کد خبر: 935416
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹
صدایی از داخل وزارت آموزش‌وپرورش خلاف صدای ضدمافیایی وزیر بلند شد
آموزش‌و‌پرورش دیروز به طور رسمی اعلام کرد که با آزمون‌های استاندارد مؤسسات خصوصی در مدارس و فعالیت این بخش به شرطی که از مرکز سنجش این وزارتخانه مجوز دریافت کرده باشد، مشکلی ندارد و این مؤسسات را مصداق مافیا نمی‌داند.
نفيسه ابراهيم زاده انتظام
آموزش‌و‌پرورش دیروز به طور رسمی اعلام کرد که با آزمون‌های استاندارد مؤسسات خصوصی در مدارس و فعالیت این بخش به شرطی که از مرکز سنجش این وزارتخانه مجوز دریافت کرده باشد، مشکلی ندارد و این مؤسسات را مصداق مافیا نمی‌داند. این در حالی است که نزدیک به شش ماه است که وزیر آموزش‌و‌پرورش به حضور مافیا در سیستم آموزشی کشور و ضربه آن به برنامه درسی ملی در برابر افکار عمومی اعتراض می‌کند.

از زمانی که سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش از مؤسسات آموزشی خصوصی و کنکوری با عنوان مافیا یاد کرد، گفت: «بر پیکره تعلیم و تربیت ضربه می‌زنند» و با وجودی که امکان قانونی پیگیری قضایی و اعلام جرم علیه آن‌ها را داشت، می‌توانست با لغو مجوز آن‌ها و معرفی این مؤسسات به مراجع قضایی و انتظامی پلمب مراکز آن‌ها را درخواست کند که از مقابله با آن‌ها اظهار عجز کرد، گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره اظهارات وزیر در میان کارشناسان و رسانه‌ها منتشر شد. از جمله اینکه آموزش‌و‌پرورش راهنمای مافیا را روشن کرده و به سمت هدف دیگری می‌راند که نمی‌خواهد دستکم تا تحقق کاملش از آن رونمایی کند. گروه دیگری گفتند، لابد مؤسسات خصوصی و کنکوری در پرداخت پورسانت فعالیت‌های خود به آموزش‌و‌پرورش کوتاهی کرده‌اند که وزیر به جای برخورد قانونی با آن‌ها پته‌شان را روی آب می‌ریزد و گرنه مدارس خود در اجبار والدین به خرید کتاب‌های کمک آموزشی یا استفاده از آزمون‌های هماهنگ یا خدمات آموزشی مؤسسات کنکوری اصرار دارند و با این کار هم آمار پذیرفته‌شدگان در آزمون‌های سراسری خود را بالا می‌برند و هم کمک مالی از این مؤسسات برای هزینه‌کرد جاری خود تا رسیدن سرانه می‌گیرند.

زیست مسالمت‌آمیز تبعیض آموزشی و مافیا در بستر مدارس!
اما اظهارات روزگذشته عبدالرسول عمادی، سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش در گفت‌و‌گو با تسنیم برخی از این گمانه‌ها را به یقین تبدیل کرد.
وی گفت: با مشارکت بخش خصوصی که در روندی سالم با مدارس همکاری دارند و از مرکز سنجش مجوز دریافت کرده‌اند، مشکلی نداریم و آزمون استاندارد مؤسسات خصوصی در مدارس را مافیا نمی‌دانیم.
عمادی با اشاره به اینکه نمی‌توان تعامل مدرسه و بخش خصوصی را ممنوع کرد و این موضوع با اقتضائات برنامه درسی ملی سازگاری ندارد، اظهار کرد: صدور مجوز برای مؤسسات خصوصی به مافیای کنکور ارتباطی ندارد.
وی افزود: برگزاری آزمون‌ها در مدارس با هدف تشخیص میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان است و این کار با تشخیص و هماهنگی شورای مدرسه انجام می‌شود.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش گفت: در صورت صلاحدید شورای مدرسه، آزمون‌های پیشرفت تحصیلی برگزار می‌شود و آزمون را معلم برگزار می‌کند و ارزشیابی توسط او صورت می‌گیرد. در گفته‌های این مقام مسئول هیچ اشاره‌ای به جزئیات مجوزی که مؤسسات باید از آموزش‌و‌پرورش بگیرند نشده است، ضمن اینکه عمادی تعریفی از آزمون استاندارد هم نداده است و از آنجا که اساس فعالیت این مؤسسات در فرآیند کنکور تبعیض‌آفرین و ضربه زننده است، هیچ یک از مؤسساتی که تاکنون بطحایی به زبان اشاره آن‌ها را مافیا می‌خواند، مافیا نیستند.

آموزش‌و‌پرورش با مافیا به زبان مشترک رسید!
عمادی با تأکید براینکه برگزاری آزمون در مدارس از اختیارات شورای مدرسه و از جلوه‌های مدرسه‌محوری است، افزود: برخی مؤسسات از سوی مدارس غیردولتی تأیید صلاحیت می‌شوند و شورای مدرسه اجازه برگزاری آزمون توسط آن‌ها را دارد و برای آنکه مسئله به حال خود رها نشود، باید از بالاترین مرجع یعنی مرکز سنجش وزارت آموزش‌و‌پرورش مجوز بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری آزمون در دوره ابتدایی ممنوع است و برگزاری آزمون در مدارس توسط مؤسسات معتبر که به تأیید مدارس غیردولتی رسیده‌اند، نباید با مافیا اشتباه گرفته شود. ما با مشارکت بخش خصوصی که در روندی سالم با مدارس همکاری می‌کنند و صلاحیت آن‌ها از سوی مرکز سنجش تأیید شده است، مشکلی نداریم.
اگرچه اظهارات آقای سرپرست با تمام اظهارات جناب وزیر در مواجهه با مسئله مافیای آموزشی متفاوت و متعارض است، با این وجود به این گمانه نزدیک‌تر است که آموزش‌و‌پرورش سهم ریالی بیشتری از گردش مالی حاصل از فعالیت مؤسسات کنکوری در مدارس می‌خواهد. بنابراین باید خدا را شکر کنیم که قضیه به همین حد محدود می‌شود و دم خصوصی‌سازی یا واگذاری مدارس و امضای یک ۲۰۳۰ دیگر از پروپاگاندای رسانه‌ای مافیای آموزشی بیرون نزد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار