.
شایعه کودتا در گوشه و کنار کاخ پادشاهی سعودی پیچیده است و منابع آگاه از تشدید شرایط امنیتی در درباره پادشاهی خبر می‌دهند؛ تحولاتی که نشان می‌دهد حتی اگر کودتایی رخ ندهد، اما شبح خاشقجی سایه‌ای از بی‌اعتمادی و ترس بر تاج و تخت محمد بن‌سلمان افکنده است.

فعال توئیتری عربستان که به «مجتهد» معروف است از تحرکات امنیتی در اطراف دفتر سلطنتی بعد از ترک کشور از سوی محمد بن‌سلمان در اولین سفر خارجی از زمان جنایت قتل جمال خاشقجی پرده برداشت. مجتهد که به انتشار اطلاعات از بالا‌ترین هرم قدرت در عربستان معروف است و بعضاً هم صحت این اخبار و اطلاعات ثابت می‌شوند، توئیت کرده که آنچه در اطراف دیوان سلطنتی رخ داده به دلیل برخی هرج و مرج‌ها و سردرگمی‌ها در بین مقامات آل‌سعود است. وی فاش کرده است، این تحرکات امنیتی در اطراف دفتر سلطنتی بعد از ترک کشور از سوی محمد بن‌سلمان به مقصد کشور‌های دیگر انجام گرفته است. مجتهد افزود: تعداد زیادی از کسانی که قرار بود همراه بن‌سلمان در اجلاس سران گروه ۲۰ شرکت کنند سفرشان را لغو کرده و به منظور کنترل بر اوضاع به دفتر سلطنتی بازگشته‌اند. در این راستا تحرکات امنیتی در نظر گرفته شده و تجهیزات نظامی بیشتری در اطراف دفتر سلطنتی و کاخ العوجا مستقر شده‌اند. محافظان امنیتی از فرودگاه بازگردانده شده و به آن‌ها گفته شده به حمایت از ملک سلمان پادشاه عربستان و دفتر سلطنتی بپردازند و به جای آن شرکت‌های امنیتی جهانی وظیفه حمایت از ولیعهد را برعهده می‌گیرند و کاخ احمد بن‌عبدالعزیز برادر کوچک‌تر ملک سلمان نیز تحت مراقبت صددرصدی است.

«محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی روز جمعه در امارات بود، که اولین سفر خارجی او از زمان به قتل رسیدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به شمار می‌رود.
ولیعهد عربستان همچنین قرار است به آرژانتین سفر کند تا در نشست «گروه ۲۰» با رهبران کشور‌های این گروه در آرژانتین رو در رو شود. این نشست قرار است روز جمعه آتی برگزار شود.

خروج بن‌سلمان از عربستان همراه با تحرکات گسترده امنیتی همراه بوده است. مجتهد در توئیت دیگری آورده است، ۲۰ خودروی جیپ نظامی مجهز به توپ ۵۰ میلیمتری، دوربین‌های دید در شب و اشعه مادون قرمز در اطراف کاخ و قصر العوجا مستقر شده‌اند. این فعال توئیتری معروف فاش کرده است، ولیعهد سعودی بعد از اخباری مبنی بر اینکه اقداماتی در داخل خاندان سلطنتی برای کودتا علیه او در جریان است این تدابیر امنیتی را لحاظ کرده است.
وی خاطرنشان کرد: بن‌سلمان دستور اتخاذ تدابیر امنیتی استثنایی را داده و به نیرو‌های گارد سلطنتی در الشرقیه و الغربیه تا ریاض دستور داده تا مانع وقوع کودتا در صورت اعلام آن از سوی شاهزاده احمد بن عبدالعزیز شوند. احمد بن‌عبدالعزیز در نوامبر ۲۰۱۷ (آذر ۱۳۹۶) و ساعاتی پیش از بازداشت ۱۱ نفر از شاهزادگان توسط بن‌سلمان، موفق به خروج از عربستان سعودی شد.

وی که برادر ناتنی ملک سلمان و عضو شورای عالی خانواده سلطنتی عربستان سعودی است ماه گذشته (مهرماه) مقابل معترضان به اقدامات ریاض در یمن و بحرین، از اقدامات شاه و ولیعهد سعودی اعلام برائت کرد. احمد بن عبدالعزیز حدود دو هفته قبل با تضمین‌های امنیتی انگلیس و امریکا به ریاض برگشت. مجتهد در ادامه توئیت‌های خود نوشت، تصور می‌شود اگر او اقدام به اعلام عزل ملک سلمان کند فوراً ۹۵ درصد از خاندان سلطنتی با او در منزلش بیعت می‌کنند. مجتهد خاطرنشان کرد، نظارت‌های شدیدی روی کاخ احمد وجود دارد چراکه درخواست‌هایی برای تعیین جانشین دیگری به جای محمد بن‌سلمان و حمایت از ولیعهدی احمد بن عبدالعزیز در داخل کاخ سلطنتی مطرح شده است.

همدستی رژیم صهیونیستی با سعودی‌ها برای سرکوب مخالفان

روزنامه صهیونیستی هاآرتص افشا کرد که یک شرکت اسرائیلی ابزار‌های جاسوسی برای تعقیب مخالفان و فعالان عربستانی در اختیار حکومت سعودی قرار داده است.
این روزنامه فاش کرد که شرکت سایبری و جاسوسی اسرائیلی ان‌اس‌او (NSO) مذاکراتی برای فروش پیشرفته‌ترین ابزار‌های جاسوسی با سعودی‌ها برگزار کرده که با آن‌ها به راحتی می‌توانند به گوشی‌های همراه مخالفان در داخل و خارج این کشور نفوذ کرده و مکالمات و تماس‌های آن‌ها را استراق سمع کنند.
این مذاکرات چند ماه پیش از اوجگیری اقدامات «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان علیه آنچه مبارزه با فساد در داخل این کشور می‌نامید، صورت گرفته است.

هاآرتص افزود: توافق‌های اصلی ریاض با این شرکت اسرائیلی در سال ۲۰۱۷ در یکی از هتل‌های شهر وین پایتخت اتریش بوده که «عبدالله الملیحی» از چهره‌های نزدیک به رئیس سازمان اطلاعات عربستان و ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات و «ناصر القحطانی» دیگر مسئول سعودی از طرف عربستان و یکی از مسئولان شرکت اسرائیلی (NSO) و یک بازرگان اسرائیلی در آن حضور داشته‌اند. این شرکت در سال ۲۰۱۷ جاسوس افزار موسوم به «پگاسوس ۳» را ارائه کرده بود که به تلفن‌های همراه نفوذ و بدون اطلاع کاربر، آن را هک و از او جاسوسی می‌کرد. طرف‌های اسرائیلی در جلسه خود با سعودی‌ها در وین از القحطانی خواسته‌اند با خرید یک دستگاه آیفون جدید، شماره جدید را به آن‌ها بدهد و بلافاصله توانسته‌اند به این گوشی نفوذ کرده و صدا، تصویر و اطلاعات آن را هک و ثبت کنند. هاآرتص افشا کرد که اسرائیل در سال‌های گذشته بدافزار‌ها و جاسوس‌ابزار‌های ساخت خود را برای تعقیب و جاسوسی از مخالفان، فعالان سیاسی و اجتماعی و حقوق بشری در اختیار کشور‌های حاشیه خلیج فارس قرار داده است.
رژیم صهیونیستی از ارائه خدمات اطلاعاتی و جاسوسی به برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای مبارزه با مخالفان‌شان، به منظور عادی‌سازی روابط با این کشور‌ها و نیل به اهداف خود استفاده می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار