کد خبر: 935267
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
یک مقام وزارت خارجه امریکا هم برای اولین بار اعتراف کرد که بن‌سلمان دستور قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی را صادر کرده است.
در پی تأیید دست داشتن ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقجی و انتشار قطره‌چکانی فایل‌های صوتی این ماجرا از سوی رسانه‌های ترکیه، برخی اعضای آل‌سعود خواهان جلوگیری از رسیدن محمد بن‌سلمان به تخت پادشاهی عربستان هستند. یک مقام وزارت خارجه امریکا هم برای اولین بار اعتراف کرد که بن‌سلمان دستور قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی را صادر کرده است.
با گذشت دو ماه از ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، علاوه بر فشار‌های بین‌المللی علیه مقامات ریاض، در داخل خاندان آل‌سعود هم تحرکاتی برای کنار زدن محمد بن‌سلمان از دایره قدرت در جریان است. خبرگزاری رویترز روز سه شنبه به نقل از سه منبع سعودی گفت که ده‌ها شاهزاده و پسرعمو از خاندان آل‌سعود به دنبال تغییراتی در مسیر جانشینی ملک سلمان هستند، اما تا زمانی که وی زنده است اقدام خاصی صورت نمی‌دهند. بر اساس این گزارش «اعضای خاندان پادشاهی به این نتیجه رسیده‌اند که ملک سلمان هیچ‌وقت از تصمیم خود در زمینه ولیعهدی بن‌سلمان تخطی نخواهد کرد». بر اساس این گزارش، شاهزاده‌ها و پسرعمو‌ها در حال بحث در زمینه امکان جانشینی شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، ۷۶ ساله، برادر کوچک‌تر ملک سلمان و عموی محمد بن‌سلمان بعد از مرگ پادشاه کنونی هستند و معتقدند وی می‌تواند تاج و تخت را در اختیار بگیرد. این منابع می‌گویند که «احمد بن عبدالعزیز که برادر تنی ملک سلمان است مورد حمایت کامل اعضای خاندان پادشاهی، مقامات اطلاعاتی و برخی قدرت‌های غربی قرار دارد». صد‌ها شاهزاده سعودی سال گذشته به بهانه مقابله با فساد مالی توسط بن‌سلمان دستگیر و بازداشت شدند و اکنون قتل جمال خاشقجی فرصت مناسبی را فراهم کرده تا این شاهزاده‌های ناراضی انتقام بگیرند. این درحالی است که ملک سلمان، پادشاه عربستان و پسرش هرگونه دست داشتن در ماجرای قتل خاشقجی را رد می‌کنند، اما اسناد و شواهد حاکی از این است که بن‌سلمان شخصاً دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است؛ چیزی که سازمان سیا هم آن را تأیید کرده است. بن‌سلمان که در سه سال گذشته چندین بار شاهزاده‌های مخالف سعودی را از قدرت کنار زده است، این بار خود از سوی شاهزاده‌های سعودی تحت فشار قرار گرفته است.

انتشار قطره‌چکانی
تلاش شاهزاده‌های سعودی برای کنار زدن بن‌سلمان از ولیعهدی، درحالی است که رسانه‌های ترکیه به صورت قطره‌چکانی جزئیات قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی را در دسترس عموم قرار داده‌اند. رسانه‌های ترکیه که فایل‌های مربوط به قتل خاشقجی را در اختیار دارند، روز سه شنبه بخش کوتاهی از فایل صوتی هفت دقیقه‌ای از مجادله خاشقجی با مهاجمان در بخش صدور روادید کنسولگری استانبول را پخش کردند. در این بخش کوتاه از فایل صوتی که توسط شبکه «هابرترک» منتشر شده، شنیده می‌شود که خاشقجی در «بخش الف» کنسولگری می‌گوید: «دست من را ر‌ها کنید! چه می‌کنید؟» این بخش مربوط به صدور روادید است که هفت دقیقه از فایل صوتی در آنجا ضبط شده است. بر این اساس، بلافاصله بعد از ورود خاشقجی به بخش صدور روادید کنسولگری سعودی در استانبول، چهار نفر به سمت وی هجوم آورده و با گرفتن دستان خاشقجی سعی در کشاندن وی به بخش دیگری از کنسولگری را داشتند. آن چهار نفر، خاشقجی را به «بخش ب» کنسولگری که محل انجام کار‌های اداری است، می‌برند. سه نفر دیگر نیز در این بخش به سمت وی هجوم می‌آورند. روزنامه ینی‌شفق روز دو شنبه گفته بود که با انتشار این فایل‌های صوتی، کار بن‌سلمان تمام است و او با سر به زمین خواهد خورد. عربستان بعد از ماجرای قتل جمال خاشقجی به شدت در عرصه‌های دیپلماتیک تضعیف شده است. پادشاه و ولیعهد سعودی برای اینکه از زیر بار فشار‌های بین‌المللی خارج شوند، تلاش دارند با متهم کردن عناصر خودسر در قتل خاشقجی، خود را تبرئه کنند.

اولین اعتراف، اما ناشناس
پس از انتشار گزارش سیا از نقش مستقیم ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی و همچنین اعتراف سناتور‌های ارشد کنگره به این مسئله، وزارت خارجه امریکا هم برای اولین بار در دو ماه گذشته به این مسئله اعتراف کرد و گفت که بن‌سلمان فرمان قتل خاشقجی را داده است. یکی از مقامات وزارت خارجه امریکا که نامش فاش نشده است، به شبکه خبری‌ای‌بی‌سی گفت: «کاملاً روشن است که چنین اقدامی به رده‌های بالا ارتباط دارد. درباره اینکه حاکمیت در این اقدام دست داشته است، اجماع قدرتمندی وجود دارد و هیچ‌کس در دولت درباره این موضوع بحث نمی‌کند». قانونگذاران امریکایی نیز در حال تلاش برای ارائه مصوبه‌ای به منظور مجازات کردن ریاض هستند. سناتور‌های دموکرات و جمهوریخواه از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور خواسته‌اند تا در مقابل بن‌سلمان قاطع باشد. تلاش کنگره امریکا در شرایطی است که دونالد ترامپ تاکنون حاضر نیست دست داشتن ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی را بپذیرد. ترامپ روابط بسیار نزدیکی با مقامات سعودی دارد و بار‌ها از عربستان به عنوان متحد استراتژیک نام برده که برای مقابله با ایران در منطقه به این کشور نیاز دارد. ترامپ حتی گزارش سازمان سیا را به صراحت تأیید نکرده و گفته است که به زمان بیشتری برای برسی این موضوع نیاز دارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
0
0
بن سلمان " انزمان که جیک جیک مستانه ات بود " یاد زمستانت هم بودید ؟ البته انفدر عاقل نبودید " ثروت شاهزادگان عربستان را با زور شکنجه از چنگشان دراوردید " تحقیرشان کردید " ثروت ها را دودستی تقدیم ترامپ کردید " تا پادشاهی طولانی برای خودت رقم بزنید " اما نمی دانستید که
قدرت پوشالی وابسته به امریکا " به تبی بند ست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار