کد خبر: 934945
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳
رئیس دانشگاه تبریز:
رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید بیش از این‌ها در گسترش و نهادینه ساختن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به سایر دستگاه‌ها و نهادهای حوزه کتاب و فرهنگ کمک کنند، گفت: امروزه کتاب و کتابخوانی در جامعه ما مظلوم واقع شده است.

 میر رضا مجیدی  در مراسم جشن بزرگ کتاب که  به مناسبت هفته کتاب و در راستای تکریم اهل کتاب و قلم از جمله نویسندگان، کتابخوانان برتر و کتابداران برگزیده در این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه در کشورمان در سال‌ها و دهه‌های اخیر مردم به دلیل گرایش به گسترش استفاده از شبکه‌های مجازی و اینترنت به نوعی از فرهنگ مطالعه و کتابخوانی فاصله گرفته‌اند. 

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه هفته کتاب را بهترین بهانه و فرصت برای تقدیر از فعالان و دست‌اندرکاران این حوزه برشمرد و یادآور شد: از آنجایی که در عصر امروز یکی از شاخص‌های رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری به میزان مطالعه و کتابخوانی مردم آن بستگی دارد، از این رو ضروری است بیش از این‌ها در گسترش و نهادینه ساختن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تلاش کرد.

به گفته وی در عصر ما فعالان حوزه کتاب به نوعی مظلوم واقع شده‌اند، از این رو باید به بهانه‌ها و مناسبت‌های مختلف از نویسندگان کتاب، کتابخوانان، کتابداران و اهل قلم تقدیر کرد و بر همین اساس این جشن بزرگ کتاب در دانشگاه تبریز بیشتر به همین منظور برگزار شده است.

دانشگاه‌ها در گسترش و نهادینه ساختن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی پای کار بیایند

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود نقش و جایگاه مراکز آموزش عالی در ریشه‌یابی علت پایین بودن سطح فرهنگ مطالعه  مردم را بسیار موثر و تعیین کننده بیان کرد و افزود: این مسئله باید از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگ باشد که با ارائه برنامه‌ها و راهکارهای اصولی و عملیاتی کمکی به گسترش و نهادینه ساختن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه باشد.

به گفته وی در همین راستا نیز مسوولان اجرایی و دستگاه‌های ذی‌ربط باید تلاش خستگی ناپذیری برای گسترش و نهادینه ساختن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی داشته باشند.

مجیدی تاکید کرد: به یقین با کنکاش و ریشه‌یابی علت مطالعه کم در هر منطقه می‌توان فرهنگ کتابخوانی در جامعه را همگانی و فراگیر کرد.

 رسول زوارقی، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تبریز نیز با اشاره به برپایی چنین مراسمی در این دانشگاه گفت: این برنامه بیشتر به منظور فرهنگ‌سازی مطالعه کتاب و کتابخوانی در بین دانشگاهیان و به ویژه دانشجویان برگزار می‌شود.

 عضو هیات علمی گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، در ادامه تجلیل از کتابخوانان، کتابداران، نویسندگان و اهل قلم دانشگاه و به خصوص تقدیر از تلاش‌ها و زحمات استاد شعر و ادب حاج میرزا حسین کریمی‌مراغه‌ای است.

وجود350 هزار جلد کتاب به صورت چاپ فارسی، عربی و لاتین

وی، در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به دیگر برنامه‌های هفته کتاب در این دانشگاه یادآور شد: به مناسبت بزرگداشت هفته کتاب تور آموزشی آشنایی با کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و منابع و اطلاعات دیجیتال این دانشگاه برای علاقمندان و دانشجویان ورودی جدید برگزار خواهد شد.

به گفته وی برنامه آشنایی با کتابخانه مرکزی و پایگاه‌های اطلاعاتی به صورت تفکیک شده دانشکده‌ای طی این هفته در سالن همایش کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تبریز نیز اجرا می‌شود.

 رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تبریز اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 350 هزار جلد کتاب به صورت چاپ فارسی، عربی و لاتین و بیش از 850 هزار کتاب به صورت دیجیتال در کتابخانه‌های دانشگاه تبریز برای استفاده موجود است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر