کد خبر: 935176
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
نصیربیگی در نشست خبری مطرح کرد
دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت گفت: در کنار برگزاری کارهای نمایشی در جشنواره مقاومت، ۱۶۰ هنرمند فعال از سراسر کشور در ایام جشنواره در کارگاه‌های تخصصی تئاتر حضور پیدا می‌کنند.
جوان آنلاین: نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت دقایقی پیش با حضور امیر نصیربیگی و نصرالله قادری، دبیر و قائم مقام جشنواره در تئاتر شهر آغاز شد.

در ابتدای نشست نصیربیگی دبیر جشنواره با اشاره به اینکه دی ماه گذشته فراخوان جشنواره منتشر شده، گفت: جشنواره در بخش‌های مختلف معرفی و هیأت‌های انتخاب از ۵۵۰ اثر به مرحله بازبینی رسید و ۱۴ کار صحنه‌ای و ۱۵ گروه از بخش محیطی و خیابانی نیز برای اجرا انتخاب شدند.

وی با بیان این‌که بخش محیطی غیررقابتی و بخش خیابانی رقابتی است، افزود: از ۱۰۰ اثر نمایشنامه هیأت انتخاب برگزیدگان را در اختتامیه معرفی می‌کنند و آثار برگزیده متون نمایشی به همراه چند مجلد دیگر از سال‌های قبل در اختتامیه چاپ و رونمایی می‌شود. 

نصیربیگی یادآور شد: در عرصه عکس و پوستر آثار جمع‌آوری شده و در روزهای آتی داوری کارها انجام و برگزیدگان در اختتامیه معرفی می‌شوند.

وی در ادامه گفت: جشنواره از ششم تا دهم آذر ماه برگزار می‌شود و به دلیل تقارن با جشنواره فیلم مقاومت یک روز جشنواره جابجا شد.

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت با بیان اینکه طبق پیش بینی‌ها افتتاحیه جشنواره با ادای احترام هنرمندان در مرقد امام و بعد بر مزار شهید آوینی برگزار خواهد شد، عنوان کرد: در تاریخ ششم تا نهم اجراها برگزار و در تاریخ دهم ساعت ۱۷:۳۰ اختتامیه جشنواره با حضور هنرمندان در حوزه هنری برگزار می‌شود.

وی درباره بخش سمینار پژوهشی توضیح داد: روز گذشته در همین مکان سمینار پژوهشی برگزار و مقالات ارائه و کتاب بیم‌ها و امیدها منتشر و ان‌شاالله ادامه این امر را به صورت نشست‌های مقطعی خواهیم داشت.

نصیربیگی درباره اهمیت آینده تئاتر مقاومت و کادرسازی و آموزش گفت: در این زمینه برنامه‌ریزی شده فعالان استان‌ها دعوت و نزدیک به ۱۶۰ نماینده را در ایام جشنواره از تمام استان‌ها دعوت کردیم تا در کارگاه‌ها شرکت کنند.

نصیربیگی با اشاره به اینکه دوستان هنرمند حوزه نمایش سرمایه‌های کشور هستند، توضیح داد: انجمن تئاتر دفاع مقدس همیشه فعال بوده و بار اصلی مقاومت را بر دوش کشیده و امیدواریم در سال‌های آتی هم پرفروغ باشد و ابتدا به تولید کارها و حمایت از بعد تولیدات نمایشی بپردازند.

وی با بیان اینکه مسائل ما در عرصه تئاتر باید شناسایی شود، گفت: در این باره باید ما برنامه ریزی جامعی داشته باشیم. 

در بخش پرسش و پاسخ نیز نصیربیگی در پاسخ به این سئوال که چرا تولیدات عرصه دفاع مقدس در سال‌های اخیر کم بوده گفت: ما نیاز داریم همه متولیان در این حوزه کمک کنند تا آثار به تولید برسد. ما هم تابع اصولی هستیم که در فراخوان منتشر شده است. ما در فراخوان قید کردیم که آثار از سال ۹۵ به جشنواره ارسال شود؛ چون از آن تاریخ جشنواره برگزار نشده بود. 

وی با بیان اینکه اجرای عمومی منعی برای ارسال آثار به جشنواره نبود، توضیح داد: ما نیاز داریم کارهای بیشتری در این عرصه تولید شود. به هر حال وضعیت اقتصادی مشخص است و درگیر کردن گروهای بیشتر هزینه زیادی داشت.

نصیربیگی درباره بخش کودک و نوجوان گفت: ۶ کاندیدا برای بخش کودک به صورت غیررقابتی در نظر گرفته شده که احتمالا پنج کار اجرا خواهد داشت. 

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت درباره ناخواسته بودن تقارن فیلم و تئاتر مقاومت گفت: ما دی ۹۶ فراخوان دادیم و آن زمان هیچ جشنواره‌ای فراخوان نداده بود. ما از ابتدا افتتاح تماشاخانه سرو و رونمایی پوستر و فراخوان جشنواره را داشتیم و بقیه‌اش در حوزه کاری ما نیست.

سپس نصرالله قادری با بیان اینکه فراخوان جشنواره امسال خیلی گسترده‌تر از حوزه مقاومت بود، گفت: هیچ بشری روی زمین از جنگ دفاع نمی‌کند اما درباره اینکه سال‌های قبل کارهای ضد مقاومت هم ارایه شده ما نمی‌توانیم قضاوت کنیم و باید مسئولان آن دوره‌ها نظر بدهند.

وی ادامه داد: تجربه من می‌گوید که قضاوت درباره کارها به نوع نگاه افراد و منتقدان بازمی‌گردد؛ هرچند هنرمند هم حق خطا دارد و اگر این دایره را ببندیم، فقط به کارهایی می‌رسیم که در سال‌های اول مقاومت شاهد بودیم. در جشنواره امسال هم کسانی کارها را انتخاب کردند که از همه لحاظ موجه بودند.

در ادامه مراسم نصیربیگی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر حمایت از کارهایی که در جشنواره ارائه می‌شود، گفت: طبق جلساتی که ما با دوستان داشتیم، همه کارهای جشنواره و عده دیگری از کارها که نمره شاخص کیفی گرفته‌اند، امکان اجرا در شهرهای خود و تهران را خواهند داشت.

وی یادآور شد: من باتوجه به مسئولیتی که در بسیج هنرمندان دارم، تلاش می‌کنم که کارها در استان‌های دیگر هم اجرایشان فراهم شود. با شهرام کرمی هم صحبت کردم که این اتفاق بیفتد. یکی دو برنامه دیگر هم در مرحله بررسی داریم؛ مثل تولید تله تئاتر که به زودی خبرش را به شما اعلام می‌کنیم.

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت در زمینه اعتبارات و بودجه نیز گفت: زمانی که جشنواره در نقطه افتتاح بود، من افتخار داشتم که مدیرعامل انجمن دفاع مقدس باشم و حتی قرار بود کارهای بین‌المللی هم داشته باشیم اما با وضعیت مالی بنیاد روایت بودجه، کسر شد و تأسف خوردیم و امسال هم بودجه خیلی کم شده است.

نصیربیگی اظهار داشت: در چهلمین سال انقلاب کتاب «در پی عشق دویدن»  شامل داستان‌هایی از دفاع مقدس منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد. 

در ادامه این نشست، قادری با بیان اینکه این کتاب به جشنواره نخواهد رسید، گفت: تئاتر در این مملکت چرخ پنجم ماشین هم نیست. مسئولان ما وقتی از هنر صحبت می‌کنند معمولا تئاتر از یادشان می‌رود؛ تئاتر مقاومت که جای خود دارد! اگر اجازه به ما می‌دادند، تئاتر با منظر مقاومت در عرصه بین الملل اجرا می‌شد، خیلی خوب بود. ما الان هرچه قدر درباره کارها بگوییم شعاری می‌شود.

قادری یادآور شد: من سینمایی‌ام و از بد روزگار اینجا هستم. مسئولان ما باید بپذیرند ملتی که تئاتر ندارد، فرهنگ ندارد. حال از وضعیت تئاتر پسااستعمار برایتان نگویم، برخی می‌گویند مگر می‌شود این جشنواره را فلان نهاد برگزار کند و بودجه نداشته باشد! واقعا ما بودجه نداریم. این بلایی است که سر ما نازل شده و ما تئاتری‌ها در میدان و روی مین هستیم که یا باید کنار می‌کشیدیم یا همین طور کار کنیم.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار