کد خبر: 935380
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۲
رونمایی از دو کتاب «عبرت‌های برجام» و «سلطه‌ناپذیری و سلطه‌ستیزی انقلابی»
نشست تخصصی با موضوع «نظریه مقاومت» به همراه رونمایی از دو کتاب «عبرت‌های برجام» و «سلطه‌ناپذیری و سلطه‌ستیزی انقلابی» در اندیشکده برهان برگزار شد.
نشست تخصصی با موضوع «نظریه مقاومت» به همراه رونمایی از دو کتاب «عبرت‌های برجام» و «سلطه‌ناپذیری و سلطه‌ستیزی انقلابی» در اندیشکده برهان برگزار شد.
در پاسخ به فراخوان اخیر رهبر معظم انقلاب‌اسلامی مبنی بر تبیین و تسری «نظریه مقاومت»، نشست تخصصی «نظریه مقاومت، راهگشای انقلاب در دهه پنجم» در اندیشکده برهان با حضور دکتر ابراهیم متقی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دکتر روح‌الله قادری عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) برگزار شد.

فضای اجتماعی ایران در دوران انقلاب، مقاومت بود

در ابتدای این نشست دکتر متقی در تبیین مفهوم «نظریه مقاومت» گفت: اندیشه مقاومت در فرایند دفاع مقدس شکل گرفت. مقاومت به‌معنای ترکیبی از آرمان و اعتقاد با قابلیت‌های ابزاری بود. چون جنگ و تهاجم عینی بود و نیرو باید مقابله می‌کرد پس احتیاج همزمان به آرمان و ابزار وجود داشت، اینجا بود که اندیشه مقاومت با پیوند آرمان و ابزار و اعتقاد و سازمان شکل گرفت. عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران ضمن تشریح نحوه پیروزی انقلاب گفت: زمانی که انقلاب شکل گرفت این بحث مطرح بود که چه نیرویی در مقابل چه نیرویی قرار می‌گیرد و کدام پیروز می‌شود و کدام قدرت، کدام را متوازن می‌کند؟ خبرنگاران زیادی به ایران آمدند، اما خبرنگاران فرانسوی موفق‌تر بودند، چون به دنبال درک فضای اجتماعی بودند. فضای اجتماعی ایران در دوران انقلاب، مقاومت بود.
وی با اشاره به تحلیل انقلاب‌اسلامی ایران توسط فوکو گفت: آن دوران استراتژی بسیاری از سازمان‌ها مسلحانه بود که دید امام مبارزه اجتماعی بود که وجه اصلی آن مفهوم مقاومت است. در این مرحله فوکو موقعیت جدیدی را در ایران دید و «مقاله انقلاب‌اسلامی ایران اولین انقلاب پست‌مدرنیست در دنیا» را منتشر کرد و پیروزی آن را متکی بر اسلحه ندانست و بر پیام و فرهنگ تأکید کرد. جایگاه مقاومت در جامعه امروز، سؤال دیگری بود که متقی در پاسخ به آن گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند من دیپلمات هستم انقلابی نیستم، یعنی دارند یک راهبرد مطرح می‌کنند که راهبرد انقلاب مقاومت است. امام هیچ‌وقت اصالت را به آرپی‌جی نداد امام اصالت را به آرپی‌جی‌زن داد، بنابراین راهبرد نظامی ایران موازنه ابزار نبود، موازنه اقتدار بود.

نتوانسته‌ایم مفهوم مقاومت را در جامعه باورپذیر کنیم

دکتر روح‌الله قادری در پاسخ به سؤال «چه باید بکنیم که این نظریه در حوزه دانشگاهی مطرح شود؟»، گفت: «ما در بحث تئوریزه کردن به‌گونه‌ای که در خروجی هم شاهد باشیم مصداق «ویل للمطففین» هستیم و اگر به محققی این موضوع سپرده شود کم‌کاری اتفاق می‌افتد و سطح کار خیلی پایین خواهد بود. ما نتوانسته‌ایم مفهوم مقاومت را در جامعه باورپذیر کنیم. ترجیع‌بند بسیاری از اغتشاشات با بهانه‌های معیشتی، نبود مقاومت است. اگر ما این مفهوم را خوب و عمیق اقناع می‌کردیم، این مشکلات پیش نمی‌آمد. هزار دستاورد منطقه‌ای ما در صورت از دست دادن این مفهوم از بین خواهند رفت. وی افزود: «هیچ‌کدام از مفاهیم انقلاب نظیر استقلال و آزادی بدون مفهوم مقاومت امکانپذیر نیست. در ادبیات دینی هم در چارچوب رنج مقدس مفهوم مقاومت قابل تئوری‌سازی است. همچنین وحدت حوزه و دانشگاه یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث تئوری‌سازی مفهوم مقاومت می‌شود. متأسفانه مقاومت را محصور در حوزه نظامی کرده‌ایم. این در حالی است که قدرت‌های بسیاری مانند قدرت علمی، فرهنگی و ... هستند که باید مقاومت در آن‌ها هم شکل بگیرد و در ادبیات نظری مطالبه شود.

دکتر روح‌الله قادری به سؤالی درباره فعالانه یا منفعلانه مقاومت این‌گونه پاسخ داد: «این چیزی که ما تا الان شاهد بوده‌ایم بیشتر تدافعی است، اما به نظر من باید یک جابه جایی جدی داشته باشیم. مفهوم مقاومت هم نفوذی است و هم مقاومتی است و این تغییر در پارادایم باید شکل بگیرد. برای این کار هم باید در حوزه جامعه‌محور فعالیت نمود و هم باید در حوزه مسئول محور به این مسئله بپردازیم چراکه بسیاری از مسئولانی که اعتقاد عمیق به سازش دارند این عمل آن‌ها نتیجه برخورد حقارت آمیزی است که دیپلمات‌های امریکایی در دیدار‌ها از خود نشان می‌دهند. دکتر متقی درباره کتاب عبرت‌های برجام این‌چنین گفت: برجام چالش جدی برای سیاست خارجی است که اگر این بحث‌های مربوط به برجام خوب کالبدشکافی شود این تجربه دیگر تکرار نخواهد شد.

ترامپ می‌خواهد افول امریکا را به تأخیر بیندازد

وی در پایان درباره افول امریکا گفت: نظریه افول امریکا ۲۰ سال پیش توسط خود غربی‌ها مطرح‌شده است و با مقایسه قدرت فعلی امریکا با قدرت ۲۰ سال قبل به این نتیجه می‌رسند که افول امریکا اتفاق افتاده و ترامپ سعی دارد این افول را به تأخیر بیندازد. در سطح منطقه و در داخل امریکا هم این مباحث وجود دارد. افرادی در داخل کشور تصور می‌کنند ابرقدرت‌ها پایان‌ناپذیر یا افول ناپذیر هستند در صورتی که چنین باوری حتی در خود امریکا وجود ندارد. گفتنی است در پایان این نشست با حضور دو میهمان یاد‌شده، از دو کتاب جدیدالانتشار اندیشکده برهان با موضوع نظریه مقاومت تحت عناوین «سلطه‌ناپذیری و سلطه‌ستیزی انقلابی» و «عبرت‌های برجام» رونمایی گردید.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
احسنت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار