کد خبر: 935537
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹
عباس حاجی‌نجاری
بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در آخرین پیام‌شان به مناسبت تشکیل بسیج مستضعفین در سال ۱۳۶۷، ایجاد حکومت بزرگ اسلامی توسط بسیجیان جهان اسلام را مورد تأکید قرار داده و یادآور شدند: باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند. این شدنی است، چراکه بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست، باید هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد، شما در جنگ تحمیلی نشان دادید که با مدیریت صحیح و خوب می‌توان اسلام را فاتح جهان نمود، شما باید بدانید که کارتان به پایان نرسیده است، انقلاب اسلامی در جهان نیازمند فداکاری شماست.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امواج توفنده انقلاب به سرعت کشور‌های اسلامی را درنوردید و مستضعفان جهان که طی سال‌های متمادی در زیر یوغ قدرت‌های استکباری غرب و شرق استثمار می‌شدند، از این پیروزی به وجد آمده و در همان سال‌های اولیه، حرکت‌های انقلابی به سرعت در این کشور‌ها اوج گرفت که آن را می‌توان به موج اول بیداری اسلامی در جهان تعبیر کرد که البته سران وقت این کشور‌ها نظیر ترکیه، عراق، کویت، پاکستان، عربستان، سودان، تونس و مصر ناچار شدند برای جلوگیری از رشد این حرکت‌ها به سرعت آن‌ها را سرکوب کنند، اما به‌رغم آن متناسب با شکل‌گیری ارکان نظام جمهوری اسلامی در ایران و به‌ویژه مقاومت و ایستادگی مردم ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله، این‌بار امواج انقلاب عمیق‌تر و نهادینه‌تر در میان مردم لبنان، مسلمانان فلسطین و... گسترش یافت و به عنوان یک الگوی موفق عملی برای مبارزه مورد توجه قرار گرفت که نتیجه مستقیم آن را در شکست رژیم صهیونیستی از مردم لبنان و نیرو‌های مقاومت فلسطین می‌توان دید و سبب شد که روند شکست اعراب از رژیم صهیونیستی در جنگ‌های ۱۹۷۳، ۱۹۶۷، ۱۹۵۷، ۱۹۴۸ و نهایتاً پیشروی اسرائیل تا وسط بیروت در آغاز دهه ۸۰ را متوقف و با اخراج این رژیم متجاوز از لبنان و شکل‌گیری انتفاضه‌های فلسطین به روند پیروزی تبدیل کرده و از سوی دیگر سبب گسترش اسلام در اروپا و اقبال جوانان در این قاره به سمت اسلام شد.
با شکست استراتژی‌های منطقه‌ای امریکا و پیروزی‌های مقاومت در جنگ‌های ۳۳ روزه و ۲۲ روزه، موج دوم بیداری اسلامی در جهان اسلام آغاز شد که این موج هم با استراتژی سرکوب قدرت‌های استکباری البته با جنگ‌های نیابتی مواجه شد که اگرچه هزینه‌های زیادی را بر جهان اسلام تحمیل کرد، اما محصول آن پیدایی قدرت‌های مردمی در جهان اسلام با حیطه و نفوذی فراتر از رژیم‌های حاکم در این کشور‌ها بود که به عنوان نمونه می‌توان به حزب‌الله لبنان یا حماس و جهاد اسلامی فلسطین یا انصارالله یمن اشاره کرد و این در اصل نویدبخش تحقق همان آرمان بلند حضرت امام در شکل‌گیری هسته‌های مقاومت در جهان است.
آنچه این روز‌ها در مبارزه مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه در غزه می‌گذرد یا اخباری که از ایستادگی و مقابله مقاومت مردم یمن در برابر ائتلاف پنج قدرت غربی با سعودی‌ها و اماراتی‌ها به گوش می‌رسد، همگی جلوه‌هایی از فرآیند تشکیل و پویایی بسیج جهانی اسلام است
در عرصه جنگ یمن تثبیت قدرت انصارالله به عنوان یک جریان مقاومت قدرتمند در شبه‌جزیره عربستان با قدرت موشکی و پهپادی کم‌نظیر به‌گونه‌ای شده است که وزیر خارجه امریکا شرط مذاکره را خودداری انصارالله از حمله موشکی و پهپادی به عربستان و امارات اعلام کرده است. توانی که نشان داد، قادر است به آسانی عبور نفت از تنگه باب‌المندب را مختل و در صورت لزوم غربی‌ها را نیز مستأصل کند.
راهپیمایی بازگشت فلسطینی‌ها طی ۴۰ هفته گذشته و شکست صهیونیست‌ها در عملیات ناکام کماندویی ارتش اسرائیل در حمله در غزه و پاسخ قدرتمندانه موشکی مقاومت سرآغاز بحرانی جدید در رژیم صهیونیستی و درخواست آتش‌بس توسط این رژیم و قرار گرفتن دولت صهیونیستی در آستانه فروپاشی شد و تثبیت این قدرت مقاومت به عنوان عنصری تعیین‌کننده در روند تحولات منطقه را در پی داشت. پدیده‌ای که هیچ‌گاه کشور‌های عربی در طول دوران ۷۰ سال جنگ اعراب و اسرائیل نتوانستند نمونه‌ای از آن را در عرصه میدانی ایجاد کنند.
تثبیت قدرت نظامی حزب‌الله در جریان جنگ‌های سوریه در کنار موفقیت سیاسی این نیروی انقلابی در لبنان موقعیت ویژه‌ای را در سطح منطقه و جهان به این نیروی مقاومت داده و اکنون حزب‌الله در تراز یک قدرت منطقه‌ای در عرصه معادلات میدانی با توان بازدارندگی موشکی کم‌نظیر مطرح است و به همین دلیل امریکایی‌ها، سعودی‌ها و صهیونیست‌ها تلاش دارند با معرفی حزب‌الله به عنوان گروه تروریست موقعیتش را تضعیف کنند. در عراق نیز بسیج مردمی (حشدالشعبی) در کنار نقش تعیین‌کننده‌اش در شکست داعش در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار و پیروز انتخابات اخیر این کشور شد. این در حالی است که امریکایی‌ها و سعودی‌ها در ماه‌های اخیر بیشترین سرمایه‌گذاری را برای عدم پیروزی مقاومت در عرصه سیاسی این کشور انجام داده‌اند تا مانع از شکل‌گیری ارکان دولت جدید از میان نیرو‌های مدافع و همراه مقاومت شوند. به همین دلیل است که خواسته اصلی امریکایی‌ها و سعودی‌ها از دولت کنونی عراق انحلال بسیج مردمی است. در سوریه نیز تشکیل «دفاع‌الوطنی» یا بسیج مردمی که الگوبرداری از بسیج در نظام جمهوری اسلامی است که توسط شهید همدانی پایه‌گذاری شد، به تحول مهمی در عرصه مقاومت این کشور در مقابله با گروه‌های تروریستی انجامید و با زمینه‌سازی برای حضور مردم این کشور در کنار ارتش سوریه و نیرو‌های مقاومت نظیر حزب‌الله، فاطمیون، حیدریون، زینبیون و البته با هدایت مستشاری ایران به شکست داعش و حفظ تمامیت دولت این کشور انجامید.
 در کنار این نیرو‌ها و جریان‌های سازمان‌یافته مردمی به ده‌ها جنبش مقاومت در دیگر کشور‌های اسلامی نظیر افغانستان و پاکستان یا جنبش شیعیان نیجریه به رهبری شیخ زکزاکی می‌توان اشاره کرد که متأثر از امواج انقلاب اسلامی در کشور‌های مختلف شکل گرفته و بستر رشد و نفوذ نظریه مقاومت یا همان شکل‌گیری بسیج جهانی اسلام را فراهم آورده‌اند.
به همین دلیل است که در میان اتهاماتی که این روز‌ها منشأ بهانه‌جویی امریکا برای تحریم‌های اقتصادی مردم ایران شده است، ادعای حمایت ایران از نیرو‌های جبهه مقاومت و نهضت‌های آزادیبخش در صدر قرار دارد و امریکایی‌ها و متحدان استکبار با این تصور که با افزایش فشار‌ها و تحریم‌ها و قطع دسترسی ایران به درآمد‌های نفتی قادر خواهند بود این روند را مهار کنند، در دور جدید تحریم‌ها از هر حربه‌ای استفاده کرده‌اند تا به‌زعم خود با افزایش فشار بر مردم ایران نظام اسلامی را وادار به تسلیم کنند. عصبانیت کاخ سفید در ناکامی پیشبرد اهدافش علیه ایران و بی‌اعتنایی مردم ایران، گردانندگان کاخ سفید در دولت ترامپ را از حالت تعادل خارج کرده و مواضعی را مطرح کرده‌اند که نشان از استیصال آنان دارد. تلاش غرب در بزرگنمایی نقش ایران در سازماندهی و تشکیل این گروه‌ها در حالی است که طی سال‌های اخیر کشور‌های دست‌نشانده امریکا در منطقه نظیر عربستان، قطر و امارات هزینه‌های زیادی برای تشکیل گروه‌های وابسته به خود در کشور‌های اسلامی مبتنی بر تفکر تکفیری نمودند که در این میان به گروه‌هایی نظیر القاعده، طالبان و داعش می‌توان اشاره کرد. این گروه‌ها اگرچه منشأ یکسری اقدامات تروریستی در کشور‌های خود یا دیگر کشور‌های جهان بودند، اما نتوانستند از جایگاه مردم نظیر گروه‌های مقاومت برخوردار شوند که ریشه آن را باید در مبانی اندیشه و آرمان بلند انقلاب اسلامی در مبارزه با استکبار و صهیونیزم جهانی دانست. اکنون که ۳۹ سال از آغاز تشکیل بسیج و ۳۰ سال از صدور آن پیام تاریخی می‌گذرد، نشانه‌های آشکاری را از تحقق آن آرزوی بزرگ در اقصی نقاط جهان اسلام و حتی دیگر کشور‌های مستضعف جهان می‌توان دید که بسیجیان الهام گرفته از حرکت عظیم انقلاب اسلامی در لبنان، سوریه، عراق و یمن به‌پا خاسته‌اند تا پیام‌های اسلام ناب را به جهان عرضه داشته و زمینه تحقق فراگیر آن آرزوی بزرگ را فراهم آورده و پس از فروپاشیدن قدرت بلوک شرق، این‌بار زمینه‌ساز شکست هیمنه قدرت‌های استکباری غرب شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار