کد خبر: 935389
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۲
گفت‌وگوی «جوان» با رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور به مناسبت هفته بسیج مستضعفین
نام و یاد شهدا خصوصاً شهدای سفیدپوش جامعه پزشکی چیزی نیست که به فراموشی سپرده شود. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هفته دفاع مقدس سازمان، سرکشی به خانواده معظم شهدای جامعه پزشکی است که در سراسر کشور صورت می‌گیرد.
علیرضا محمدی
در فعالیت‌های جهادی، هر جا که رد و نشانی از حضور جهادگران بسیجی می‌بینیم، بسیج جامعه پزشکی فعالیت چشمگیری دارد. اگر شما هم با اردو‌های جهادی آشنایی داشته باشید، حتماً سفیدپوشانی را خواهید دید که به صورت رایگان اقدام به معاینه و درمان اولیه بیماران در مناطق محروم و کم‌برخوردار می‌کنند. البته فعالیت بسیج جامعه پزشکی تنها منحصر به اردو‌های جهادی نیست و دایره شمول گسترده‌تری دارد. به مناسبت هفته بسیج مستضعفین گفت‌وگویی با دکتر محمد رئیس‌زاده فوق تخصص جراحی قلب و عروق و مسئول بسیج جامعه پزشکی کشور انجام دادیم تا از فعالیت‌های پزشکان بسیجی بیشتر بدانیم.

امسال هفته بسیج با هفته وحدت تقارن دارد. در برنامه‌های امسال به این موضوع توجه داشتید؟
اتفاقاً رأس برنامه‌های امسال بسیج جامعه پزشکی متناسب با هفته وحدت است. امسال برنامه اعزام پزشکان بسیجی به مناطق سنی‌نشین را داریم که در نوع خود حرکتی تأثیرگذار و جالب است. بر همین اساس تعداد ۵۰۰ گروه پزشک بسیجی به مناطقی، چون زاهدان، سیستان و بلوچستان و... اعزام می‌شوند. این برنامه از آغاز هفته بسیج تا انتهای این هفته ادامه خواهد داشت. البته سعی و تلاشمان این است که این طرح تا آخر سال ادامه داشته باشد. مسلماً حضور پزشکان بسیجی در مناطق سنی‌نشین پیام واضح و روشنی از وحدت اقوام و مذاهب مختلف ایرانی دارد. البته در هفته بسیج طرح‌های دیگری هم مثل ویزیت رایگان در مطب پزشکان بسیجی، اعزام تیم‌های پزشکی و تیم‌های تخصصی به مناطق محروم در قالب طرح شهید رهنمون، ویزیت رایگان در مساجد و... را هم داریم.

چند وقت پیش یک خبر دیدم از ویزیت رایگان افراد کم‌برخوردار در تهران؛ پس این برنامه علاوه بر تهران در سراسر کشور هم اجرا می‌شود؟
بله در سراسر کشور اجرا می‌شود. در استان‌های دیگر هر کدام ۳۰ پزشک و در تهران بزرگ ۱۰۰ پزشک در مساجد به ویزیت رایگان مردم می‌پردازند. در همین شهر تهران ۴۰ تیم پزشکی در قالب طرح شهید رهنمون در ۴۰ نقطه شهر مستقر می‌شوند و به درمان رایگان بیماران کم‌برخوردار می‌پردازند. برپایی درمانگاه تک تخصصی چشم‌پزشکی در منطقه صالح‌آباد هم از برنامه عمده هفته بسیج است که هشتم آبان ماه صورت می‌گیرد.

گویا برخی از برنامه‌های شما مثل طرح شهید رهنمون علاوه بر هفته بسیج در طی سال اجرا می‌شوند؟
مسلماً روحیه بسیجی زمان و مکان نمی‌شناسد. پزشکان بسیجی در طی سال فعالیت‌های متعددی دارند. همین طرح شهید رهنمون که شما هم به آن اشاره کردید، در طی سال اجرا می‌شود. نام شهید رهنمون به عنوان یک جوان انقلابی و از پزشکان شهید دوران دفاع مقدس، تداعی‌کننده حرکت جهادی و خدمت مسئولانه به محرومین و مردم است. بر اساس طرح شهید رهنمون، به عنوان معین یک منطقه محروم تعیین می‌شود و می‌تواند به شکل تیم‌های جهادی برای محرومان خدمات بهداشتی و درمانی ارائه کند. به عنوان نمونه هم اکنون بالغ بر ۱۲۰ مرکز درمانی در خود تهران بزرگ وجود دارد که اگر هر کدام یک منطقه محروم را در دست گیرند، قطعاً وضعیت بهره‌مندی و حتی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به طرز چشمگیری با رضایت‌مندی مردم افزایش می‌یابد؛ مسئله‌ای که اجرای آن در سایر استان‌ها نیز ضروری است.

اشاره به نام شهید رهنمون شد. جامعه پزشکی شهدای بسیاری در دفاع مقدس تقدیم کرده است؛ برای تجلیل از مقام شامخ این شهدا چه برنامه‌هایی دارید؟
نام و یاد شهدا خصوصاً شهدای سفیدپوش جامعه پزشکی چیزی نیست که به فراموشی سپرده شود. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های امسال هفته دفاع مقدس سازمان، سرکشی به خانواده معظم شهدای جامعه پزشکی است که در سراسر کشور صورت می‌گیرد. همچنین مراسم غبارروبی مزار شهدا به صورت هماهنگ در تاریخ هشتم آذرماه اجرا می‌شود. یک مسابقه کتاب‌خوانی ویژه شهدای شاخص بسیج جامعه پزشکی نیز در برنامه‌هایمان داریم که برای آشنایی هرچه بیشتر جوان‌ها و عموم مردم با این ستارگان درخشان تأثیرگذار است. جا دارد از شهدای شاخص بسیج جامعه پزشکی، چون شهید دکتر محمدعلی رهنمون، شهید چوبکار و شهدای مدافع حرم دکتر فریدون احمدی، حمید قنادپور، حمیدرضا اسداللهی و محمدحسن قاسمی یاد کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار