کد خبر: 935678
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۷
رئیس سازمان محیط‌زیست شخصاً و برخلاف قانون، اسناد بالادستی یک منطقه مهم حفاظت‌شده را به بخش خصوصی واگذار کرد!
سرویس جامعه جوان آنلاین: رئیس سازمان محیط‌زیست در تصمیمی خودسرانه و بدون طی روند قانونی، با طرح گردشگری «تنگه تکاب» در منطقه حفاظت شده «خاییز» بدون ارزیابی، موافقت کرده است. این تصمیم برخلاف قانون اساسی و سند ملی محیط‌زیست، در سکوت خبری گرفته شده و بخشی از یک منطقه مهم حفاظت‌شده را به بخش خصوصی واگذار کرده است. با این موافقت، در منطقه حفاظت‌شده خاییز که زیستگاه پلنگ، کاراکال و دیگر گونه‌های حمایت شده است، خطر تخریب طبیعت و زیستگاه جانوران وجود دارد.
منطقه حفاظت‌شده خاییز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در سال ۱۳۷۷ به عنوان منطقه حفاظت‌شده، ثبت شد. این منطقه در فاصله ۱۵ کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان‌های خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد قرار دارد که هر نوع ساخت‌و‌ساز در مناطق چهارگانه محیط‌زیست ممنوع است. از سوی دیگر، اجرای هر پروژه‌ای در مناطق مختلف کشور باید همراه با انتشار گزارش ارزیابی زیست‌محیطی آن روی پرتال سازمان حفاظت محیط‌زیست صورت گیرد. طرح گردشگری در منطقه حفاظت‌شده با هدف ساخت ۱۴۰ واحد ویلا از دو سال پیش مطرح شد، اما عملیات ساخت‌و‌ساز از اواخر سال‌گذشته آغاز که با اعتراض فعالان محیط‌زیست از سوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست کهکیلویه و بویراحمد متوقف شد.
با اجرای طرح گردشگری و ویلاسازی در «منطقه حفاظت‌شده خاییز»، شورای هماهنگی تشکل‌های محیط‌زیستی و منابع طبیعی خوزستان علیه کلانتری به دادستان کل کشور اعلام جرم کردند و بر مبنای نقشه‌هایی که یکی از اعضای این تشکل مشاهده کرد، عیسی کلانتری با ساخت ۵۶واحد ویلایی، رستوران و بسیاری از دیگر سازه‌ها در این منطقه حفاظت‌شده موافقت کرده که بولدوزر‌های سرمایه‌گذار از ۱۳ماه پیش در این منطقه در حال تخریب طبیعت هستند.
در پی اطلاع تشکل‌های محیط‌زیستی و منابع طبیعی استان خوزستان از صدور این مجوز غیرقانونی توسط عیسی کلانتری، این تشکل‌ها در آبان امسال نامه‌ای به دادستان کل کشور نوشتند و با مراجعه به دادستانی از شخص رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست شکایت کردند.
اعضای این تشکل خواستار رسیدگی دادستان کل کشور به تخلف عیسی کلانتری در صدور مجوز ساخت و‌ساز در این منطقه حفاظت‌شده هستند که در نامه‌ای به مدیران کل حفاظت محیط‌زیست دو استان خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد هم ابلاغ شده است. شکایت از شخص عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دولت دوازدهم در دادستانی کل کشور ثبت‌شده و دادستانی اعلام کرده که شاکیان باید منتظر دستورات دادستانی کل کشور باشند.
اخذ مجوز ساخت و‌ساز در این منطقه حفاظت‌شده نیازمند تهیه و ارائه «طرح مدیریت جامع پسماند» و «اخذ مجوز از شورای توسعه و برنامه‌ریزی خوزستان» است.
کلانتری همچنین از مصوبه هیئت‌وزیران مبنی بر ممنوعیت مطلق ایجاد شهرک و شهرک‌سازی در مناطق چهارگانه محیط زیست نیز فراتر رفته و مقررات مربوطه را زیر پا گذاشته است. جالب اینکه وی، همواره از زاویه یک منتقد به تخریب و ویرانی محیط‌زیست ایران اظهارنظر کرده و به نقش مخرب صنایع و کشاورزی انتقاد داشته است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
یکی از خطراتی که. .کشور را. .تهدید...میکند. .اینستکه. .بسیاری از. .سازمانها و ارگانها....نه تنها کار مثبتی انجام نمیدهند...بلکه...به ضد اهداف خود....تبدیل شده اند..
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار