کد خبر: 935113
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
خدادادی:
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس مسوولان فرهنگی را مقصر اصلی سرانه اندک مطالعه و مظلومیت حوزه فرهنگ دانست و گفت: تنها ۱۰ درصد ازوقت و زمان مسوولان به مسائل فرهنگی اختصاص می‌یابد.

سلمان خدادادی با یادآوری هفته کتاب و کتابخوانی، اظهار داشت: سرانه اندک مطالعه در کشور به طور مداوم دغدغه مسوولان فرهنگی کشور بوده است، زیرا ایران در میان کشورها درصد پایینی را در این زمینه به خود اختصاص داده است اما متاسفانه این دغدغه‌ها تاکنون راه به جایی نبرده است.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش سرانه مطالعه انجام کارهای فرهنگی و تبلیغاتی مناسب را می‌طلبد، افزود: هر چند سرانه مطالعه در میان مردم پایین است، اما متاسفانه در این زمینه مسوولان از مردم عقب‌تر هستند.

مسوولان فرهنگی تنها به ارائه آمار و هشدارها در مورد سرانه اندک مطالعه اکتفا کرده‌اند

وی با یادآوری اینکه مسوولان فرهنگی تنها به ارائه آمار و هشدارها در مورد سرانه اندک مطالعه اکتفا کرده‌اند، ادامه داد: هر چند در این زمینه اقداماتی انجام شده اما متاسفانه شاهد اقدامات مناسبی که بتواند فرهنگ‌سازی و اقدامات تشویقی مناسب را برای افزایش سرانه مطالعه در پی داشته باشد نیستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه کارمندان باید همانطور که برای موارد غیر ضرور وقت می‌گذارند برای مطالعه نیز وقت داشته باشند، گفت: کارمندان باید به سمت مطالعه و کتابخوانی سوق داده شوند اما متاسفانه این مهم از سوی دستگاه‌ها مورد غفلت قرار گرفته است.

خدادادی با تاکید بر اینکه  اغلب مردم توان خرید کتاب را ندارند، تصریح کرد: درآمد پایین و قیمت بالای کتاب باعث شده اغلب مردم پول کمتری را به خرید کتاب و روزنامه اختصاص دهند، بنابراین نباید انتظار داشت که این کالا و محصول فرهنگی از سبد خرید خانوار حذف نشود.  

با شرایط نامناسب اقتصادی و زندگی بخور و نمیر نمی‌توان از مردم انتظار خرید کتاب را داشت

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: به طور قطع با این وضعیت فعلی و شرایط نامطلوب اقتصادی نباید از مردم انتظار داشت مبلغی را به خرید کتاب اختصاص دهند زیرا درآمد آنها به هیچ‌وجه کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد، قدرت خرید کاهش یافته و زندگی بخور و نمیری دارند.

برخی شهرستان‌ها با جمعیت 100 هزار نفری حتی یک کتابخانه ندارند

وی با انتقاد از اینکه برخی شهرستان‌ها با جمعیت 100 هزار نفری حتی یک کتابخانه عمومی ندارند، افزود: افزایش سرانه مطالعه در کشور نیازمند تخصیص بودجه و منابع کافی است و متاسفانه به دلیل همین مشکلات است که بخش فرهنگی مظلوم‌ترین بخش جامعه نامیده می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه مظلومیت بخش فرهنگی کشور به مسوولان این حوزه بر می‌گردد، خاطرنشان ساخت: متاسفانه مسوولان این حوزه به جای پرداختن به مسائل فرهنگی به مسائل سیاسی می‌پردازند و از مسائل فرهنگی و چاره‌اندیشی برای افزایش سرانه مطالعه مغفول مانده‌اند.

مسوولان فرهنگی در برنامه‌ها و تریبون‌ها تنها 10 درصد از زمان خود را به وظایف ذاتی اختصاص می‌دهند

خدادادی با انتقاد از اینکه مسوولان فرهنگی در تمام برنامه‌ها و تریبون‌ها 50 درصد مسائل سیاسی کشور را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند و 40 درصد سایر مسائل و تنها 10 درصد به وظایف ذاتی خود می‌پردازند، یادآور شد: علت سرانه اندک مطالعه در کشور ضعف مدیریت مسوولان فرهنگی و عدم توانایی مردم در خرید کتاب است.

وی در مورد ارائه یارانه کتاب به مردم،گفت: وضعیت اقتصادی مردم به‌گونه‌ای است که اگر این یارانه در اختیار آنها نیز قرار گیرد حتی هزار تومان از آن را صرف خرید کتاب نمی‌کنند بلکه آن را برای موارد و هزینه‌های ضروری مانند خرید دارو، غذا و تحصیل هزینه می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر