کد خبر: 934909
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
نگاهی به انتخاب دوباره محمد بنا و غلام محمدی به عنوان سرمربیان کشتی فرنگی و آزاد
دیروز در حالی که بیشتر نگاه‌ها به مصاحبه جنجالی کرش با رسانه‌ها در سالن کنفرانس هتل آکادمی مجموعه ورزشی آزادی بود، چندصد متر آن طرف‌تر در فدراسیون کشتی خبری منتشر شد که یکی از خبر‌های داغ ورزش کشور بود
سعيد احمديان
دیروز در حالی که بیشتر نگاه‌ها به مصاحبه جنجالی کرش با رسانه‌ها در سالن کنفرانس هتل آکادمی مجموعه ورزشی آزادی بود، چندصد متر آن طرف‌تر در فدراسیون کشتی خبری منتشر شد که یکی از خبر‌های داغ ورزش کشور بود؛ خبر مهم بازگشت دوباره محمد بنا بود. معمار کشتی فرنگی ایران که پس از دو سال بار دیگر به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی انتخاب شد، آن هم پس از اینکه هفته گذشته حکم سرمربیگری کشتی آزاد برای غلامرضا محمدی صادر شد تا مانند روز‌های قبل از ورود خادم به فدراسیون کشتی در اوایل سال ۹۰، بار دیگر سکان هدایت کشتی آزاد و فرنگی به محمدی و بنا برسد تا آن‌ها را دوباره کنار تشک ببینیم. دو مربی‌ای که توسط خادم کنار گذاشته شدند و حالا با رفتن او دوباره به رأس کادر فنی آزاد و فرنگی برگشته‌اند.
پس از کارنامه ناامیدکننده کشتی در رقابت‌های جهانی مجارستان همه برای جبران این نتایج در انتظار تغییر و تحولات در کشتی در رقابت‌های پیش‌رو بودند، تغییراتی که هفته گذشته از کادر فنی کشتی آزاد شروع شد و دیروز به کشتی فرنگی رسید. در شرایطی که یک هفته بیشتر از سرپرستی حمید بنی‌تمیم پس از استعفای خادم نمی‌گذرد، اما در این مدت او در اولین مأموریت خود پس از نتایج ضعیف کشتی در جهانی بوداپست، تغییرات در رأس کادر فنی کشتی آزاد و فرنگی را کلید زده است.

بازگشت پس از ۷ سال
در اولین قدم هفته گذشته بود که غلامرضا محمدی به عنوان سرمربی تیم کشتی آزاد حکم گرفت و پس از هفت سال بار دیگر به رأس کادر فنی تیم ملی بزرگسالان برگشت تا تیمی را که در مسابقات جهانی مجارستان تنها سه مدال برنز کسب کرده بود برای جهانی ۲۰۱۹ و المپیک توکیو بازسازی کند. او جانشین رسول خادمی شد که پس از استعفا از ریاست فدراسیون از مدیریت فنی کشتی آزاد هم کنار رفت.
دیروز هم سرپرست فدراسیون کشتی تکلیف کشتی فرنگی را روشن کرد، آن هم با زدن حکم سرمربیگری فرنگی به نام مربی که کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد دوباره به کشتی بازگردد. با این حال بنی‌تمیم توانست محمد بنا را راضی به بازگشت کند و او دیروز به عنوان سرمربی جدید فرنگی انتخاب شد. بنا میراث‌دار علی اشکانی است که کشتی فرنگی با هدایت او پس از عملکرد ضعیف در قهرمانی آسیا، سال گذشته در مسابقات جهانی مجارستان هم تنها یک برنز کسب کرد تا تغییرات در فرنگی اجتناب‌ناپذیر باشد.

نقطه اشتراک سرمربیان جدید
نقطه مشترک محمد بنا و غلامرضا محمدی مغضوب بودن این مربیان در زمان ریاست خادم است. مربیانی که هر کدام به دلایلی در هفت سال اخیر بار‌ها با رئیس مستعفی فدراسیون کشتی به مشکل خوردند، اما حالا با رفتن خادم دوباره به کشتی بازگشته‌اند. محمدی در شرایطی دوباره هدایت تیم کشتی آزاد را برعهده گرفته که سال ۹۰ و پیش از المپیک لندن توسط رسول خادم از سرمربیگری کشتی آزاد کنار گذاشته شد تا خادم به تنهایی مسئولیت فنی آزادکاران را در المپیک ۲۰۱۲ برعهده بگیرد. این برکناری سبب شد تا محمدی به شدت از خادم انتقاد و او را به خدا واگذار کند.
محمدی سال ۹۰ پس از کنار گذاشته شدن از سرمربیگری کشتی آزاد در مصاحبه‌ای گفته بود: «ظلمی که در حق تیم ملی کشتی آزاد شد در تاریخ کشتی ایران بی‌سابقه بود. هر مربی یک زمانی می‌آید و زمانی هم می‌رود، اما کاری که مسئولان فعلی فدراسیون کشتی ایران با من کردند، توهین به شعور همه مردم است. سرم را با این شیوه برکناری بریدند. معلوم نیست که آقای خادم چرا بعد از سال‌ها با وجود مسئولیت در شورای شهر خود را سرمربی تیم ملی کشتی آزاد کرده است! واقعاً نمی‌دانم خادم به دنبال چیست. آیا به دنبال این بود که یک تیم آماده را که دیگران برای آن زحمت کشیده بودند، تصاحب کند و با آن به افتخار برسد؟»

آقای رفت و برگشت
محمد بنا هم در حالی دوباره نفر اول به کشتی برگشته که شهریور ۹۵ و پس از المپیک ریو که با کسب تنها دو برنز برای فرنگی همراه بود، به دلیل اختلافات ایجاد شده بین او و خادم، از هدایت تیم ملی بزرگسالان کنار رفت و عنوان کرد که دیگر به کشتی بازنخواهد گشت. البته بنا را باید رکورددار رفت و برگشت به کشتی به حساب آورد، مربی که با پنج بار استعفا در بین مربیان رکورددار است.
بنا سال ۹۲ در مصاحبه‌ای درباره استعفا‌ها و رفت و برگشت‌هایش به کشتی گفته بود: «من عادت کرده‌ام که در طول حضور خود در ورزش رفت و آمد داشته باشم، اما این عشق و علاقه من به کشتی است که باعث می‌شود همواره به فکر این رشته ورزشی باشم، حتی زمانی که در کشتی نبودم از هر نظر دلم با این رشته بود.»
این مربی اولین بار در سال ۲۰۰۵ هدایت تیم کشتی را برعهده گرفت، اما سال ۲۰۰۷ در پی اختلاف محمدرضا یزدانی‌خرم رئیس فدراسیون کشتی با بنا، سرمربی تیم ملی از سمت خود کنار گذاشته شد. همچنین قبل از المپیک لندن و در زمان سرپرستی مرحوم حجت‌الله خطیب، او یک‌بار دیگر استعفا کرد که این‌بار هم با پادرمیانی پیشکسوتان و اعضای فدراسیون به تیم ملحق شد، اما دوباره و بعد از المپیک لندن در تابستان ۹۱ استعفا کرد. این در حالی بود که کشتی فرنگی با کسب سه مدال طلا، بهترین نتیجه تاریخ کشتی را در المپیک گرفته بود. البته در مراسم تجلیل از قهرمانان المپیک لندن، رئیس‌جمهور وقت قول داد بنا را به تیم ملی بازگرداند، اما تنها یک هفته قبل از مسابقات جهانی تهران، او یک‌بار دیگر استعفا داد تا مسابقات با شعار‌های پی‌درپی تماشاگران برای بازگشت بنا همراه شود.
در نهایت دو سال مانده به المپیک ریو بنا با اعلام آمادگی برای هدایت کشتی فرنگی به تیم ملی بازگشت و تا پایان المپیک ریو ۲۰۱۶ با فدراسیون کشتی قرارداد بست، اما در تابستان سال ۹۵ پس از کسب نتایج ضعیف با فرنگی در ریو، بار دیگر نامه استعفایش را نوشت، آن هم پس از روز‌های پرتنشی که با خادم پیش از المپیک پشت سر گذاشته بود.
او سال ۹۵ و پس از آخرین کناره گیری‌اش کنایه‌ای به منتقدانش از جمله خادم زده بود و گفته بود: «در این چهار سال زمانی که داریم، بهترین نفرات را به المپیک ببرید تا مثل دوره من بی‌قانونی شکل نگیرد یا به قول عزیزان دیکتاتوری را که من داشتم، دیگران تجربه نکنند. کشتی برای محمد بنا بعد از المپیک ریو تمام شد و این آخرین حرف‌های من در خصوص کشتی است. المپیک ۲۰۲۰، شصت و دو ساله خواهم بود و قانون این است که یک مربی در این سن نمی‌تواند با انرژی کار کند، به همین دلیل دیگر به تیم ملی باز نخواهم گشت.»
البته بنا دو سال پیش گفته بود دیگر به کشتی برنمی‌گردد، اما دیروز بار دیگر به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی انتخاب شد تا نشان دهد که از عشق و علاقه‌اش، یعنی کشتی نمی‌تواند دل بکند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار