کد خبر: 935573
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۷
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند فعالیت‌های کشاورزی به واسطه بارش‌های مطلوب پاییزی با افزایش تولید قابل ملاحظه‌ای در سال آینده روبه‌رو شود
میترا شهبازی
موج جدیدی از بارندگی‌ها از راه رسید و آسمان استان‌های جنوب غربی کشور بارانی می‌شود. استان‌هایی همچون خوزستان که طی چند سال اخیر با معضل خشکسالی و کم آبی مواجه بودند و هر روز خبر‌هایی از کاهش سطح آب کارون به گوش می‌رسید. حالا نه تنها کارون پر آب شده است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند فعالیت‌های کشاورزی به واسطه بارش‌های مطلوب پائیزی در سال‌جاری با افزایش تولید قابل ملاحظه‌ای مواجه خواهد شد، بلکه معضل ریزگرد‌های استان هم کاهش چشمگیری خواهد داشت. البته در این بین به این دلیل که بارندگی‌ها حجیم و فراگیر پیش‌بینی شده‌اند و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها هم انتظار می‌رود؛ باید تمام دستگاه‌ها برای خدمت‌رسانی به مردم آمادگی کافی را داشته باشند.

آسمان خوزستان آبی و کمی ابری است. اثری از گرمای سوزان و طغیان ریزگرد‌ها نیست. گویی هیچ وقت خوزستان غبار آلود نشده است. همه مردم با فراغ بال نفس می‌کشند و سعی می‌کنند اکسیژن بیشتری طی این روز‌ها در ریه‌هاشان ذخیره کنند. کارون لبریز از مواهب الهی شده است و دیگر خبری از کم آبی و سایه دیو خشکسالی نیست. کارشناسان سال آبی خوبی را پیش‌بینی می‌کنند و معتقدند امسال و سال آینده رونق به کسب و کار کشاورزان باز می‌گردد. به‌رغم اینکه طی بارندگی‌های اخیر در نبود زیرساخت‌های مناسب خسارت‌هایی به مردم وارد شده است، اما آن‌ها خوشحال و راضی هستند. رضا شریفی یکی از شهروندان اهواز در این باره به «جوان» می‌گوید: «خدا را شکر آسمان این روز‌های اهواز آبی و دمای هوا خنک است.» وی ادامه می‌دهد: «با این بارندگی‌های اخیر به‌رغم خسارت‌هایی که وارد شده است، اما همه مردم خوشحال هستند و ترجیح می‌دهند این بارندگی‌ها به هر شکلی باز هم ادامه یابند.» این در حالی است که اگر این بارندگی‌های سیل‌آسا در هر نقطه‌ای از کشور رخ داده بود، کشاورزان بعد از خسارت میلیونی، زانوی غم بغل کرده بودند. اما در خوزستان بعد از چند سال طوفان ریزگردی، حتی خسارت چند صد میلیونی به شهرستان‌های اندیمشک، دزفول و ... هم به چشم نمی‌آید. هر چند متولیان در این راستا وظیفه دارند از کشاورزان خسارت دیده حمایت کنند. با این حال وقوع این بارندگی‌ها نوید سال پر تولیدی را به کشاورزان می‌دهد.

در این خصوص رئیس اداره جهاد کشاورزی اندیمشک می‌گوید: «در پاییز سال‌جاری روز‌های پر خیر و برکت از لحاظ نزول رحمت‌الهی را در شهرستان اندیمشک تجربه کردیم و تداوم بارش‌ها می‌تواند شرایط مناسبی را برای برداشت محصولات دیم به وجود آورد.» سید هدایت‌الله موسوی با اشاره به اینکه بارش‌های اخیر اسباب شادمانی عموم شهروندان به ویژه کشاورزان در شهرستان اندیمشک را فراهم کرده است، ادامه می‌دهد: «در آخرین بارندگی‌ها، شهر حسینیه تجربه بارش ۱۰۸ میلی‌متر، بیدرو به ۱۰۳ میلی‌متر، پل تنگ ۱۱۵ میلی‌متر، مازو ۱۰۱ میلی‌متر، اندیمشک ۹۰ میلی‌متر را کسب کرده است.»

بارش پاییزی در مسیر استان خوزستان

حالا با این شرایط که خوزستان، امسال پاییز پر بارانی را تجربه کرده است، مدیر کل هواشناسی خوزستان از ورود دوباره سامانه بارشی به آسمان این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: «موج جدیدی از بارندگی در راه خوزستان است و به نظر می‌رسد بارندگی‌ها تا روز دوشنبه نیز ادامه داشته باشد.» محمد سبزه زاری با اشاره به اینکه طی این روز‌ها آب و هوای استان هم خنک است، می‌افزاید: «طی همین مدت اهواز حداکثر و حداقل دمای ۲۳ و ۱۲ درجه سانتیگراد را تجربه خواهد کرد.» لازم به ذکر است که طی اطلاعیه‌ای منتشر شده از سوی اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان، با توجه به حجم بارش‌ها انتظار آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها نیز پیش‌بینی می‌شود که باید تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان در این محدوده زمانی آمادگی کافی را داشته باشند. البته این شرایط با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده از سوی کارشناسان سازمان هواشناسی تنها مختص به استان خوزستان نیست و این سامانه بارشی از جنوب غرب وارد کشور می‌شود و به تدریج گستره فعالیت آن افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده با کاهش بارندگی در نقاط شمالی کشور، فعالیت این سامانه در شمال فارس، چهارمحال و بختیاری، شمال خوزستان، بوشهر و جنوب لرستان و ایلام ادامه خواهد داشت و بارش از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود. بنابر این احتمال بارش تگرگ، آبگرفتگی و سیلابی‌شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در این استان‌ها دور از انتظار نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار