کد خبر: 935213
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۹
از وضعیت و حال و روز طبیــعت و زیستگاه‌ها و درختان و جنگل‌ها و حیوانات همین بس که حالا شکارچیان و متجاوزان به زمین‌ها دیگر هیچ حد و مرزی برای خود قائل نیستند
سجاد مرسلى
از وضعیت و حال و روز طبیــعت و زیستگاه‌ها و درختان و جنگل‌ها و حیوانات همین بس که حالا شکارچیان و متجاوزان به زمین‌ها دیگر هیچ حد و مرزی برای خود قائل نیستند و از شکار حیوانات نادر در مناطق حفاظت‌شده گرفته تا حمله به‌محیط‌بانان و هزاران تخلف دیگر که فقط طبیعت و موجوداتش را به انقراض می‌کشند و هیچ قانون و مرجعی هم جلودارشان نیست. از جمله نقاطی که هم اکنون به جولانگاه شکارچیان تبدیل شده، مناطق حفاظت شده کرمانشاه است که به گفته دوست‌داران محیط‌زیست اکثر حیوانات نادر این منطقه به خاطر این شکارهای‌غیرمجاز رو به انقراض هستند.

چند وقتی است که خبر‌های تأسف‌باری از وضعیت حیوانات موجود در زیستگاه‌های کرمانشاه به گوش می‌رسد. نکته حائز اهمیت اینکه دیگر مناطق حفاظت شده هم برای حیوانات و پرندگاه امن نیست و در کنار حیوانات گوشتخوار که برای سیر کردن شکم خود مجبورند حیوانات دیگر را بدرند، انسان‌ها نیز کمر به منقرض کردن تمام گونه‌ها بسته‌اند. براساس استاندارد‌های جهانی هر ۱۰۰۰ هکتار منطقه ویژه باید توسط یک محیط‌بان حفاظت شود، یعنی برای مساحت حدود ۲۸۵ هزار هکتاری استان کرمانشاه باید ۲۸۵ محیط‌بان فعال بوده و رصد و پایش کنند. زمانی می‌توان علت آسودگی خیال متخلفان را متوجه شد که بدانیم فقط ۶۰ محیط بان در ۲۸۵ هزار هکتار مناطق محافظت شده این استان فعالیت می‌کنند. همچنین ۵/۶ درصد مساحت کل استان کرمانشاه مناطق حفاظت شده است که بازهم با استاندارد ۱۰ درصدی جهان فاصله زیادی دارد. هر چند سال‌هاست وعده داده شده که این رقم به ۱۱ درصد افزایش یابد، اما نه تنها این مهم محقق نشده بلکه همان مناطق موجود هم بدون محیط‌بان به محل امنی برای جنایات شکارچیان در حق حیات وحش تبدیل شده است.

کمبود ۲۰۰ محیط‌بان

امروز در حالی از خطر انقراض برخی حیوانات موجود در زیستگاه‌های کرمانشاه صحبت می‌شود که در روزگاری نه چندان دور این منطقه زیستگاه بسیاری از حیوانات زیبا مانند کل ایرانی بود. همچنین قوچ و میش، کل و بز، آهو و خرس قهوه‌ای، مار کوتوله، شوکا، دلیجه، کبک، قرقاول هم زمانی ساکنان مناطق حفاظت شده استان بودند، ولی امروز به ندرت می‌توان آن‌ها را حتی در مناطق شکار ممنوع هم رویت کرد.

بر اساس گزارش‌های حفاظت محیط‌زیست کرمانشاه طی پنج ماه اول سال‌جاری یک هزار و ۳۴ مورد شکار غیرمجاز ماهی، ۲۲ مورد شکار غیرمجاز پرندگان و ۱۳ شکار غیرمجاز پستانداران شامل خرگوش، تشی، گراز و کل کشف شده است. همچنین ۱۴۶ مورد شکار پرنده به صورت زنده‌گیری کشف شده که این پرندگان عمدتاً شامل چکاوک، سیره و کبک بوده. در همین رابطه مسئول یگان حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه ۴۲ مورد نگهداری حیوانات زنده کشف شده و ۱۳ مورد سلاح غیرمجاز و ۶ مورد سلاح مجاز کشف و مورد پیگیری قرار گرفته، در خصوص جریمه شکارچیان غیر مجاز می‌گوید: «۶۰ میلیون و ۶۹۵ هزار تومان جریمه به این افراد تعلق گرفته که از این میزان تنها ۱۹ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان آن وصول شده است و برای وصول مابقی منتظر رأی دادگاه هستیم.»

فردین الفتی‌نیا درباره تعداد محیط‌بانان نیز تأکید می‌کند: «از نظر چارتی و سازمانی در استان کرمانشاه ۲۰۰ نفر کمبود محیط‌بان وجود دارد که اعتبار جذب و مجوز استخدام آن ارائه نمی‌شود.» اوایل سال ۹۰ بود که اعلام شد حدود ۳۰ تا ۴۰ گونه پستاندار از ۱۶۰ گونه پستاندار که در ایران زیست می‌کنند در استان کرمانشاه به سر می‌برند و این به علت وجود کوه‌های زاگرس و تپه‌های شرقی در غرب آن و همچنین وجود جنگل‌های بلوط است که موجب شده این استان به زیستگاه امن و مناسبی برای زیست انواع پستانداران مبدل گردد. به هرحال کم توجهی‌ها باعث شد کم‌کم واژه کمیاب به نایاب تبدیل شد و رفته رفته دیگر اثری از حیواناتی که روزگاری زینت و افتخار زیستگاه‌ها بودند، باقی نماند و «انقراض» تنها کلمه‌ای باشد که یاد آن‌ها را در اذهان نگه دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار