کد خبر: 935149
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان:
معاون فرهنگي شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در نشست خبري تشريح برنامه هاي روز نكوداشت اصفهان با بيان اينكه جهان ایرانی در اصفهان جهانی تبلور پیدا میکند، اظهار كرد: براي نكوداشت اصفهان نيازمند اين هستيم كه شهري فرهنگي را صورت بندي كنيم. شهر فرهنگي داراي سه مولفه است كه يكي از اين مولفه ها زيست پذير بودن شهر برای هنرمندان، شهروندان، گردشگران و ... است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،به نقل از اداره ارتباطات رسانه اي شهرداري اصفهان، محمد عيدي دومين مولفه براي شهر را انسان محور و شهروندمدار بودن ذكر كرد و افزود: اگر خواهان صورت بندي جهان شهر اصفهان هستيم باید بازتولید كاركردها را مدنظر قرار دهيم. بايد ظرفيت هاي بومي اين شهر را تبديل به امر جهاني كرده و پاسخ هاي جهاني به نيازهاي فرهنگي شهروندان بدهيم. اين دو ويژگي جهان شهر اصفهان است كه آن را از ديگر شهرها متمايز مي كند.
رييس سازمان فرهنگي، اجتماعي، ورزشي شهرداري اصفهان با اشاره به سومين مولفه شهر فرهنگي، گفت: نياز داريم معناگرايي و رابطه انسان و كالبد را بازتعريف کنیم. برای رسیدن به این مهم شهروندان و سازمانهای مشارکت پذیر و مسئوليت پذيرنميخواهيم بلکه شهروندان و سازمان های مشارکت جو و مسئوليت جو میخواهیم.
وي تصريح كرد: خوشحاليم كه در نكوداشت اصفهان امسال در كنار شهرداري و در این واقعه و رويداد فرهنگی، صدا سيما، حوزه هنری، ميراث فرهنگي و‌اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز حضور دارند. امیدوارم بتوانيم در روز اصفهان که به میلاد حضرت رسول (ص) منتهی ميشود با نهادهاي مدنی در کنار هم جهان شهر اصفهان را بازنمایی کنیم.
عيدي اضافه كرد: اصفهان شناسان مدت زيادي است كه بر روز اول آذر به عنوان روز اصفهان تاكيد دارند. اصفهان شناسان با برگزاري هفته فرهنگی اصفهان در ارديبهشت مخالفتی ندارند اما به استناد اسناد تاریخي روز اول آذرماه را روز اصفهان مي دانند. 
وي با اشاره به تفاوت نماد و نشانه تاكيد كرد: نشانه دلالت بر يك مفهوم خارجي داشته اما نماد دلالت بر چند مفهوم دروني دارد. از اين حيث من از واژه نماد قوس در اصفهان استفاده مي كنم كه دلالت بر چند مفهوم دارد. يکي دلالت بر اول زمستان و انقلاب زمستانی داشته و دیگری اينكه دلالت بر يك اشراق روحي و اعتلاي دروني و مبارزه با اهريمن نفس دارد كه نتيجه آن در اين فرآيند ظهور انسان كامل است.
معاون فرهنگي شهردار اصفهان ادامه داد: باروي اصفهان در روز اول آذر شكل گرفته است.
وي در ادامه با اشاره به برنامه هاي نكوداشت روز اصفهان، بيان داشت: حدود 74 عنوان برنامه در خلال روز اصفهان از اول تا سوم آذرماه و سپس در خلال هفته وحدت پيش بيني شده است. 
عيدي با بيان اينكه مهمترين برنامه اي كه در اين ايام برگزار مي شود برنامه از ميدان تا ميدان است، افزود: يك سوي اجراي اين برنامه ها ميدان عتيق و سوي ديگر آن ميدان نقش جهان است كه يادآور دو فضاي تاريخي و پايتختي اصفهان در دوران سلجوقيه و ديگري پايتختي اصفهان در دوران صفويه است. ديبا و كالاهاي اصفهان كه نام آن را محصولات هويتي و اقتصاد فرهنگي اصفهان مي گذاريم از سويي به بلاد روم و افرنگ و از سويي به بلاد چين و ماچين مي رفت. بسیاری از گردشگراني كه به اصفهان آمده اند جهان شهر اصفهان را در دوران صفويه بي بديل ذکر کرده اند مانند شاردن که می گويد من هيچ شهری را در جهان مانند اصفهان نمی شناسم. به همین دليل هر گردشگري که به اصفهان می آمده به هيچ عنوان احساس غربت نمی کرده و اصفهان، مهمان خانه گردشگران بوده است.
وي تاكيد كرد: برگزاري رويدادهاي روز نكوداشت اصفهان کل ميدان امام علی و ميدان نقش جهان و محور تاريخي بازار را در برمي گيرد. غريب به 600 تا 700 نفر از هنرمندان در اين برنامه ها مشاركت می کنند. تمام گروه هاي تئاتر خياباني، شبيه خوانان و نقالان در اين سه روز و در جريان اين برنامه حضور دارند. هدف اين است كه يك گردشگري رويداد را براي اصفهان تعريف كنيم. در روز جمعه نيز برنامه  ميدان تا ميدان به دليلي تعطيلي بازار صرفا در ميدان نقش جهان انجام می شود.
رييس سازمان فرهنگي، اجتماعي، ورزشي شهرداري اصفهان افزود: در حوزه ورزشی تجليل از ورزشكاران پارالمپيك، برگزاري تورنمت هاي هندبال همچنين باز تولید بازی های بومی محلی از جمله چوگان و 21 برنامه در ابعاد شهری را داريم و تلاش کرديم مانند هفته فرهنگي اصفهان اين برنامه به صورت مركز پيرامون برگزار شود به اين معنا كه مناطق نیز با اجراي 40 برنامه با محوريت بازنمايي هويت شهر اصفهان در حوزه ميراث ملموس و ناملموس درگیر مي شوند و برنامه ها در يك منطقه و محل خاص محدود و متمركز نيست و همه شهروندان را در برمي گيرد.
وي اضافه كرد: در این ايام اصفهان ميزبان شهرداران کلانشهرهاي ايران، سفراي خارجي و برخي ميهمانان خارجی است و امیدوارم بتوانيم حق میزبانی را همچون گذشته به خوبي رعايت کنیم.
وي با اشاره به اين كه میراث فرهنگی در تلاش است روز اصفهان را ثبت ملی کند، عنوان داشت: اميدوارم روز اصفهان سرآغاز فرآیند هم كنشي نهادهای مدني و سازمان هاي دولتي براي شكل گيري رخدادهاي بزرگي مانند دهه فجر،عید نوروز، هفته فرهنگی اصفهان و جشنواره فيلم کودک باشد.
وي اضافه كرد: محمل هنر و فرهنگ فاخر اصفهان فرهنگ عامه اصفهان بوده است. برنامه شب های اصفهان، رونمايي از مجموعه های داستانی چهارگاه با محوريت اصفهان، برگزاری ویژه برنامه تخت فولاد، بررسی مکتب اصفهان و ... از جمله دیگر برنامه های این روزهاست.
معاون شهردار اصفهان با بيان اينكه شهر فرهنگی یعنی شهر پر رويداد، بيان داشت:  در رويدادها نقاط عطفی وجود دارد که شهرها به وسیله آن خود را بازتوليد می کنند. ايرانيان در گذشته متناسب با هر ماه جشن داشتند که همان ها باعث افزايش روحيه شادابي و نشاط شهر بود.   
رييس سازمان فرهنگي، اجتماعي، ورزشي شهرداري اصفهان ادامه داد: سطح هزینه ها را با جلب مشارکت سمن ها و ديگر سازمان ها پایین آورده و از انحصارگري در خلق رويدادها گذشته ايم.
وي با بيان اينكه نماد، ارزش معنا گرايانه ای بیش از برند دارد، ‌افزود: برند می تواند نماد شود اما هر برندي نماد نیست. این چشم انداز در برنامه هاي نكوداشت روز اصفهان وجود دارد و گام اول شناساندن اصفهان به اصفهانيان است. همچنين محوريت هفته فرهنگی گردشگري و محور روز اصفهان، فعاليت های هويت محور است.
برنامه هاي همه جانبه روز اصفهان
رئیس حوزه هنري اصفهان نيز در اين نشست خبري اظهار كرد: توجه و پرداختن به اصفهان از بعد ناسيوناليستي نيست بلكه از بعد هویتی است چراکه ما همه هويت اسلامی و ایرانی خود را در اصفهان می یابیم. اگر بتوانيم حق اصفهان را ادا كنيم همه حقوق هويتي فرهنگ ايراني اسلامي خود را ادا كرده ايم.
مهدي احمدي فر ادامه داد: مردم اصفهان و گردشگران بايد در اين برنامه ها بسياري از نديده هاي شهر اصفهان را ببينند. در این مجموعه برنامه كه به مناسبت نكوداشت روز اصفهان برنامه ريزي شده به همه جنبه های اصفهان  پرداخته شده است.
وي تصريح كرد: در اين برنامه ها به هنر، ادب، ورزش، ایثار، آيين هاي مذهبي، موسيقي، شهدا، معماري، کتاب، نشاط اجتماعي، مشاهير، گروه های سنی مختلف، سبک زندگي، لهجه اصفهان، بازار، شعر، بازي هاي بومي، خواهر خوانده ها، مطبوعات و همه چيزهايي که تشکیل دهنده فرهنگ و هويت اصفهان است به خوبي  پرداخته شده است.
رئیس حوزه هنري اصفهان گفت: يک اتفاق بسيار خوب ديگر كه در اين برنامه ها افتاده اين است که همه دستگاه های فرهنگی و هنري و سازمان های مردم نهاد كنار يكديگر جمع شده اند.
وي با اشاره به خشكي رودخانه زاينده رود، گفت: یکی از نکاتی که باعث افسوس است اين است که زاينده رود خشکيده اما نباید اجازه دهيم ذوق و شعف مردم نيز خشک شود. یکی از کارهايي كه در اين زمينه در روز يكم آذر انجام مي شود اجراي برنامه "خواجو خواني" است. همچنين احياي نگارگري اصفهان در آيين دوسالانه نگارگري اصفهان نيز برنامه ريزي شده و شروع آن از يکم آذر خواهد بود. سند نگارگري شهر اصفهان نیز امضا می شود.
احمدی فر گفت: به مناسبت روز اصفهان همچنین دو کنسرت در عمارت سعدی برگزار می شود.
توجه مديريت شهري به ديپلماسي شهري
رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان در ادامه اين نشست خبري با بيان اينكه شورای شهر و شهرداری در اين دوره به مسائل ديپلماسي شهری توجه ویژه ای داشته اند، اظهار كرد: سال گذشته در شهر پاریس، رییس گروه دوستی پارلمان فرانسه علاقه ‌مند به همکاري با ایران شد و تدارک هفته اصفهان را در شهر پاریس دید و این رويداد، توسط ایرانیان مقیم فرانسه به خوبی گرامی داشته شد به طوری که هنرمندان، اصحاب هنر و اساتید دانشگاه در آن شرکت کردند.
عليرضا سالاریان ادامه داد: در کراکف لهستان نيز معرفي خوبی از اصفهان انجام شد. تصور آن ها به دلیل فضای منفي که ايجاد شده نسبت به ايران متفاوت است اما زماني که با اصفهان تعامل برقرار كردند، اين رويه تغییر کرد.
وي افزود: روز اصفهان بايد به يك رويداد بين المللی تبديل شود. نمايندگان بيش از 10 کشور در مراسم روز اصفهان شرکت می کنند. دو مزيت اصفهان گردشگري وصنایع دستی است که اگر روی اين دو موضوع کار شود رشد و توسعه اقتصادي رقم خواهد خورد.  
همراهي مديريت شهري در بازگرداندن روز اصفهان به جايگاه واقعي
یک اصفهان شناس و پژوهشگر ميراث نيز در ادامه اين نشست اظهار كرد: 900 سال پیش درباره اصفهان گفته اند اگر بهشت در زمين باشد در سرزمين اصفهان و اگر در آسمان باشد در مقابل اصفهان است بنابراين مردم باید قدر اصفهان را بدانند. 
حشمت الله انتخابی تصريح كرد: ۱۳ سال پیش جمعی از اصفهان‌ شناسان تصمیم گرفتند بنا بر شواهد تاریخی روز یکم آذرماه را به نام روز اصفهان انتخاب کنند، اما کج سلیقگی شد و مسئولان همراهی نکردند، با اين وجود دوستداران اصفهان نا اميد نشدند و هر سال در اول آذر ماه بزرگداشت هايي را براي اين روز برگزار كردند. امسال با همراهي مديريت شهري روز اصفهان به جايگاه واقعي خود رسيد. از صميم دل از تمام کسانی که در این زمينه تلاش کردند به ویژه شهرداري اصفهان تشکر می کنم چراکه این روز را به جايگاه خودش بازگرداندند. 
وي تصريح كرد: از دوره دیلمیان طالع اصفهان و نماد شهر اصفهان را برج قوس مي دانستند. سر در قیصریه اقتباسی از برج قوس است، مردی نیمه تنه سوار که کلاه قزلباش دارد و صورت خود را به عقب برگردانده و تیراندازی می ‌کند و کام اژدهایی که روبه تیرانداز است را نشانه رفته، این‌ها همه نشانه های مهمی است.  
اين اصفهان شناس و پژوهشگر با بيان اينكه صبح روز پنجشنبه مراسم افتتاح روز اصفهان با حضور مدیران شهری برپا خواهد شد، گفت: سه برنامه ویژه سخنرانی، تجلیل از سرآمدان اصفهان، گفتار سبک نماد اصفهان، یک ميزگرد درباره نقش اصفهان در ادبيات داستانی، همايشي در کتابخانه مرکزی در خصوص چهارباغ و همایشی در خصوص زاینده رود از جمله برنامه هايي است كه به مناسبت روز اصفهان تدارك ديده ايم. 
ايجاد يك رويداد پايدار گردشگري براي اصفهان
مدير كل ارتباطات و امور بين الملل شهرداري اصفهان نيز در ادامه اين نشست با بيان اينكه باید تمام شهر از اين روز منفعت ببرد، اظهار كرد: در هفته فرهنگی تنها متولي برنامه ريزي اين رويداد، شهرداری اصفهان بود اما براي روز اصفهان یک اتفاق خوب رخ داده و آن این که نمايندگان نهادهايي چون میراث فرهنگي، اتاق بازرگانی، سمن ها و فعالان مدني، صدا و سيما و فرهنگ و ارشاد نيز در كنار شهرداري  حضور دارند.  
ايمان حجتي تصريح كرد: این ذهنيت اشتباهي است که تنها شهرداري متولي برگزاري اين برنامه ها باشد. خوشبختانه اين ديدگاه برطرف شده و بستر ايجاد يك رويداد پايدار براي اصفهان فراهم شده است.
وي ادامه داد: در اردیبهشت ماه گردشگر پایدار در اصفهان وجود دارد اما در آذر ماه چنين نيست. یکی از ارزش های مهم روز نكوداشت اصفهان در آذرماه اين است که گردشگر پايدار را براي اصفهان در اين تاريخ ايجاد خواهيم كرد.
پخش زنده مراسم افتتاحيه
معاون صدا و سیماي مركز اصفهان نيز در اين نشست گفت: برنامه ‌های نكوداشت اصفهان به صورت ويژه اطلاع رساني و در بین برنامه‌ های مختلف مرکز صداوسیمای اصفهان از جمله برنامه هشت بهشت پخش مي شود.
سیدعلی معصومی ‌زاده گفت: نماهنگ ‌ها و مستندهای خوبی نيز از شهر اصفهان توليد شده است. 
وي گفت: برنامه افتتاحيه اين رويداد به صورت زنده از شبكه اصفهان پخش خواهد شد.
گفتني است در اين برنامه با حضور استاد جعفري پيشكسوت رسانه و حشمت الله انتخابي اصفهان شناس از پوستر روز نكوداشت اصفهان رونمايي شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر