کد خبر: 935341
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
یکی از مراجع تقلید شیعیان احترام به مقدسات مذهبی را از راه‌های رسیدن به وحدت بین شیعه و سنی دانست و گفت: مسلمانان باید متحد شوند و در مقابل دشمن بایستند.
جوان آنلاین: آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح چهارشنبه در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به هفته وحدت، اظهار داشت: معنای هفته وحدت آن است که مسلمانان دست به دست هم داده و در مقابل دشمن بایستند؛ آیات و روایات بسیاری درباره وحدت وجود دارد که با عمل به آن باید به عظمت اسلام و مسلمین رسید.

وی با اشاره به راهکار‌های حصول و تقویت وحدت، ابراز داشت: یکی از راه‌های تقویت وحدت آن است که به مقدسات مذهب یکدیگر احترام بگذاریم؛ نه ما به مقدسات آنان توهین کنیم؛ نه اهل سنت این کار را انجام دهند؛ همچنین تکیه بر مشترکات نیز می‌تواند وحدت را حاصل نماید؛ چرا که قرآن، پیامبر (ص) و ... همه ما یکی است.

این مرجع تقلید اظهار داشت: ما برای تقویت وحدت باید اخبار یکدیگر را از خودمان سؤال کنیم، نه از دشمنان؛ علمای اهل سنت از علمای شیعه سؤال کنند و همین کار را علمای شیعه انجام دهند و پرسش‌های خود را از علمای اهل سنت داشته باشند.

وی تصریح کرد: در کتاب «الفقه علی المذاهب الاربعه» که شش عالم اهل سنت بغدادی آن را نوشته‌اند آمده است، ازدواج با دختران شیعه درست نیست؛ چرا که آنان بعد از نماز سه بار می‌گویند: «خان الامیر»، در حالی که شیعیان سه بار پس از اتمام نماز «الله اکبر» می‌گویند.

آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: از بغداد تا نجف راهی نیست؛ چرا علمای اهل سنت به نجف نرفته و سوال نکردند؟ باید سوالات خود را از عالمان پرسید تا بتوانیم به وحدت بیشتری برسیم.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) اشاره کرد و گفت: حضرت در این حدیث فرمودند: «غفر اللَّه عزّ و جلّ لرجل أماط غصن شوک عن الطّریق ما تقدّم من ذنبه و ما تأخّر/ مردی که شاخه تیغی از راه بردارد خدا گناهان کهنه و تازه او را بیامرزد».

این استاد برجسته حوزه اظهار داشت: بنابر این روایت، خداوند متعال به واسطه این کار خیر، توفیق توبه حتی نسبت به گناهان آینده خواهد داد.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان ابراز داشت: ۱۴۰۰ سال قبل نبی مکرم اسلام (ص) چنین دستوری داده است که باید با دنیای امروز که دم از حقوق بشر و تمدن می‌زند، مقایسه کرد؛ امروز آمریکایی‌ها سلاح‌های بسیاری به عربستان سعودی می‌فروشند؛ در حالی که می‌دانند آنان زنان و کودکان را کشته و بیمارستان‌ها را ویران می‌کنند؛ این کشور‌ها فقط به دنبال منافع خود بوده و به فکر حقوق بشر نیستند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار